„A BMW iNEXT modellel a jövőt váltjuk valóra, amelyet vállalatcsoportunk minden ága és összes márkája megörököl majd” – 2018. május 17-én, a BMW Group nagyszabású évértékelő konferenciáján Harald Krüger, a vállalatcsoport igazgatótanácsának elnöke így foglalta össze az iNEXT projekt lényegét.
Az iNEXT arra a legfőbb kérdésre adja meg a választ, amely a BMW Group mindennapi tevékenységét is nagymértékben meghatározza: „Hogyan fogunk közlekedni a jövőben?” Az iNEXT technológiája azon műszaki alapelvre építkezik, amely első ízben 2007-ben, az elektromos meghajtás széleskörű kísérleteire és tesztelésére létrehozott „project i” program képében öltött testet, majd 2013-ra a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakttal sorozatgyártásban kínált valósággá érett. A BMW Group jelentős piaci előnyre tett szert e téren: a müncheni központú vállalatcsoport mára több mint tízesztendőnyi szakmai tapasztalattal rendelkezik az elektromos mobilitás kis- és nagyszériás gyártásában, miközben a BMW i modellek folyamatosan fejlődnek, iránymutató technológiáikat pedig idővel a BMW és a MINI márka modelljei is megöröklik. A következő lépés az intelligens szolgáltatás-paletta innovációira épülő, nagymértékben automatizált, tökéletesen hálózatba kapcsolt, tisztán elektromos meghajtású személyes mobilitás egy modellbe integrálása.
A formanyelv eközben ezen innovációs területek vizuális kinyilatkozása, egyben válasz arra a kérdésre, hogy miként néz majd ki a jövőben a vezetés élménye. A modell, amelyet ma BMW iNEXT néven ismerünk, 2021-ben érkezik meg az utakra.
A BMW Vision iNEXT
„A BMW Vision iNEXT a vezetés színtiszta élményének új korszakát vetíti előre, egyúttal nyomatékosítja, hogy Németország élen jár a személyes mobilitás jövőjének kifejlesztésében” – mondta Harald Krüger, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke.
A nagymértékben automatizált, károsanyag-kibocsátástól mentes és tökéletesen hálózatba kapcsolt technológiai megoldásokat a BMW Group most először integrálja egyetlen tanulmányba, válasszal szolgálva arra a kérdésre, hogy miként nézhet ki egy olyan gépkocsi, amelynek ugyan nincs szüksége sofőrre, de igény szerint vezethető. A középpontban mégis, sőt minden korábbinál intenzívebben, az ember áll – érzéseivel és kívánságaival a főszerepben. A jövőre összpontosító tanulmányautó – a BMW Vision iNEXT – kézzelfogható előzetesként szolgál a BMW iNEXT kialakításáról. „A személyes mobilitás jelentős változások előtt áll. Az automatizált járművezetés eljövetele és az egyre szélesebb körben alkalmazható járműkapcsolati megoldások kiaknázása teljesen új lehetőségeket teremt, amelyek az utazás mindeddig elképzelhetetlen élményét váltják valóra. A tisztán elektromos meghajtású BMW Vision iNEXT tanulmányt éppen ezért egy mobil atmoszféraként terveztük meg, amely javítja az élet minőségét, az új „Kedvenc Hely” pedig enged önmagunkra időt szentelni és pihenni. A BMW szaktudásának legjava a jövőben minden korábbinál intenzívebben szolgálja majd az embereket – szükségleteikre és kívánságaikra is megoldást kínálva” – nyilatkozta Klaus Fröhlich, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja.
A BMW Vision iNEXT a legkorszerűbb BMW SAV (Sports Activity Vehicle) modellek méretét és arányait örökölte. Egyedi vonalvezetésével és összetéveszthetetlen formai megoldásaival a modell már első ránézésre kinyilvánítja iránymutató karakterét, amelyet a karosszéria ragyogó fényezése és a kifinomult részletek egysége még tovább erősít. A Liquid Greyrose Copper fantázianevű fényezés meleg réz és sötétedő hamvas árnyalatai fokozatosan változnak, amellyel a tanulmány már álló helyzetben is lendületes hangulatot áraszt.
A nagyméretű, egybefüggő hűtőrács, az egyedi ablaksáv és az autón körbefutó kék kiegészítők egytől egyig a BMW i divízió hamisítatlan stílusjegyei, amelyeket a bajor prémiumgyártó első ízben a 2017-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon, a BMW i Vision Dynamics tanulmányautó képében prezentált. A központi zár aktiválására a modell kék kiegészítői felvillannak, kiemelve a formanyelv magával ragadó vonalvezetését. A fényszórók, a lámpák, a kék fények, az ablakok és a nagyméretű üvegfelületek tökéletesen illeszkednek a formanyelvbe, már első ránézésre bizalomgerjesztő megjelenést garantálva.
