Kezdésnek egy nagyot repülnék az időben, egészen addig mikor az első autómat akartam megvenni. Már akkor is nagyon tetszett a Smart fortwo, azonban a kis csomagtartó és a 90-100-as tempónál nagyon zavaró belsőégésű motor hangja miatt egyből elvetettem a vásárlási szándékot. A kis ékszerdoboz helyett egy sport Peugeot 206 mellett tettem le a voksomat.
Most pedig csodák csodájára hozzám került egy hétvégére (sajnos) a legújabb karosszériás, tisztán elektromos Smart modell, a fortwo EQ.
Egyből igent mondtam mikor a Pappas Auto Magyarország Kft. megkeresett, hogy egy rövid időre oda adnák a Brabus optikás méregzsákot. Péntek délelőtt hoztam el, hogy vissza akartam-e vinni? Majd kiderül!
Erről a modellről tudni kell, hogy már a megújult EQ nevet viseli, azaz „Electric Intelligence”. A Mercedes szerint „az EQ átfogó elektromobilitási rendszert jelent, amelyet többféle termék, szolgáltatás, technológia és innováció alkot. Spektruma az elektromos gépkocsiktól a töltési szolgáltatásokon át egészen az otthoni energiatárolásra szolgáló megoldásokig terjed. Az EQ név az „Electric Intelligence“-re vonatkozik, és a Mercedes-Benz „érzelem és intelligencia“ márkaértékeiből vezethető le. Az új márka magában foglalja az ügyfélközpontú elektromobilitás összes lényeges aspektusát, és ezzel kapcsolatban a gépkocsin túli témákra is kiterjed.
A jövő modelljei megtestesítik mindazt, ami fontos a modern elektromobilitásban: az érzelmekre és az értelemre ható designt egyesítik a különleges vezetési élménnyel és a kitűnő mindennapi használhatósággal, továbbá olyan maximális szintű biztonsággal, amely az autó feltalálójaként minden gépkocsinkra jellemző.”
A Smart fortwo első generációja 1998-ban látott napvilágot, egészen 2007-ig gyártották majd jött a második generáció ami 2014-ig uralta a piacot. 2014-től pedig napjainkig a legújabb generáció rója az utakat. A Smart egy mozaikszó, gondolom sokan nem is tudták, de akkor leírom még gyorsan és után jöhet a bővebb ismertető a kis elektromosról. A kilencvenes évek elején egy svájci óragyártó tulajdonosa, Nicolas Hayek elhatározta, hogy a miniautója tervét a Swatchmobil tervét megosztja az akkori DaimlerChrysler konszernnel. A Mercedes-Benz meglátta a lehetőséget és 1994-ben teljesen új vizekre evezett és létrehozta a Daimler és a Swatch közös cégét a Micro Compact Car AG-t. Majd Smartville néven gyárat építettek és megépítették a Swatch Mercedes Art-ot, azaz a Smart-ot, melynek első modelljét 1998-ban be is mutatták.
A legelső generáció óta jelentősen átalakult a modell, ugyanis az 1998-as születésű autó 2,500 mm hosszú, 1,510 mm széles és 1,500 mm magas volt. Addig a most futó széria már egy kicsit fickósabb lett a maga 2,695 mm hosszával, 1,663 mm szélességével és 1,555 mm magasságával.
Azonban mindig megtréfált mikor a csomagtartóba raktam valamit és miután lecsuktam a hátsó ajtót két lépést automatikusan megtettem, hogy beüljek előre. A két lépéssel már bőven az autó elejére értem. Nehéz volt megszokni, hogy a hátsó ajtó lecsukása után egyből nyithatom az első ajtót, hogy beszálljak! Továbbá még az is nagyon tetszett, hogy bármit raktam a csomagtartóba, hátranyúltam és egyből elértem. A hely két személynek meglehetősen nagy, az ülések pedig egy ekkora autóhoz képest nagyon kényelmesek voltak. Meg is lepődtem!
Legutolsó Nissan LEAF tesztem alkalmával írtam, hogy Magyarországon már nem kihívás e-autót tesztelni. Jelenleg is tartom ezen állításom, ezzel a Smart-al meg főleg nem kihívás. Nagyon sokat jelent, hogy 22 kW-os fedélzeti töltővel van szerelve. Ezzel pedig a köztéri AC töltők királya lett a két ajtós elektromos! De, mivel sajnos csak egy hétvégére adta oda a Pappas Auto Magyarország Kft., ezért nem volt más választásunk, itthon kellett tesztelnünk!
Vasárnap reggel indultunk Sümegről teljesen feltöltött akkuval, azaz majdnem teljesen feltöltve mivel még elgurultunk a várhoz ahol néhány képet készítettünk.
Szóval 98%-os töltöttséggel és 125 kilométer megtehető távval Sopron felé vettük az irányt. Útközben gondoltuk ki, hogy menjünk először a fertőrákosi e-Mobi töltőhöz. GPS szerint a teljes táv 102 kilométer, amit mi 104 kilométer alatt teljesítettünk mivel még legurultunk a partra. Utána mentünk a töltőhöz, bár nem kellett volna, mivel még Sopronig is eljutottunk volna.
