A Mercedes-Benz jelentősen növelni kívánja vertikális integrációját az elektromos autók következő generációjában. Ezt többek között az elektromos hajtások házon belüli gyártásával kívánják elérni 2024-től.
Örömmel olvashat mostanában arról minden érdeklődő, hogy a Mercedes-Benz is egyre nagyobb erőkkel fordul rá az elektromos meghajtásra. Melyre a legjobb példa az, hogy a cég az „első az elektromos” megközelítésről a „teljesen elektromos” stratégiára vált. Ezzel pedig a prémium autógyártó tovább száguld az emissziómentes, szoftverközpontú jövő felé.
Természetesen mindezt a lehető legmagasabb fokú költséghatékonysággal kívánja megtenni, aminek talán a legjobb módszere, ha lehetőleg minél több szükséges komponens gyártása történik házon belül. Ez a folyamat is már zajlik egy ideje, amire az egyik legjobb példa a közelmúltból a brit YASA felvásárlása volt, ahonnan innentől az axiális fluxusú elektromos motorok gyártásához kap segítséget a csillagos márka.
De ez is csak egy kis szelete a háttérben zajló készülődésnek, melynek végső célja a hajtáslánc teljes mértékben házon belüli gyárthatósága. Erre a vállalat határidőt is tűzött ki magának: 2024. A Mercedes-Benz már 2021 márciusában bejelentette, hogy a berlini-marienfeldei motorgyárban elektromos autó-alkatrészeket gyártanak. Akkoriban szó volt arról, hogy ez magában foglalja majd a jövőbeli kompakt EQ modellek elektromos alkatrészeinek végső összeszerelését, valamint az elektromos alkatrészek összeszerelését.
Ahogy a Daimler fejlesztési vezetője, Markus Schäfer a német médiának elmondta, a Mercedes 2024-től a bejelentett új elektromos padlólemezeinek (MMA és MB.EA) a teljes hajtásrendszerét teljesen házon belül fogja megépíteni.
Két fő központ körvonalazódik: Berlin és Untertürkheim. Előbbi a már említett YASA segítségével készíti majd a felső-kategóriás járművek hajtásláncát, míg Untertürkheimben a Mercedes-Benz axiális motorjai segítségével a többi járművükhöz készítik el a hajtásláncokat.
A Mercedes eddig külső partnerektől, elsősorban a ZF-től szerezte be az elektromos hajtásláncok komponenseit. Sokszor készre szerelve. A ZF szállította többek között az EQC komplett meghajtómodulját, míg az EQS elektromos motorjai a Valeo Siemens eAutomotive-tól származik. Az elektromos hajtásrendszerek kiszervezése a cég saját üzemeinek egyidejű leépítésével korábban sok vita forrása volt, de most ezt a problémaforrást is sikerül egyben orvosolni a döntéssel.
Schäfer azonban nem ezen okokat említi a stratégiaváltás okaként. „Szeretnénk a lehető legjobban elsajátítani az elektromos motor, az akkumulátor és a teljesítményelektronika gyártásának teljes rendszerét, hasonlóan a belső égésű motorokhoz”. Az inverterrel kapcsolatban Schäfer hozzátette, még nem dőlt el, hogy ezt az alkatrészt házon belül gyártják-e majd. Ezek a lépések is nagyban hozzásegíthetik majd a Mercedest egy újabb elektrifikációs mérföldkő elérésében, vagyis, hogy 2030-tól csak elektromos autókat gyártsanak Mercedes-emblémával.