A cseh energetikai cégcsoport úgy döntött, kitekintene az ország határain túlra is elektromos töltőivel, így került a célkeresztbe hazánkon kívül Románia, Bulgária, Szlovákia és Lengyelország is.
Lehet sokat vitatkozni azon, hogy hazánkban van elég töltő vajon? Ami viszont tény, hogy fejlődni mindig van hova, ezért is érdekes a Reuters cikke, ami arról ír, hogy a CEZ cseh energetikai vállat Csehország környezetében lévő országok területén kíván töltőhálózatot létesíteni.
Thmas Chmelik meglátása szerint 2020-ra közel 10ezer e-autó lesz a cseh utakon, míg 2030-ra ez a szám már 250 ezerre növekedhet. A CEZ pedig azt tűzte ki célul, hogy közel 150 villámtöltő telepítsen 2019 végére Csehországban, ehhez pedig közel 44 millió dollárnyi összeget mozgatna meg. A töltők nagyrészt a manapság elfogadott 50 kW-os villámtöltők lennének CCS és CHAdeMo fejekkel.
A hazai terjeszkedés után pedig olyan országok felé kívánna nyitni, ahol elmondásuk szerint már most is aktívak. Nem akarnak lemaradni semmiről, hiszen meglátásuk szerint a piacok közel 5 éven belül konszolidálódni fognak és új jelentkezők már nem nagyon fognak tudni belépni oda, vagy legalábbis nagyon nagyon nehezen.
Ezért is kíván a CEZ már most kopogtatni többek között nálunk, ahol nagyjából 3000 feletti a tisztán elektromos autók száma, míg Csehországban ez közel 2400 darabot jelent. Hazánkban amúgy nagyjából 30ezres állományt jósolnak 2030-ra.
De azért nem csak a CEZ gondolkodik így, hazánk energetikai vállalata a MOL sem tétlenkedik. A NEXT-E projektről már mi is írtunk a jelenleg egymással versenyző európai töltőhálózatokat bemutató cikkünkben. Amit már biztosan tudunk, hogy regionális villámtöltő-hálózatot építhet a Mol egy konzorcium tagjaként 19 millió eurónyi uniós támogatásból Elektromos villámtöltő-hálózat kiépítésére kap csaknem 19 millió euró támogatást a Mol-csoport, az E.ON-csoport a HEP, PETROL, a BMW-csoport és a magyarországi Nissan-leányvállalat konzorciumának Next-E projektje – közölte honlapján az Európai Bizottság júniusban.
A testület akkori közleménye szerint összesen 2,7 milliárd euró értékben 152 projektet támogattak az Európai Unió közlekedésének fejlesztése érdekében.
A Mol üdvözli a bizottság bejelentését és a végleges döntés előtt készen áll arra, hogy a részleteket megtárgyalja partnereivel és a bizottsággal – közölte a vállalat az MTI megkeresésére még idén nyáron.
A projekt célja, hogy a Mol-csoport, az E.ON-csoport és a Nissan magyarországi leányvállalata közös konzorciumukon (NEXT-E projekt) keresztül egy 150 kilométer sűrűségű, univerzális elektromos villámtöltő-hálózatot alakítson ki az európai tranzitútvonalak mentén elhelyezkedő, Mol-csoporthoz tartozó töltőállomási gerinchálózaton, ezáltal a közép-kelet-európai régió tisztán elektromos eszközökkel is átjárhatóvá válik.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2016. évi pályázatának támogatásával Magyarország mellett Csehország, Szlovákia, Horvátország, Szlovénia és Románia is tisztán elektromos eszközökkel lesz átjárható. A tavaly meghirdetett, 15 évre szóló Mol 2030 stratégiának megfelelően a Mol már többször elmondta, hogy nyitni kíván az elektromos közlekedés irányába illetve, hogy a Mol célja, hogy az alternatív üzemanyagok piacán is meghatározó magyarországi és régiós szereplővé váljon.