A Toyota is fejlődik és egyre inkább a beépülő modulok, elektromos autók felé veszi az irányt. Éppen ezért saját operációs rendszert fejleszt az autóihoz, akárcsak a VW, Mercedes vagy éppen a Tesla.
Az elektromos autók egyik sajátos tulajdonsága, hogy az autó vezérléséért felelős szoftver fontosabb komponenssé vált, mint maga a technika, ami a meghajtást végzi. Ennek fényében pedig biztosan kijelenthető, hogy az az autógyártó, amelyik nem áll biztos szoftveres alapokon, az komoly bajban lesz a következő években.
A terület etalonja jelenleg a Tesla. Autói szoftvere olyan mértékig optimalizált, hogy az még képes a fizikai korlátok okozta problémák (pl.: a sokak által emlegetett összeszerelési minőséget az amerikai modellek kapcsán) feledtetésére is. Minden Tesla sajátja a fedélzeti szoftver folyamatos fejlesztése, melyek letölthető és telepíthető frissítések formájában landolnak a tulajok járműveibe.
Természetesen ezt folyamatosan ismerik fel egymás után a nagy autógyártók. Melyek közül a Volkswagennek meg is gyűlt a baja a félkész, nem elég energiaráfordítással elkészített operációs rendszerrel. De mi a helyzet a Föld másik hatalmas autómárkájával, ami a Toyota?
A Toyota nem sieti el az átállást a tisztán elektromos meghajtásra, jogszabályi szempontból rá is érnek, köszönhetően a nagyarányú mild-hibrid elterjedtségen a Toyota járműportfóliójában. Azonban a jövő a BEV (Battery Electric Vehicle), így a Toyotának is készülnie kell a technológia fogadására, minden szempontból.
A japán Nikkei Asia magazin szerint szoftveres oldalról erősen benne van a készülődésben a Toyota. Mégpedig egy saját szoftveres platform megalkotása formájában. A japán autómárka operációs rendszere tavaly kelt életre és az Arene nevet kapta. Feladata a Toyota autóiban található funkciók összekapcsolása az emberrel, ahogyan az egy rendes OS feladata amúgy is. De mivel ez egy autó szoftvere lesz, így olyan funkciókat is képesnek kell majd lennie vezérelni, mint például az önvezetés. Ha az Arene elkészül, minden Toyota járműbe feltöltésre kerül, ahogyan a Toyota Csoport más márkáiba is. A japánok annyira bíznak az operációs rendszerükben, hogy licenc alapján még más autógyártóknak is készek lesznek bérbe adni.
„Az Arene vezérli az alapvető komponenseket – például a kormánykereket, a fékeket és a gázpedált –, valamint kezeli a biztonsági rendszereket és a hely- és forgalmi információkat egyaránt. Minden operációs rendszerrel rendelkező jármű, márkától és modelltől függetlenül hozzáférhet a megosztott funkciókhoz. A fogyasztók az okostelefonok szoftveréhez hasonlóan online frissíthetik a rendszert, ami lehetővé teszi a teljesítmény és a hibák gyors javítását.”
A Toyota tehát felismerte a szoftver fontosságát. Ennek megfelelően az alkalmazásában álló mérnökök számát is közel duplájára akarja növelni, hiszen egy jó szoftvert valakiknek el is kell készíteni.