Bemutatták az elektromos MINI Cooper SE-t

0

A nagyvárosokba tervezett, tisztán elektromos meghajtású személyes mobilitás mostantól a MINI által fémjelzett élménnyel karöltve is átélhető: a MINI Cooper SE megérkezett. A brit prémiumgyártó tömegtermelésben kínált első tisztán elektromos meghajtású négykerekűje a vezetés színtiszta élményét hosszú távon fenntartható módon váltja valóra, és mindezt a MINI hamisítatlanul egyedi megjelenésével és prémium minőségével párosítja. Egy szó, mint száz: a MINI Cooper SE egy ízig-vérig MINI, károsanyag-kibocsátás nélkül.

A 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor azonnali teljesítmény-leadása, a márkahű elsőkerék-meghajtás és a hajtáslánc forradalmi kipörgésgátló technológiával dolgozó, innovatív menetstabilizáló rendszere együttesen a gokartos vezethetőség összetéveszthetetlen agilitásával ruházza fel a MINI Cooper SE-t, amelynek típus-specifikus lítium-ion akkumulátora egyetlen feltöltéssel 235 – 270 kilométer* tisztán elektromos meghajtást garantál. Az energiatároló egységet a mérnökök mélyen a padlólemezbe süllyesztették, a zéró emissziójú MINI csomagtartójának térfogata így literre pontosan megegyezik a belsőégésű erőforrással hajtott háromajtós MINI hasonló értékével. A MINI Cooper SE most az első tisztán elektromos meghajtású prémium kisautóként érkezik meg a piacra, megmutatva az irányt a nagyvárosokba tervezett, hosszú távon fenntartható, érzelmekben gazdag vezetési élmény felé.

A MINI Cooper SE főbb jellemzői

  • A MINI modelltörténetének és a prémium minőségű kisautók kategóriájának első tisztán elektromos meghajtású modellje.
  • Elektromos motor 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítménnyel és 270 Nm csúcs forgatónyomatékkal.
  • Típus-specifikus lítium-ion akkumulátor, amely egyetlen feltöltéssel 235 – 270 kilométer tisztán elektromos meghajtást garantál – szemernyit sem korlátozva a háromajtós MINI csomagtartó-térfogatát.
  • A nagyfeszültségű akkumulátor hagyományos háztartási aljzatról, MINI ELECTRIC falitöltőről és nyilvános járműtöltő oszlopról egyaránt feltölthető, akár 50 kW sebességű gyorstöltéssel is.
  • Kivételes agilitás az azonnali teljesítmény-leadásnak, az alacsony súlypontnak, az elsőkerék-meghajtásnak és a hajtáslánc forradalmi kipörgésgátló technológiával dolgozó, innovatív menetstabilizáló rendszerének köszönhetően.
  • Gyorsulás álló helyzetből 60 km/órás sebességre 3,9 másodperc alatt, álló helyzetből 100 km/órás sebességre 7,3 másodperc alatt.
  • A háromajtós MINI jellegzetes stílusjegyei típus-specifikus karosszéria-kiegészítőkkel egyesülnek.
  • Típus-specifikus kijelző- és járművezérlő koncepció az utastérben.
  • Két működési üzemmódban állítható fékerő-visszatáplálás az egypedálos vezethetőség érdekében.
  • LED-technológiás első fényszórók, duplazónás automata légkondicionáló, hőpumpa-technológiával dolgozó fűtőrendszer, kiegészítő fűtés, elektromos rögzítőfék és Connected Navigation csomag már alapfelszereltségként.

A MINI Cooper SE a brit prémiumgyártó otthonában, Oxfordban készül majd, a belsőégésű erőforrással szerelt modellekkel megegyező gyártósoron. A hajtáslánc-technológia alkatrészei a BMW Group elektromos mobilitási fejlesztőközpontjaiból, Dingolfingból és Landshutból érkeznek.

A benzinmotor és a dízelmotor helyét ezúttal a MINI Cooper SE motorházteteje alatt egy elektromos motor foglalja el. A vezérlőelektronikát és a váltót is magába foglaló, kompakt méretű egységet a tervezők a masszív csőszerkezetű motortartó keret első felébe építették be. A típus-specifikusra konfigurált, nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor tizenkét cellából épül fel, a 32,6 kWh bruttó energiateljesítményű energiatároló egység T-alakot formálva helyezkedik el a padlólemezben.