Egybefüggő hűtőrács és „négy szem” az összetéveszthetetlen karakterért
A frontrész középpontjában a nagyméretű, függőlegesen elrendezett hűtőrács áll, amely a tisztán elektromos meghajtású modellek sajátosságaként teljesen zárt. Tekintve, hogy belsőégésű erőforrás hiányában nincs szükség hűtőlevegőre, a vese alakú elem ezúttal egyfajta „intelligencia panelként” funkcionál, számos szenzorral és érzékelővel. A hűtőrács keretét háromdimenziós nyomtatással gyártották le, amely a mögötte megbúvó technológia fejlettségét tükrözi. A BMW fényszóróinak legendás ikergyűrű-motívumát itt ultravékony formában értelmezték újra. A szélvédő kecsesen emelkedik a nagyméretű panorámatetőbe, amely könnyed eleganciát kölcsönöz a modellnek és az innovatív utasteret is láthatóvá teszi.
Oldalnézetből a BMW Vision iNEXT a legkorszerűbb BMW SAV modellek erőteljes, magabiztos kiállására emlékeztet. A hosszan elnyújtott tetőív és az egyedi ablaksáv kialakításával sejtetett funkcionális arányok bőséges utastérre utalnak, miközben a hosszú tengelytávolság és a rövid túlnyúlások kettőse dinamikus jármű-sziluettet alkot. A tanulmány oldalán erőtől duzzadó ívek futnak végig, amely egy edzett sportoló kidolgozott izomzatát sugallja. A formanyelv precíz vonalvezetése még tovább erősíti a karosszériafelületek összjátékát és a kerékjárati ívekre is erőteljes hangsúlyt fektet. A tervezők a hatalmas, 24” méretű keréktárcsákat aerodinamikailag optimalizált küllő-dizájnnal rajzolták meg, a háromdimenziós kialakítás így nem csupán egyedülálló, de funkcionális is. A külső visszapillantók feladatát kamerák végzik, az ajtónyitó kilincsek helyén pedig világító, érintés-érzékeny panelek kaptak helyet. A nagyméretű ajtók szembenyílnak egymással, a szénszálból készült utascella merevségének köszönhetően ráadásul B-oszlopra sincs szükség. Az ajtók kinyitásával így akadálymentes kilátás nyílik a tágas belső térre, a küszöbökön és az ajtóíveken pedig láthatóvá válik a szénszál mintázata. A legkorszerűbb BMW SAV modellek érzését feketére fényezett küszöbök nyomatékosítják, amelyekben elegáns kék csík jelzi a modell tisztán elektromos meghajtását.
Hátul a vízszintesen elrendezett vonalak és felületek harmonizálnak, egyszerre széles és dinamikus kiállást kölcsönözve a tanulmánynak. A keskenyre húzott, jellegzetes hátsó lámpák mélyről indulnak és a modell oldaláig nyúlnak, a jármű légellenállását pedig kéken világító csíkkal díszített diffúzor csökkenti.
A BMW Vision iNEXT utasai választhatnak, hogy ők maguk szeretnének vezetni („Boost” üzemmód), vagy a vezetési feladatokat az autóra bízzák („Ease” üzemmód). „Boost” üzemmódban az elektromos hajtáslánc rendkívül dinamikus, gyakorlatilag hang nélküli vezetési élményt kínál, zéró emisszió mellett. „Ease” üzemmódban az autó egy sor tevékenységre lehetőséget biztosít, nem csupán az utasoknak, de a vezetőnek is. A BMW Vision iNEXT igény szerint a pihenés, a kikapcsolódás, a szórakozás és a koncentráció oázisa lehet, a lehetőségeknek szinte csak az utasok igénye szab határt. Mint ilyen, az utastér sokkal inkább egy kerekeken guruló, kényelmes és divatos bútorokkal berendezett „élettérre” hasonlít – az új „Kedvenc Helyre”.
Egy új korszak hírnöke
A BMW Vision iNEXT a nem túl távoli jövő automatizált járművezetési lehetőségeit hozza el a jelenbe, bemutatva azon megoldásokat, amelyek kiváltképp lendületben tartják és megtestesítik a BMW Group mobilitási jövőképének kifejlesztését célzó vállalati stratégia központi tényezőit, az intelligens szolgáltatás-paletta innovációira épülő, nagymértékben automatizált, tökéletesen hálózatba kapcsolt, tisztán elektromos meghajtást. 2021-ben a sorozatgyártásba kerülő BMW iNEXT modell újraírja a vezetés színtiszta élményének fogalmát, egyetlen autóba sűrítve kínálva fel a BMW ügyfeleinek a vállalatcsoport innovációs tárházának legjavát.
Az iNEXT elkövetkező mérföldkövei
Rugalmasság: a siker záloga. Tizenegy évvel ezelőtt, NUMBER ONE vállalati stratégiája részeként a BMW Group útnak indította az elektromos meghajtás széleskörű kísérleteire és tesztelésére létrehozott „project i” programot, amellyel azonnal az elektromos mobilitás úttörőjévé vált.