Kérem-szépen, 23%-os töltöttséggel és még 37 kilométer megtehető távval értük el a töltőt.
Pedig a 84-esen folyamatosan 90-es tempót diktáltam és a falvakban, városokban lassítottam a kötelezőre. Ehhez képest úgy gondolom, hogy a kis e-Smart átlagon felül teljesített, átlagfogyasztása 13,5 kWh/100km lett. Az út során, a számítógép szerint összesen 12,6 kWh-t fogyasztottunk és kereken 1,0 kWh-t töltöttünk vissza az autóba. Vezetési stílusom pedig 97%-osra értékelte a fortwo.
Fertőrákos után irány Sopron, ebéd és városnézés után az Interspar parkolójában töltöttük fel az autót, ahol a Model X-es Győző barátunkkal is összefutottunk. Extra gyorsan eltelt az a 40-50 perc míg tele nyomta az akkut a töltő. A névleges akku kapacitása a két ajtós e-Smartnak 17,6 kWh, ebből a ténylegesen felhasználható 16,7 kWh. A töltés megkezdésétől folyamatosan 21kW (31A) áramlik az energia a Type2 kábelen. 80% után lassul be 14 kW (22A) körül és 90% után pedig 11 kW (16A) a töltés sebessége. Azaz, minden mai köztéri töltőn – e-Mobi, ELMŰ – legyen bármi ami 22 kW-os arról a fortwo Smart kereken 50 perc alatt feltölt.
98%-os töltöttséggel és 138 kilométer megtehető távval tovább indultunk Győr felé.
PlugShare szerint 93 kilométer lett volna a távolság, de az autó szerint mi letudtuk 90 kilométer alatt. 26%-os akkuval és 35 kilométerrel értünk a győri Tihanyi Árpád úti Penny Market töltőhöz. Az átlag fogyasztásunk 90 kilométer alatt 14,3-ra nőtt, az autó kézhezvételétől pedig megtettünk vele 613 kilométert. Ez úton pedig 13,5 kWh/100km volt a teljes átlagfogyasztás! Az úton folyamatosan a megengedett legnagyobb sebességgel haladtunk! Ehhez képest ismét jól bizonyított a Smart.
Egy gyors vásárlás és beszélgetés után ismét 98%-ra töltött akkuval és 131 kilométerrel elindultunk Székesfehérvár felé.
Székesfehérvárra 83,8 kilométert dobott a PS, és mi is kereken 83 kilométer alatt tettük meg az utunkat. Ez idő alatt felhasználtunk 11 kWh-t a haladásra, 0,5 kWh-t a fűtésre és 0,6 kWh-t töltöttünk vissza az akkuba. Sopronból indulva összesen 173 kilométert tettünk meg, aminek az átag fogyasztása 14,8 kWh/100km lett. Viszont nem volt tojás a pedál alatt, élvezetes a kis autó gyorsulása. Pikk-pakk 50-en, majd 90-en van. Péntek déltől 696 kilométert tettünk meg együtt, ez idő alatt 13,7 kWh/100km lett a fogyasztásunk.
Sajnos másnap vissza kellett vinnem a Pappas Auto Magyarország Kft.-hez. Nagyon sajnáltam! 773 kilométer három nap alatt, 13,7-es átlagfogyasztással.
Egyszer sem volt az az eszünkben, hogy „jajj ez egy semmire való kis autó”. Pont az ellenkezője, vasárnap estére már megszoktam azt is, hogy a csomagtartó zárása után egyből nyithatom az ajtót és szállhatok be. A kis autó feeling városban nagyon vagány, országúton is érezhető, hogy van a fortwo-ban kellő erő. Köszönhetően a 60 kW-os motorjának ami 80 lóerős és 12,7 másodperc kell ahhoz, hogy nulláról száz kilométer/órára repítse a smartot. Össz tömege 958 kilogramm, legnagyobb sebessége pedig 130 km/h.
Az akkumulátor a robosztus kialakítású alvázkeretben történő elhelyezkedésének köszönhetően nem szenved sérülést egy esetlegesen bekövetkező balesetkor. Az autó stabilitása is észrevehetően javult az akkumulátor alacsony tömegközéppontjának köszönhetően. Az utasok biztonsága érdekében, hogy soha ne következhessen be közvetlen érintkezés a nagyfeszültségű akkumulátorral, a rendszer összes csatlakozása érintésbiztos. Az összes biztonsági funkció a megfelelő működés érdekében folyamatos monitorozás alatt van, és ütközés esetén a magasfeszültségű alkotóelemek automatikusan lekapcsolnak. Az elektromos motor pedig a hátsó tengelyt hajtja. A kellően nagy gumiknak köszönhetően pedig az útfekvése is kiváló. Ezen a modellen elöl 185/50 R16, hátul pedig 205/45 R16 volt, elöl tárcsa, míg hátul dobfék gondoskodik a megállásról.
