Úgy tűnik, hogy a napenergián alapuló elektromos járművek (SEV – Solar Electric Vehicle) mezőnye hamarosan egy újabb versenyzővel gazdagodhat, ami a dolgok jelen állása szerint nem igazán túl acélos. Az egyetlen, valóban komolyan vehető jármű, amit lehetne a mindennapi életbe is implementálni, az a Sono Motors és első személyautójuk, a Sion.
A Sion gyártása is azonban majd csak jó esetben 2023-ban indulhat, így egyelőre nyitott a kapu az új versenytársaknak is. Talán pont ez lesz a Lightyear One nevű tanulmányautó szerencséje és ha jól sikerülnek a tesztek, akkor bizony akár még a Siont is beelőzhetik 2023-ig. Azért írom mindezt, mert a Lightyear One éppen most teljesített kiváló eredménnyel egy alapos tesztciklus Németországban, egy zárt pályán. Egyetlen töltéssel sikerült 440 mérföldet (710 km) megtenni az autóval, a fogyasztás 137 Wh/mérföld lett. Ehhez a hatótávhoz természetesen kellett egy akkupakk is, ami a prototípusban 60 kWh kapacitású volt.
Ezzel pedig megnyílhat az út arra, hogy akár már jövőre előállhassanak a végleges verzióval, míg a gyártás 2024-ben indulhat meg. Ezekről sajtónyilatkozatukban beszéltek.
De kik is ők és mi ez az autó? A Lightyear One vezethető prototípusát 2019 június 25-én mutatták be. Napenergiával működtetett autók legnépszerűbb versenye, a World Solar Challenge háromszoros győztesei által alapított Lightyear célja, hogy elősegítse, illetve felgyorsítsa a zöld közlekedésre való átállást, és 2035-ig napelemes járművek tegyék meg ezt a fényévnyi távolságot. Maga a cég holland-székhelyű, autójuk pedig az első olyan, integrált napelemekkel felszerelt elektromos autó, amely évi 8000-10 000 kilométer megtételére képes kizárólag napenergia felhasználásával. Az ötüléses, összkerékhajtású modellel az akkumulátor kapacitásából adódóan egyetlen töltéssel akár 800 kilométer is levezethető.
A tervek szerint a kereskedelmi használatra szánt Pioneer Edition változat 2020-ban jelent volna meg a holland utakon, sajnos ez végül nem valósult meg.
A Lightyear úgy tervezte meg az autót, hogy a tetején elhelyezett napelemeken kívül elektromos töltőcsatlakozás is lesz rajta, amely a standard (Schuko), a Type 2 és a Combo 2 csatlakozószabványokat is támogatja, így egy átlagos háztartási aljzatról is feltölthető 8 óra alatt. Az innovatív jármű koncepciójának lényege viszont, hogy több hónapon át üzemeltethető kizárólag napenergiával.
A külső váz szerkezetét alumínium és szénszálak kombinációjából alkották meg, ezek a könnyű anyagok pedig már a Forma–1 autók esetében is bizonyították biztonságosságukat. A külsőhöz hasonlóan a belső terek is a biztonságot és a kényelmet szolgálják. Ahogy a normál autókat, a Lightyear One-t is ellátták hűtő- és fűtőrendszerrel. Az viszont lényeges különbség, hogy nyáron nem kell szenvedni a forróságtól pár órányi parkolás után, mivel tűző napon automatikusan elindul a légkondicionáló a kocsiban, kellemesen hűs környezetet készítve elő.
A csomagtartó kapacitása több mint 900 literes, ami a hátsó ülések lehajtásával legalább 1400 literre bővíthető, vagyis nagyobb tér áll rendelkezésre, mint a legtöbb SUV-ban. Így a bőröndöktől kezdve a bicikliken és sporttáskákon át a felfújható csónakokig szinte bármit bele lehet pakolni, ami egy család számára kellhet a nyaraláshoz.