Napjainkban a belsőégésű erőforrással és plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt gépkocsik ugyanarra a járműstruktúrára épülnek, hiszen a 2007-ben útnak indított „project i” program egyik legsikeresebb fejlesztési innovációja ma már rendkívül rugalmas, igény szerint változtatható tömegtermelési megoldásokat garantál.
A BMW iNEXT a jövőben használatos eszközök és alkatrészek kifejlesztése terén hasonlóan központi szerepet tölt be. Vadonatúj, első-, hátsó- és összkerékhajtású platformokra épülő járműstruktúrái, valamint csúcstechnológiás létesítményei lehetővé teszik a BMW Group számára, hogy a jövőben gyors döntéseket hozzon arra vonatkozóan, hogy egyes modelljeit tisztán elektromos meghajtással, plug-in hibrid hajtáslánccal vagy hatékonyságra optimalizált belsőégésű erőforrással szerelje fel. 2025-re a BMW Group huszonöt tagúra bővíti hálózatról tölthető modelljei portfólióját, ezen modellek közül pedig tizenkettő tisztán elektromos meghajtással közlekedik majd.
2019: érkezik a tisztán elektromos meghajtású MINI
2017. július 25-én a BMW Group bejelentette, hogy az új, tisztán elektromos meghajtású MINI a brit prémiumgyártó háromajtós modelljének műszaki alapjaira épül majd. A modell sorozatgyártása 2019-ben veszi kezdetét. A MINI ügyfelei a jövőben háromféle hajtáslánc-változat közül választhatnak majd: a belsőégésű erőforrás és a plug-in hibrid hajtáslánc mellett a tisztán elektromos meghajtás is elérhetővé válik. A károsanyag-kibocsátástól mentes MINI hajtásláncát a BMW Group globális termelési hálózatának elektromos mobilitási fejlesztőközpontjai, a Dingolfingban és Landshutban működő üzemek gyártják, az autó végső összeszerelését pedig a nagy-britanniai Oxfordban működő létesítmény végzi majd. A háromajtós MINI modellek nagy részét ma is az oxfordi üzem gyártja, a létesítmény a modell összeszerelése terén évtizedes szaktudásra tett szert.
2020: bemutatkozik a BMW Concept iX3 tanulmányautó sorozatgyártásra kész változata
A 2018-as Kínai Autószalonon bemutatott BMW Concept iX3 tanulmányautó első ízben Pekingben engedett betekintést a közeli jövőbe: a BMW márka első, sorozatgyártásban kínált, tisztán elektromos hajtáslánccal felszerelt négykerekűje egy teljes értékű Sports Activity Vehicle (SAV) modell lesz – a funkcionalitás és a kényelem terén egyaránt minden kompromisszumtól mentesen.
A BMW Concept iX3 tanulmányautó egyik legjelentősebb innovációja a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjának premierje. A forradalmian új megoldás az elektromos motort, a váltót és a vezérlőelektronikát egy különálló, elektromos meghajtású házban egyesíti, amely kompakt méretei okán nem csupán egyszerűbben beépíthető, de a korábban alkalmazott három önálló alkatrészhez képest jelentős mértékben könnyebb is lesz. Az ötödik generációs hajtáslánc energiaellátásáról ráadásul vadonatúj, minden korábbinál kitartóbb akkumulátorok gondoskodnak.
Az átfogó járműtechnológiai innovációk nem csupán a menetteljesítmény és a hatótávolság terén, de a beépíthetőség tekintetében is jelentős fejlődést garantálnak – elsőként egy tisztán elektromos meghajtású SAV modellben.
A hajtáslánc moduláris felépítésének köszönhetően ráadásul a mérnökök a forradalmi technológia teljesítményszintjét az adott modell karakteréhez hangolhatják, az egyes alkatrészek elrendezését pedig a rendelkezésre álló hely függvényében módosíthatják. Az ötödik generációs hajtáslánc másik legnagyobb előnye, hogy előállításához nem lesz szükség ritka nyersanyagok kitermelésére, amellyel a BMW Group újabb lépést tesz a környezetvédelem és a véges nyersanyagkészlettől független, hosszú távon fenntartható működés felé.
A BMW Concept iX3 tanulmányautó a BMW X modellcsaládra jellemző, sokoldalú vezetési élmény és a károsanyag-kibocsátástól mentes mobilitás egyedülálló kombinációjának előfutára, 200 kW / 270 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motorral, amely a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint egyetlen feltöltéssel több mint 400 kilométer megtételére képes.
Érdekelnek a hírek, érdekességek a BMW és a Mini világából? Esetleg ilyen autót szeretnél venni, de még sok a kérdésed? Vagy már megvetted?
Segítenél másoknak? Tanácsokat adnál? Kérdeznél?
Jó helyen jársz, Magyarország BMW, Mini Elektromos és Plug-in hibrid Autós Club Facebook csoportjában mindenre megkapod a választ! Ide kattintva csatlakozz most!