Az eddig világszerte több mint 13,7 millió hibrid elektromos autót (HEV) értékesítő és a világ legszélesebb, 40 modellből (Európában 20) álló hibrid modellporfólióját kínáló japán autógyártó a világ legnagyobb akkumulátorgyártójával, a kínai CATL-el és a szintén kínai BYD elektromos autógyártóval megkezdett együttműködésre révén 5 évvel az eredetileg tervezett 2030-as céldátum előtt, 2025-re el kívánja érni az évi 5,5 millió darabos részben vagy teljesen elektromos autó értékesítést, amiből közel 1 millió darabot tehetnek majd ki a zéró emissziójú akkumulátoros elektromos (BEV) és hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) autók. Ezzel egyidőben a Toyota megerősítette a 2020-as évek elejére várható minimum 10 új akkumulátoros elektromos Toyota és Lexus bemutatását, és bejelentette úgynevezett ultra-kompakt modelljeinek 2020-tól történő érkezését. Valószínűleg ezeknél is fontosabb ugyanakkor az sztenderdizált akkumuátorokra alapozott EV-ökoszisztémára vonatkozó bejelentés, amelynek révén az újrahasznosítható akkumulátorok a vállalat és versenytársak elektromos autói mellett számos területen erőforrásul szolgálhatnak.

Toyota a kínai CATL és BYD közreműködésével nem csupán saját akkumulátor beszerzéseit diverzifikálja és saját elektromosautó-gyártási terveit pörgeti fel, 5 évet előre ugorva az időben a globális klímacélok teljesítése érdekében, de olyan sztenderdek kidolgozását kezdeményezi, amely a teljes autóiparra  – és azon is túl – hatással lehet. 2017-ben, durván 16 százalékos piaci részesedésével a CATL volt az első számú szereplő az autóipari akkumulátorok globális piacán, kevéssel megelőzve a 15 százalékos részesedést elérő Panasonicot. Az együttműködés ugyanakkor kiterjed a Toshibára és az akkumulátor-gyártó GS Yuasha vállalatra is. A Toyota ezen felül szándéknyilatkozatot írt alá a stratégiai együttműködésről a Contemporary Amperex Technology Ltd. vállalattal is: a cég várhatóan szintén lítium-ion akkumulátorokat szállít majd azokhoz a Toyota márkájú elektromos autókhoz, amelyeket jövőre mutatnak be Kínában (a világ legnagyobb BEV piacán) és más piacokon. Az együttműködés kiterjed az akkumulátorok minőségének további javítására, a közös szabványok használatára és az akkumulátorok újrafelhasználására. A Toyota természetesen jelenleg is gyárt akkumulátorokat hibrid és elektromos hajtású modelljeihez, többek közt a Primearth EV Energy leányvállalat révén, amelyben a Panasonic is rendelkezik részesedéssel, ráadásul a Toyota és a Panasonic néhány hete egy vegyesvállalat megalakítását is bejelentette 2020 végéig szilárdtest  akkumulátorok fejlesztésére és hagyományos akkumulátorok gyártására.

Mindennek azért van kiemelt jelentősége, mert az akkumulátorok nagymértékben befolyásolják az elektromos autók teljesítményét, akárcsak az árukat (hiszen az autó vételárának akár 30 százalékát is kitehetik), ezért rendkívül éles a verseny az egyre jobb technológiák fejlesztésében, amelyben a Toyota már eddig is élen járt, a fenti megállapodások révén azonban olyan megnövekedett akkumulátor gyártási kapacitás is áll a japán autógyártó rendelkezésére, amely eredetileg is ambiciózus alternatív hajtású terveinek elképesztő mértékű felgyorsítását teszi lehetővé. Ennek megfelelően a Toyota is felgyorsítja Kínában az „új energiájú járművek” gyártását is, kibővítve egy, a Guangzhou Automobile Csoporttal közösen működtetett kínai üzemének kapacitását, ami 2022-re eléri majd a 400.000 darabot. Ezzel a Toyota a jövőben is bebiztosítja elsőségét a részben vagy teljesen elektromos hajtások fejlesztésének és piacra vitelének területén.

A Toyota által felvázolt jövőkép, az úgynevezett EV-ökoszisztéma alapja az akkumulátormegosztás, a járműmegosztás és az információmegosztás. A japán autógyártó olyan sztenderdizált akkumulátorokat fejlesztett ki amelyek a járművek mellett számos egyéb területen energiaforrásul használhatóak az okosvárosokkal kapcsolatos elképzeléseknek megfelelően (legyen szó autókról, munkagépekről, otthonokról, irodákról) szabadon cserélhetőek és nem utolsósorban újrahasznosíthatóak – és az ezt támogató infrastruktúra kialakítása révén megújuló energiaforrások révén tölthetőek. Az ezen akkumulátorok jelentette áttörésre, valamint a mesterséges intelligencia és a robotika terén vezető fejlesztéseire alapozva a Toyota önvezető, és az autó-autó, autó-infrastruktúra és autó-otthon közötti kommunikációra képes elektromos autók révén kíván mobilitási szolgáltatásokat kínálni.

Miközben a Toyota stratégiájának továbbra is meghatározó részét képezik majd a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyakibocsátásmentesen közlekedő hibrid elektromos (HEV), és az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos (PHEV) autók, az új sztenderdizált akkumulátor koncepció, és a CATL-el és a BYD-del kötött együttműködés révén megnövekedett akkumulátor gyártási kapacitás révén felgyorsítja akkumulátoros elektromos (BEV) modelljeinek bemutatását.

A világ legszélesebb hibrid elektromos (HEV) modellportfólióját jegyző Toyota még idén a Genfi Autószalonon bejelentette, hogy hogy 2020-tól évente minimum egy plug-in hibrid elektromos (PHEV) modellel bővíti majd európai kínálatát és ugyancsak 2020-tól kezdődően rövid idő alatt 10 akkumulátoros elektromos (BEV) modellt mutat be világszerte, amelyek közül 3 legkésőbb 2021-ig Európában is kapható lesz. A mostani bejelentés kapcsán ugyanakkor a vállalat konkrétumokat is elárult az érkező modellekről, amelyek a megnövekedett akkumulátor gyártási kapacitás révén a vártnál jóval korábban érkezhetnek, lehetővé téve a vállalat számára az 5 éves időugrást. Annyi már most tudható, hogy az érkező modellek között lesz nagyméretű elektromos SUV, közepes méretű elektromos áruszállító, közepes méretű elektromos szedán, közepes méretű elektromos crossover, közepes méretű elektromos SUV (a Subaruval közös fejlesztésben) és elektromos kisautó (a Suzukival és a Daihatsuval közösen fejlesztve). Ezen felül a Toyota bejelentette úgynevezett ultra-kompakt és gyalogos közlekedést segítő járműkínálatának bemutatását is, 2020-tól.