December 18-án nagy bejelentéssel állt elő az Egyesült Államok-béli IBM Research almadeni kutatólaboratóriuma, elmondásuk szerint egy olyan akkumulátortechnológián dolgoznak, ami híján van az olyan nehézfémeknek, mint a nikkel, vagy éppen aktuális nagy ellenség, a Kobalt.
A jelenleg használt lítium-ion akkucellák mindegyikében van kobalt, ami több szempontból sem túl jó. Egyrészt ez egy ritka, így igencsak drága alapanyag. Továbbá ott van a Kobalt szégyenlistáján az is, ahogyan azt bányásszák. Legfőbb lelőhelye az afrikai Kongó, ahol a hírek szerint rabszolga-jellegű kizsákmányolással (egyes hírek szerint még gyermekmunkások is vannak az ilyen bányák „alkalmazásában”) hozzák a felszínre az értékes Kobaltot. Ezen anyag elhagyása tehát több szempontból is kívánatos az e-autók (és minden más) akkumulátoraiból.
Talán erre a problémára épp az IBM kutatócsapata adja majd meg a megoldást? Reméljük, bár a Tesla maga is dolgozik már azon, hogy a fent említett nehézfémeket elhagyhassa az akkucellák gyártása során, így maguknak pénzt, a világnak pedig sok problémát megspórolva. Az almadeni csapat ráadásul azt is elmondta, hogy egy autóipari óriás is segíti a munkát tapasztalatokkal, ami a Mercedes-Benz, egészen pontosan a márka szintén amerikai kutatási laborja, a Mercedes-Benz Research And Development North America lab!
Utóbbi partnernek szüksége is lesz valami igazán átütő újdonságra, hiszen egyes hírek szerint nem megy úgy a Mercedes-Benznek az elektromos autók fejlesztése, ahogyan azt az erre fogékony vásárlóik elvárnák, az pedig nem sokáig adja el így autóikat, hogy „ez egy Mercedes-Benz”. A közös munka során az új fejlesztésű akkucellákból jelenleg még nem tudják 100%-ig elhagyni a Kobaltot és a Nikkelt, de elmondásuk szerint három új anyagot is bevetnek a siker érdekében, amiket korábban még nem használtak akkumulátorok előállításához!
Ráadásul ezeket az alapanyagokat a tengervízből lehet előállítani, közel sem okozva akkora természeti károkat, mint a felszíni bányászat. Az új akkumulátor másik alapvető jellemzője lesz a „magas lobbanáspontú, biztonságos folyékony elektrolit”, amely megakadályozza a lítium-dendrit képződését töltés közben.
„Ahhoz, hogy igazán meg lehessen érteni ezt a folyamatot, szó szerint közelről kell tanulmányozni. Erre csak a legmodernebb eszközökkel nyílik lehetőség, de a Stanford Egyetem és az amerikai National Accelerator Laboratory együttműködésének keretei között ez szerencsére rendelkezésre állt. Az úgynevezett krio-elektron mikroszkóp (cryo-EM) bevetésével sikerült felderíteni, pontosan hogyan is alakulnak ki és formálódnak a lítium fém dendritjei.
A felvételek szerint ezek a hatoldalú kristályok akkor okoznak gondot, ha átütik az akku különböző részei között található szeparátor közeget. Amennyiben a katód és az anód közé helyezett membrán sérül, akkor közvetlen kapcsolat jön létre a két réteg között, az pedig rövidzárhoz vezet. Az átszivárgó töltés hőemelkedéssel jár, ami egy bizonyos szint után a gyúlékony elektrolit-folyadék belobbantásával tüzet hoz létre.”
Az új cellák jellemzője lesz még a gyors tölthetőség (5 perc alatt 80%), valamint a 800 Wh/l energiasűrűség, a 90% körüli hatékonysággal üzemelő energiatárolási képesség. És hogy mindez mikor lesz valóság? Reméljük minél előbb beszámolhatunk végre arról, hogy egy új technológia forradalmasítja az e-autózást!
Regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. „e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/