Az elektromos motor nem csupán kisebb, de jelentős mértékben könnyebb is, mint bármelyik belsőégésű erőforrás, amely nagymértékben hozzájárul a MINI Cooper SE tökéletes tengelyterhelés-elosztásához. Az alacsonyra helyezett súlyponttal együtt mindez kiváltképp agilis vezethetőséget és még nagy tempónál is könnyed irányváltásokat eredményez. A MINI Cooper SE ráadásul kiváló úttartást is garantál, nem utolsósorban a nagyfeszültségű akkumulátor elhelyezésének köszönhetően: az energiatároló egységet mélyen a modell padlólemezébe süllyesztették, az első ülések közé és a hátsó üléssor alá. Mint ilyen, a tisztán elektromos meghajtású MINI modell a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI-k csomagtartó-térfogatával büszkélkedhet: az alapesetben 211 literes csomagtér a hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 731 literre bővíthető. Az egyetlen mérhető méretbeli különbség a tisztán elektromos meghajtású MINI és a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI-k között a magasság, a hétköznapokban kiválóan használható hasmagasság fenntartása érdekében ugyanis a mérnököknek a padlólemezbe épített akkumulátor vastagsága okán 18 milliméterrel meg kellett emelniük a karosszériát.

A hálózatról tölthető hajtáslánc-technológia összes alkatrészét a vázszerkezet típus-specifikus védőzónái ölelik körbe, ütközés esetén pedig a rendszer vezérlőelektronikája az összes alkatrészt azonnal lekapcsolja. A MINI Cooper SE biztonsági koncepciója így minden tekintetben maradéktalanul megfelel a BMW Group kimagasló szabványainak, amelyek messze túlmutatnak a kötelező iparági előírásokon. A hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikáját az első lökhárító megerősített tartószerkezete és a motortartó keret védi, a nagyfeszültségű akkumulátor alatt pedig egy masszív, edzett lemez húzódik. 1 365 kilogrammos saját tömegével a MINI Cooper SE így mindössze 145 kilogrammal nyom többet a mérlegen, mint a Steptronic automataváltóval szerelt, háromajtós MINI Cooper S modell.

A MINI Cooper SE összetéveszthetetlen megjelenéséről gondosan kiválasztott, diszkrét karosszéria-módosítások gondoskodnak. Az első tisztán elektromos meghajtású MINI-t határozott arányok, vizuálisan három részre osztható karosszéria, egybefüggő ablaksáv és tető, valamint rövid túlnyúlások és egyedi keréktárcsák emelik ki a tömegből. A jövőbe mutató hajtáslánc-technológiát egyedülálló karosszéria-kiegészítők jelzik. A lítium-ion akkumulátor töltőnyílását a tervezők a belsőégésű erőforrással szerelt modellek üzemanyagtöltő nyílásának helyére, a jobb hátsó kerékív fölé helyezték el, a különbséget pedig egy domborított MINI Electric embléma jelzi. E logó citromsárgára fényezett változata díszíti az oldalsó irányjelző paneleket, a csomagtérajtót és a hűtőrács-motívumot is. A MINI Cooper SE frontrészének középpontjában a belsőégésű erőforrással szerelt modellek hűtőrácsának hatszögletű kontúrja áll, a minimális hűtőlevegőt igénylő elektromos motor okán ez esetben azonban teljesen zárt kivitelben.

MINI Vezetési Üzemmódok négyféle beállítással

Az első tisztán elektromos meghajtású MINI lehetővé teszi, hogy a brit prémiumgyártó ügyfelei saját preferenciáik és az adott vezetési szituáció sajátosságai szerint hangolják át az autó beállításait. A műszerfal alsó felén elhelyezett billenőkapcsoló-sor jobb végén található kapcsolóval aktiválható MINI Vezetési Üzemmódok (MDM – MINI Driving Modes) a MINI Cooper SE esetében négyféle járműbeállítási lehetőséget kínálnak fel. Alapértelmezett beállításként a MID üzemmód aktiválódik, amelyet SPORT üzemmódban még közvetlenebb kormányzás és a hajtáslánc minden korábbinál gyorsabb rendszerreakciója vált fel.

