A moszkvai tömegközlekedési társaság, a Mosgortrans már többször is volt nálunk vendégszereplő. Bár Oroszország és az elektromos autók kapcsolata még nagyon korai állapotában jár, viszont az orosz főváros buszai nem ezt az állapotot mutatják. Most egy újabb lépcsőfokot tervez meglépni a Mosgortrans, hiszen célul tűzték ki, hogy az év végére a teljes buszflotta fele, vagyis 1000 darab busz már tisztán elektromos legyen a városban.
Azt már idén februárban megmondták a vállalat vezetői, hogy 2030-ra az összes moszkvai busz tisztán elektromos lesz, azonban az évtized vége még nagyon messze van. Azonban már idén el akarják érni a 2000 darabos flotta felének a villamosítását. A teljes projekt része még az is, hogy 2023-ra mintegy 372 darab villámtöltőt is üzembe helyeznek a buszoknak, melyek számát két éven belül 500-ra tornázzák fel.
„Az idei évtől kezdődően, a moszkvai polgármester döntése folyamán új buszok beszerzése során kizárásra kerülnek a dízelüzemű kivitelek, kivételt képez a speciális igényű vonalakon szolgáló buszok esete. Csak elektromos buszok jöhetnek szóba.” Ezt már Makim Liksutov, polgármester-helyettes mondta, aki egyben Moszkva közlekedési ügyekért felelős személye is.
Az oroszok tavaly októberben üzemelték be az 500. elektromos buszt a város területén. Ezek a buszok már közel 40 útvonalon szállítják az utasokat, segítségükre pedig városszerte 100 töltőállomás áll rendelkezésre. Ezzel pedig Moszkva már tavaly olyan városokat utasított maga mögé, mint London (300 db), Párizs (259 darab), Berlin (200 db) és Amszterdam (164 db).
Az eddigi buszok szállítója a Kamaz, ami sokaknak meglepő lehet, de bizony az orosz márka már egy ideje gyárt elektromos buszokat is. Az 500. elektromos busz is egy Kamaz termék lett, pontosabban egy Kamaz 6282, melyben egy lítium és titán-alapú akkupakk biztosítja az energiát. Ez a különleges összetételű akkumulátor arról a tulajdonságáról ismert, hogy percek alatt is jelentős energiamennyiséget képes magába fogadni. Kiválóan tud sokféle hőmérsékleti viszonyban üzemelni, ám az energiasűrűsége alacsony, így egy ilyen busz hatótávja városi körülmények között is nagyjából 70 km hatótávot tud felmutatni, ám az akkupakk percek alatt teletölthető. A Kamaznak egy dedikált e-busz gyára is működik már 2019 óta, Moszkva mellett.