Jóval kedvezőbb egy elektromos autó üzemeltetése, mint egy belsőégésűé

0

Elektromos autót használni egy különösen jó dolog. Főleg ha a leendő tulaj el tudja engedni a „dehát ennek hangja sincs” előítéletet, akkor kifejezetten gyorsan barátságot köthet az e-autó és annak új tulajdonosa.

Amikor 2017 telén bekapcsolódtam ebbe az elektromobilitás világába, engem is azonnal magával ragadott a hangtalan suhanás és a brutálisan dinamikus közlekedés világa. Először egy 30 kWh-s akkupakkal szerelt első generációs Nissan Leaf nyűgözött le.

Igaz, azóta még nem volt módom tisztán elektromos autóra váltanom, de a célkitűzés megvan ezen irányban és ebben az is szerepet játszik, hogy bizony egy elektromos autó fenntartása sokkal kevesebbe kerül, mint egy belsőégésű autóé. Elsősorban itt nem csak az elektromos áram és a benzin/gázolaj kapcsolatát kell érteni, hanem főként a karbantartáshoz szükséges alkatrészek számát. Mivel egy elektromos autó hajtáslánca jóval egyszerűbb (és kevesebb mozgó alkatrészből is áll), ezért a karbantartásra költendő összeg is jóval kevesebb tud lenni, mint belsőégésű társainak.

Ezek előnyeit számtalan cikkünkön keresztül bemutattuk. A tipikus példa erre az, amikor egy amerikai kisváros rendőrsége vett egy Tesla Model 3-at és egy év használat után a rendőrállomás összevetette az üzemeltetési költségeket a már ott lévő Dodge Charger járőrautóval. Az eredmény: 1 év alatt a rendőrkapitányság 6755 USD-t takarított meg.

Ha esetleg valakit nem győzött volna meg a fenti cikk táblázata a kiadásokról, akkor azoknak ajánljuk az amerikai energiaügyi hivatal vonatkozó osztályának (OSTI – US Department of Energy’s Office of Scientific and Technical Information) tanulmányát. A prezentáció szintén a témát boncolgatja, vagyis mennyivel tud kedvezőbb lenni egy elektromos autó fenntartása egy belsőégésű verzióhoz képest.

Aki nem tud angolul, vagy éppen nincs kedve átrágni az egész dokumentációt, annak alább elmondjuk, mire jutottak a szerzők. A tanulmány a TCO, vagyis az autó birtoklásának teljes költségmutatóját (Total Cost of Ownership) elemzi az alábbi szempontok szerint:

  • A jármű bekerülési költsége
  • Értékvesztés
  • Az üzemanyag ára
  • Biztosítás-jellegű kiadások
  • Karbantartás és javítás
  • Adók és egyéb költségek

Az alábbi hajtáslánccal szerelt autók kerültek vizsgálat alá:

  • Belsőégésű motorok
  • Mild Hibrid
  • Plug-in hibrid
  • Üzemanyagcellás járművek
  • Tisztán elektromos, akkumulátor-alapú autók

A tanulmány végül arra a megállapításra jutott, hogy a BEV (Battery Electric Vehicle), vagyis az akkumulátoros elektromos autók üzemeltetése végső soron akár 40 százalékkal is kedvezőbb lehet egy belsőégésű autókhoz képest.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!