Úgy tűnik, hogy a Volkswagen és a görög állam közötti megállapodás nem csak egy levegőbe lőtt tűzijáték-rakéta volt és valóban megvalósulhat kicsiben Astypalea szigetén az elektromos autós utópia. A Volkswagen és a Görög Állam megállapodást írt alá arról, hogy az Astypalea nevű görög sziget járműállománya mellé jelentős mennyiségű (1000 darab körüli) elektromos járművet szállít (személyautók, furgonok, robogók, mikromobiliás) és hozzájuk rengeteg töltőt telepít.
Ezen járművek leginkább megosztás-alapon működnének, elsősorban a turizmust kiszolgálandó (több, mint évi 72 000 turista), de természetesen a helyi lakosság igényeit (1334 lakos) is készek kiszolgálni az elektromos járművek.
Az első autók a napokban érkeztek meg Astypaleára, köztük egy rendőrautónak átépített elektromos Volkswagen ID.4. A járművek átadására megérkezett a szigetre többek között a Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess, a görög miniszterelnök Kyriakos Mitsotakis és a Külügyminiszter-helyettes Kostas Fragogiannis. Az eseményen az autók mellett felavatták az első magán és nyilvános töltőállomásokat is. Az avatási ünnepséggel vette kezdetét az a projekt, mellyel megkezdődik a sziget átalakítása az elektromos mobilitás teljes befogadására. Az elkövetkező években a sziget át akar térni az intelligens, fenntartható mobilitásra és az energiarendszer teljes korszerűsítésére. A Volkswagen és a görög kormány az erről szóló szándéknyilatkozatot tavaly novemberben írta alá.
A tervek szerint rengeteg e-up!, ID.3, ID.4 és ID.BUZZ jelenne meg a szigeten, a töltőinfrastruktúrát a Volkswagen töltőüzemeltetési leányvállalata, az Elli intézné. A robogók és a mikromobolitási eszközök (pl.: elektromos rollerek) pedig a SEAT háza tájáról jönnének Astypaleara.
Astypalea kapcsán a görög állam bejelentette terveit a szigeten a zöld energiákra való átállás folyamatáról. Az sziget villamoshálózata 2 lépcsőben újulna meg: első lépésként 2023-ra elkészül egy 3 MWh-s napelempark, majd 2026-ig további megújuló energiaforrások kerülnek telepítésre, melyek Astypalea energiaszükségletének 80 százalékát tudnák fedezni (leginkább szélerőművek). A villamoshálózatot érő, nem egyenletes terheléseket energiatároló telepek (7MWh) simítják ki. Tekintve, hogy a szigeten jelenleg dízel generátorokkal állítanak elő elektromos áramot, a változás mértéke szemmel látható lesz, leginkább a villamos energia árában, ami így akár negyedével is kevesebbe kerülhet, nem beszélve a generátorok által eregetett káros anyagokról, melyek a második lépcső után akár 75 százalékkal is visszaszorulhatnak.