Az ECO mód számos energiatakarékos funkciót foglal magában. Maximális rekuperáció, csökkentett hűtés/fűtés teljesítmény, csökkentett végsebesség és laposabb gyorsulási görbe – mind a hatótávolság megnövelésének érdekében. Már az alapfelszereltségben is azonnal felhasználásra került a jármű kinetikus energiája. ECO módban amint leveszed a lábad a gázpedálról, azonnal megkezdődik a rekuperáció, és elkezd feltöltődni a nagyfeszültségű akkumulátor. A radaralapú rekuperáció még egy lépést tett a fejlődés útján: az autó elején található szenzorok monitorozzák a járművünk előtt haladó forgalmat és kiválasztják a rekuperáció lehető legoptimálisabb mértékét. Ennek köszönhetően megnőtt az utazási komfort és a lehető legoptimálisabb a kinetikus energia felhasználása.
A beltér kellően nagy, a kesztyűtartó kicsit kicsi, de a menetválasztó kar alatt további rakodórekeszt találunk. Egyedül talán a menetválasztó kart hagyhatták volna ki ebből az elektromos modellből. Sokkal ésszerűbb lenne az egész, de majd talán a következő generációban, amiről mi is írtunk. A smartra jellemző, gyakran visszatérő dinamikus vonalak és a méhsejtrácsos mintázat alkotja a beltér esszenciáját. A nagy alapossággal készített szövetborítások egyedi atmoszférát teremtenek, amiben azonnal otthon érezheted magad – es ez valami egészen mást kínál számodra – valami teljesen eltérőt a többi autó monotonitásától. A műszerfal ellát a legszükségesebb információkkal pl. az aktuális hatótávolságról és megtudhatod az aktuális ECO pontodat a vezetési stílusod alapján: ez a kijelző segít fenntartani az egyenletes és ezáltal hatékony vezetési stílust. A passion, prime és proxy felszereltségi szinttől kezdődően a műszerfal kiegészül egy 8.9 cm átmérőjű színes TFT-kijelzővel, ami további információkkal kápráztat majd el. Színes és jó minőségű képi megjelenítéssel!
Egyedül a töltési sebességet hiányoltam a fortwo-ból, a B-osztályban már hozzászoktam, hogy egyéb helyen ahol nem kell sietnem a töltéssel ott beállítom 3x8A-ra a sebességet és szép lassan feltölt az autó. Bár a 22 kW sem rontja a Smart akkuját, mivel a termál-menedzsment gondoskodik, hogy ne melegedjen túl az akku. Jó hallani, mikor a töltés felénél beindul a ventilátor ami lehűti az akkut (folyadékhűtéses).
A közel 800 kilométer alatt nagyon a szívünkhöz nőtt. Az átlag amit országúton meg lehet vele tenni biztonságos körülmények között az simán hozza a 140 kilométert. Gazdaságosabb vezetéssel pedig még szerintem a 160-170 kilométert is ki tudtam volna belőle csalogatni. Városban egyértelműen ennél több lett volna a megtehető táv. Azonban sajnos erre nem került sor, talán hamarosan hosszabb ideig is élvezhetjük egymás társaságát az elektromos Smart-al. Akár a forfour, négy ajtós változatával is.
Egy élhető autó a mindennapokban, két főnek akár még hosszabb utakra is megfelelő választás. A 22 kW-os töltőnek köszönhetően nincs akadály, ezekből egyre több épül az országban. Sajnos a Tesla Universal Mobile Charger nem töltötte az autót három fázisról. Pedig az lett volna még a hab a tortán, ha egy CEE csatlakozón akár otthon is 11 kW-al tudná tölteni a fortwo-t. Akárcsak a Mercedes B-osztályt.
A külön extraként rendelhető szövettel bevont kemény tető még jobban egyedivé varázsolja a modellt. Minden apró dologra odafigyelt a gyártó, ilyen a hátsó spoiler is, ami hiányozna az összképből ha nem lenne ott. A műszerfalon minden kézre áll, nem kell keresni semmit. Egyszóval egy nagyon jól összerakott kis autót kapunk 7.045.960 forintért.
Ha most vennék kicsi elektromos autót akkor a Smart bizony az első helyen lenne!
A Youtube csatornánkra pedig ajánlott feliratkozni, ugyanis hamarosan egészen új dolgokba vágjuk a fejszénket!
Érdekelnek a hírek, érdekességek a Mercedes-Benz és a Smart világából? Esetleg ilyen autót szeretnél venni, de még sok a kérdésed? Vagy már megvetted?
Segítenél másoknak? Tanácsokat adnál? Kérdeznél?
Jó helyen jársz, Magyarország Mercedes-Benz, Smart Elektromos és Plug-in hibrid autós Club Facebook csoportjában mindenre megkapod a választ! Ide kattintva csatlakozz most!