Hirdetés

Az elektromos autók európai eladásai előrejelzések szerint 35 százalékos növekedést mutatnak majd a 2020-as évben, köszönhetően a szigorú EU-s szén-dioxid kvóta bevezetésének. Ezek a becslések jól mutatják az e-autók eladási tendenciáját, azonban a németek januári eladási adatait figyelembe véve még nagyobb lelkesedést figyelhetünk meg a kontinens legnagyobb autópiacán, az előző évhez képest.

Az elektromos autók szegmensében bekövetkezett 61 százalékos növekedés mellett a plug-in hybrid hajtással szerelt járművek eladási mutatói 307 százalékkal emelkedtek. Ennek köszönhetően Németország útjait újabb 7492 darab EV, és 8639 plug-in hybrid róhatja a German KBA adatai szerint. Szűkítve az értékesítési adatokat a Teslára, náluk 168 százalékos volt a növekedés, 367 új autót adtak el, a legnagyobb fejlődést elérve ezzel az importált márkák között. A Renault (elmondásuk szerint) 1800 körüli darabszámot értékesített a hónapban. Mindezt azon az autópiacon, ahol összességében 7,3 százalékkal csökkentek az eladások, a regisztrációk száma ugyanis az előző év azonos időszakához képest 246 300-ra csökkent.

Bőven van még tere az elektromos hajtású autók terjedésének, ugyanis a gyarapodás ellenére is egyelőre elég szűk sávot képviselnek az ilyen járművek. A tisztán elektromos kocsik a forgalomban lévők 3 százalékát teszik ki, míg a PHEV típusúak 3,5 százalékot képviselnek. Valószínűsíthető azonban a Tesla háza táján a további emelkedés, ha a Model 3 kiszállításai felgyorsulnak a következő hónapokban, így akár hozhatja a 2019 szeptemberi formáját a Tesla, akkor 1500 új Model 3-at adtak át Németországban. Egy hónap alatt nem is olyan rossz.

A hatásos növekedést azonban a helyén kell kezelnünk. Az autógyártók – számítva a szén-dioxid kibocsátás szankcionálására – tudatosan visszatartották elektromos modelljeiket, így már az év elején jó mutatókat tudtak kialakítani a flottaemisszió tekintetében. Erre alapozva hullámzó eladási statisztikákra számítunk a következő hónapokban, így biztosan lesz némi visszaesés. Decemberben egyébként Németország utolérte, sőt, túl is szárnyalta Norvégiát, ugyanis 57 533 eladott elektromos autójával Európa legnagyobb EV-értékesítő országává vált.

Az újonnan regisztrált német autók CO2-kibocsátása a fent említett változásoknak köszönhetően 4,5 százalékkal csökkent, átlagosan 151,5 grammot pöfögnek ki kilométerenként. Az EU 2020-ra 95 g/km szén-dioxid kibocsátási célértéket állapított meg. Ugyanakkor van egy éves bevezetési időszak, amely megköveteli, hogy az új autók eladásainak 95 százaléka teljesítse a kitűzött célt.

Az előző évben az e-autókra igényelhető állami támogatás összegét megemelték 4000-ről 6000 euróra, ez a mostani brutális árfolyamon számolva eléri a 2 000 000 forintot. A plug-in hybridekre maximálisan 4500 euró kérhető, ezt 3000-ről emelték meg. A támogatás a 40 000 eurónál (nagyjából 13,5 millió forint) olcsóbb autókra vehető igénybe. 40 000 és 60 000 euró közötti érték esetén maximálisan 5000 euró jár, 60 000 euró feletti vételár esetén nem jár támogatás a németeknél.

Az idén nyáron forgalomba kerülő Volkswagen ID.3 nagyjából 30 000 eurós vételárával még a legnagyobb támogatású kategóriába esik szerencsére. Az így kapott fizetendő ár, összevetve a hatótávval és specifikációkkal, igazán jó választássá teheti az autót.