Egy igazán merész lépéssel akar ezúttal a kínai kormány harcolni a szén-dioxid kibocsátás ellen. Saját programot akarnak indítani az akkucsere-hálózat kiépítésére az országban.
A tervekről maga az illetékes minisztérium, az MIIT (Ministry of Industry and Information Technology) számolt be, majd arról számos helyi autós médium. A program ráadásul nem csak személyautókat érintene, hanem elektromos kamionokat is, mivel rájuk vetítve is jelentős mennyiségű kibocsátott szén-dioxidot lehetne megspórolni.
A program annyira előrehaladott állapotban van, hogy meg is nevezték azt a 11 várost, ami részt vesz a pilot-programban: Peking, Nanjing, Wuhan, Sanya, Chongqing, Changchun, Hefei, Jinan, Yibin, Tangshan és Baotou. Utóbbi 3 városnak leginkább az elektromos kamionok akkucseréjére kell fókuszálnia. A minisztérium bejelentése szerint a pilot-projektben 1000 akkucsereállomás kerül telepítésre, melyeknek 100.000 kompatibilis elektromos autót kell kiszolgálnia első körben. A számítások szerint ez az első körös állomás-hálózat is segít megspórolni az első évben több, mint 700.000 tonna fosszilis üzemanyagot és 2.000.000 tonna szén-dioxidot.
A közlemény sajnos eléggé szűkszavúan fogalmaz a technikai megvalósítást illetően. Áprilisban jelentette be az MIIT és a National Energy Administration, hogy hamarosan egy projekt keretében tesztelik majd az akkucsere-programot, aminek most jött el a gyakorlati megvalósításnak kezdete, miután kiválasztották az első körben résztvevő kínai városokat.
Az akkucsere legismertebb képviselője a kínai NIO, akik idén októberben már 4 millió cserénél jártak.
„2021 szeptember 29-ére a NIO felhasználói sikeresen teljesítették a 4 000 000 akkucserét. A mai napig összesen 504 cseretelepet adtunk át. Az utolsó negyedév végére terveztük elérni ezt a számot, de már most 500 felett járunk.”
A fejlesztések is folyamatosan jelen vannak a hálózat egyes helyszínein elhelyezett egységek terén, hiszen jelenleg már a második generációnál járunk. A gyártó szerint egy ilyen állomásban 14 akkunak lesz hely, amiből 13 mindig feltöltött állapotban várja majd az autóst, a hiányzó helyre pedig az aktuálisan lecserélt pakk csúszik be. A folyamat teljesen automatikusan megy végbe, nagyjából 3-4 perc alatt, ahová az autó automatikusan beáll és a cserét nagyjából 3-4 perc alatt elvégzik az automatizált robotok. Egy ilyen állomás naponta akár 312 cserét is meg tud valósítani, ha szükséges. A legjobb pedig, hogy a NIO visszafelé is gondolkodik, tehát a már évek óta kapható 70 kWh-s akkupakktól kezdve a továbbfejlesztett 84 kWh-s, a 100 kWh-s és még a legújabb 150 kWh-s akkuk is cserélhetők lesznek.