Három jelentős szereplővel vág neki a VW a saját akkugyártásnak

0

A közeljövő autóipari átalakulásának kulcsa az elektromos autók irányába az akkumulátor. Minél több van belőle, annál jobb. Ezt a feladatot elsősorban a nagy akkugyártó vállalatok (pl.: CATL, LG Energy Solution, stb.) fogják megoldani. Persze ez csak egy része az autógyártók egyre növekvő igényeinek. Melyek másik részét ők maguk kívánják lefedni, saját fejlesztésű és gyártású megoldásaikkal. Az persze már gyártónkként változik, hogy az arány miként alakul.

A Volkswagen is rálépett erre az útra, vagyis, hogy saját akkufejlesztésbe fog és azt lehetőleg házon belül is akarja majd legyártatni. Erről először tavaly beszélt a márka jelenlegi karizmatikus vezetője, Herbert Diess, a VW csoport által rendezett Power Day alkalmával.

Ebben arról beszélt Diess, hogy a VW igénye csoport szinten az akkumulátorokra 2030-ra 240 GWh kapacitás lesz. Mindezt 6 saját gyár segítségével fogja megoldani a Volkswagen, üzemenként 40 GWh éves kapacitással. A saját fejlesztésű celláról egyelőre nem sokat tudni, de az biztos, hogy prizmatikus, tehát téglatest-alakú cellákkal kell számolni. Kémia szempontjából legalább kettőt várhatunk. Az olcsóbb, LFP kémiájúak az alacsonyabb árszinten lévő autókba kerülnek, míg a másik és egyben drágább akkucellák a márkacsoport drágább autóiba. Ezekkel a szabványosított cellákkal a cégcsoport 80 százalékának autóit kívánják ellátni, míg a maradék 20 százalékba egyedi igények szerint gyártandó cellák kerülnek.

A saját fejlesztésű cellákkal a VW közel 50 százalékos költségcsökkentést remél: 15 százalék a saját tervezésen, 10 százalék a gyártáson, 25 százalék a nyersanyagbeszerzésen. Ráadásul az akkumulátorok újra hasznosítását 95 százalékos rátával határozták meg.

A célok tehát ismertek, a napokban pedig újabb lépéssel kerültek közelebb a megvalósításhoz. A Volkswagen Csoport együttműködési megállapodást írt alá ugyanis három, az akkumulátorfejlesztésben és gyártásban érdekelt vállalattal:

  • Umicore ( akkumulátor fejlesztés és újrahasznosítás)
  • 24M Technologies (akkugyártáshoz szükséges alapanyagok)
  • Vulcan energy Resources (fenntartható módon bányászott lítium)

A zárójelekben azok az okok olvashatóak, amiért a Volkswagen ezekkel a vállalatokkal közösködik. Vélhetően alaposan átgondolt és kiválasztott cégek ezek, melyek a maguk módján mindannyian segíteni fogják majd a Volkswagen Csoportot, annak céljai elérése érdekében. A sajtónyilatkozat alapján elmondható, hogy az Umicore egy belgiumi székhelyű katódanyag-szolgáltató. Az Umicore segíteni fogja a VW-t az ellátási láncában, ami az európai elektromos járművek akkumulátorcelláinak gyártásával kapcsolatos. Ez 2025-ben kezdődik a Volkswagen németországi salzgitteri gigagyárának 20 GWh kezdeti termelési kapacitásával.

A Volkswagen a 24M Technologies-be is befektetett – az MIT-ből kivált amerikai székhelyű akkumulátor-startup-ba, amely „SemiSolid” lítium-ion technológiával tervezte újra a hagyományos akkumulátorcellát. Ezeknek az egyedülálló celláknak a várható előnyei közé tartozik a 40%-kal kisebb gyártási terület-igény, a hatékonyabb termék-újrahasznosítás és az akkumulátorgyártás során keletkező kevesebb CO2.

Végül a Volkswagen hosszú távú megállapodást írt alá a Vulcan Energy Resources Ltd.-vel, egy európai lítiumgyártóval, amely elsőként kívánja megoldani a bányászatot nulla nettó üvegházhatású gáz-kibocsátással. A Vulcan 2026-tól kezdődően öt éven keresztül lítium-hidroxiddal látja majd el a VW-t.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!