A MID üzemmód komfort-orientált kormányzási karakterisztikája GREEN és GREEN+ üzemmódban is aktív. Utóbbit kifejezetten a MINI Cooper SE számára fejlesztették ki a mérnökök. A hajtáslánc-technológia ez utóbbi két esetben a maximális hatékonyság szempontjai szerint dolgozik. GREEN+ üzemmódban a technológia a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolság maximalizálása érdekében képes korlátozni vagy teljesen kikapcsolni az olyan kényelmi funkciókat, mint a fűtés, az automata légkondicionáló és az ülésfűtés.

Két működési üzemmódban állítható fékerő-visszatáplálás

A BMW Group tisztán elektromos meghajtású modelljeiben átélhető vezetési élményt az egypedálos vezethetőség emeli új szintre: nagyvárosi forgalomban a jármű azonnal érezhető lassulásba kezd, amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról. Vitorlázó üzemmódban ugyanis az elektromos motor generátorként működik és a mozgás során felszabaduló energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálja vissza, az alacsonyabb sebességtartományban így a vezetőnek rá sem kell lépnie a fékre ahhoz, hogy a jármű intenzív lassulásba kezdjen. A fékezés során felszabaduló energia visszatáplált mennyisége (és mint ilyen, a vitorlázó funkció automata fékező hatásának mértéke) a hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikájában állítható be.

A MINI Cooper SE a BMW Group első olyan tisztán elektromos meghajtású modellje, amelyben a fékezés során felszabaduló energia visszatáplálásának mértékét a vezető is befolyásolhatja. A tervezők a funkció vezérlőkapcsolóját a műszerfal alsó felén elhelyezett billenőkapcsoló-sor Start / Stop kapcsolójának bal oldalára helyezték el, használatával a brit prémiumgyártó ügyfelei az aktivált MINI Vezetési Üzemmódtól függetlenül, saját preferenciáik szerint dönthetnek arról, hogy fékezéskor a hajtáslánc intenzív vagy alacsony szintű energia-visszatáplálás szerint aktiválódjon. A fékezési energia visszatáplálásának állítható mértékével az adott vezetési szituációk minden korábbinál jobban a vezető preferenciáihoz hangolhatók. Dinamikus vezetési stílus esetén a technológia így például az intenzívebb kanyarvételekre is képes rásegíteni. A hajtáslánc maximális hatékonysága érdekében a MINI Cooper SE az erőforrás minden újraindításakor automatikusan a legintenzívebb fékerő-visszatáplálást aktiválja.

Típus-specifikus műszerfal-kialakítás digitális műszeregységgel

A MINI Cooper SE alapfelszereltségének az 5,5” képernyő-átmérőjű, típus-specifikus műszeregység is része. A fekete panelbe épített színes kijelzőt a belsőégésű erőforrással szerelt modellek műszeregységével megegyező helyre, a kormány mögé integrálták a tervezők. A teljes mértékben digitális kijelző középpontjában egy megjelenített számokkal dolgozó kilométeróra áll, amelynek ívét egy hagyományos stílusban világító kilométeróra-skála adja meg. Ez utóbbi a műszerfal tetején található fénygyűrűn is visszaköszön, a kiválasztott MINI Vezetési Üzemmód szerint piros (SPORT üzemmód), fehér (MID üzemmód) vagy zöld (GREEN és GREEN+ üzemmód) színben.

A digitális műszeregység az autó aktuális sebességén túl a nagyfeszültségű akkumulátor aktuális töltöttségi állapotát, az aktivált MINI Vezetési Üzemmódot, a bekapcsolt vezetést támogató rendszerek állapotát és a fedélzeti számítógép rendszerinformációit is képes megjeleníteni. Helyet kaphat továbbá a kijelzőn a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolság, a hajtáslánc-technológia pillanatnyi teljesítmény-leadása, a külső hőmérséklet, a pontos idő, a navigációs rendszerben aktivált úti célig hátralévő távolság, a forgalmi jelzéseket felismerő rendszer figyelmeztető üzenetei és a navigációs rendszer iránymutatásai. Sőt mi több, a brit prémiumgyártó ügyfeleinek arra is lehetőségük nyílik, hogy a digitális műszeregységen hívják elő csatlakoztatott okostelefonjuk kontaktlistáját és az audiorendszerben eltárolt zeneszámok listáját.

