A holland illetőségű, elsősorban villámtöltőket üzemeltető társaság egy rövid értekezést adott ki, amiben a villámtöltés jelenlegi és kicsit jövőbeli sorsát is taglalja.
A Fastned töltőivel leginkább a főbb útvonalak és benzinkutak közelében találkozhatunk, de két kertvárosi lokációban is jelen vannak: Hague és Harlem területén. Sőt, már tervben vannak náluk a szupergyors villámtöltők is, amik leginkább majd London és Németország területén lesznek telepítve. Ismertetőjelük többek között az, hogy a töltőállomások teteje napelemmel van beborítva és alapból 2 villámtöltő van ezeken az állomásokon, ahogy a nyitóképen is látható. Mi is beszámoltunk már az első ilyen Fastned által megnyitott és üzemeltetett állomásról.
Az általuk kiadott tanulmány első része általánosságban tárgyalja a villám- és kisebb teljesítményű töltés közötti különbséget. Az alábbi ábrán is látható, hogy ha kisebb teljesítményű, jellemzően 3.6 és 11 kW közötti töltést használunk (jellemzően a mostani gyorstöltő oszlopok és otthoni fali dugalj esetében) , akkor a rendelkezésre álló energiát és annak áramlását az autó fedélzeti töltője szabályozza, míg ha villámtöltést használunk, akkor az közvetlenül a jármű akkumulátorcsomagjába áramlik.
A villámtöltők kapacitása a telepített oszlop és az azt kiszolgáló infrastruktúrán múlik és persze a maximális lehetőségek kihasználása érdekében az autónak is tudnia kell ezen funkciókat. Fontos befolyásoló tényező a hőmérséklet is. Mivel a töltés hőt is termel, ezért különösen fontos a képződő plusz hő elvezetése az akkucellákból. Ha nem áll rendelkezésre megfelelő hőmérsékelt menedzsment az autóban, akkor jönnek az olyan esetek, mint az új Leaf esetében is tapasztalható probléma (rapidgate), miszerint a 2. villámtöltés belassul, a 3. töltés pedig még inkább, főleg nyáron.
A nem is olyan távoli jövőben a villámtöltők már jóval nagyobb teljesítménnyel fognak rendelkezni, elég csak a CHAdeMO legújabb, 2.0-s szabványára gondolni, ami már 400 kW-os lesz. Ez azt jelenti, hogy ha mondjuk 20 percnyi időt nézünk egy villámtöltőn, akkor a manapság szabványos (50kW) villámtöltővel 85 km-re elegendő energiát tud az autónk magába szívni. Ugyanez egy 350 kW-os töltő esetében már 600 km!
Az alábbi ábrán pedig a Fastned felmérése látható, annak megoszlásában, hogy a nap mely szakában töltik leginkább az e-autókat az emberek. Nem meglepően délelőtt 10 és este 8 óra között, így erre a megnövekedett energiaigényre gyógyír lenne a napelem, ami jellemzően ebben az időszakban táplálná be az elektromos rendszerbe a töltéssel kivett energiát.
Végezetül röviden a Fasten jövőbeni terveiről ejtenénk pár szót. Az biztos, hogy állomásaik a jövőben 175 és 300 kW közötti teljesítményt is le tudnának adni, így az elosztott villamos energia és a bevételek is sokkal magasabb szintet érhetnek el.