A műszeregység a jármű akkumulátorának töltésekor is hasznos információkkal szolgál. Ha a brit prémiumgyártó ügyfelei háztartási aljzathoz vagy járműtöltő oszlophoz csatlakoztatják a modellt, a digitális műszeregység nem csupán a pontos időt és a külső hőmérsékletet képes megjeleníteni, de a lítium-ion akkumulátor százalékos arányban elért töltöttségi szintjét és a tisztán elektromos meghajtással így megtehető hatótávolságot is. A rendszer ráadásul azt is képes kiszámolni, hogy az aktuális töltési sebességgel a jármű energiatároló egysége pontosan hány órára éri el maximális töltöttségi szintjét. A műszeregység háttérvilágításának árnyalata a töltési szituáció szerint változik: a MINI Cooper SE csatlakoztatásakor látható narancssárga színvilág a járműtöltés folyamatának idejére citromsárgára vált át, a töltés végét pedig zöld fények jelzik. Bárminemű rendellenességről vagy hibaüzenetről a rendszer piros háttérvilágítás mentén tájékoztatja a brit prémiumgyártó ügyfeleit.

A MINI Cooper SE exkluzív utastéri elemei között a középkonzolon található típus-specifikus előválasztó kar is megtalálható. Az elektromos rögzítőfék ugyancsak a középkonzolról aktiválható és deaktiválható, egyetlen gombnyomással.

MINI ELECTRIC falitöltő a rugalmas járműtöltésért

A vezetés tisztán elektromos meghajtású élményéhez a MINI Cooper SE a villamosenergia-hálózatból nyeri ki az energiát, hagyományos háztartási aljzaton, a MINI ELECTRIC falitöltőn vagy nyilvános járműtöltő oszlopon keresztül. A modell egyaránt képes az AC és a DC szabvány szerint üzemelő járműtöltésre, akár Type 2, akár CCS Combo 2 csatlakozóval. A töltőfej pulzáló állapotjelzője a járműtöltési folyamat kezdeti lépéseit narancssárga fénnyel, a töltés folyamatát citromsárga fénnyel, a maximális töltöttségi szint elérését pedig zöld fénnyel jelzi.

Alapfelszereltségként a MINI hagyományos háztartási aljzathoz csatlakoztatható járműtöltő kábelt kínált a MINI Cooper SE modellhez, az opcionális extrafelszereltség részeként azonban az otthoni járműtöltéseket megkönnyítő MINI ELECTRIC falitöltő és a háromfázisú, nyilvános járműtöltő oszlopoknál használható járműtöltő kábel is megrendelhető. Mindkét opció 11 kW maximális sebességű járműtöltést tesz lehetővé, amellyel a MINI Cooper SE nagyfeszültségű akkumulátora két és fél óra alatt 80 százalék fölötti töltöttségi szintre tölthető. A 100 százalékos töltöttségi szint eléréséhez három és fél órára van szükség. Ultragyors DC gyorstöltőre csatlakoztatva a lítium-ion akkumulátor még gyorsabban feltölthető. A MINI Cooper SE vezérlőelektronikája maximum 50 kW sebességű gyorstöltést engedélyez, amellyel az energiatároló egység 80 százalékos töltöttségi szintje mindössze 35 perc alatt elérhető.

A brit prémiumgyártó MINI ELECTRIC falitöltőt megrendelő ügyfelei beszerelési- és beüzemelési szolgáltatást is kérhetnek a termék mellé. A falitöltő nem csupán garázsokba, de fedett gépkocsi-beállókba is kiválóan installálható, miközben a ChargeNow járműtöltő szolgáltatás utazás közben garantál maximális járműtöltési kényelmet, a világ legnagyobb nyilvános járműtöltőoszlop-hálózatához kínálva hozzáférést. A kiszemelt járműtöltő oszlop használatához és a járműtöltés díjának kiegyenlítéséhez mindössze egy előzetes regisztrációra, majd a ChargeNow kártyára vagy a felhasználó okostelefonjára van szükség.

Regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!