A Zöld busz program legújabb állomásaként Esztergomban tisztán elektromos busz áll forgalomba egy hónapos tesztidőszakra – jelentette be kedden a városháza előtt tartott sajtótájékoztatóján Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár.
Elmondta: a kormány a Klíma- és természetvédelmi akcióterv részét képező Zöld busz programban tíz éven át összesen 36 milliárd forinttal támogatja az elektromos autóbuszok beszerzését.
Az eddig öt nagyvárosban forgalomba állított 1-1 elektromos tesztbusz üzemeltetési tapasztalatai alapján a járművek kilométerenként 60 forinttal olcsóbban működnek, mint a dízelmotorral meghajtott járművek, és havonta 65-70 fa szén-dioxid megkötésének megfelelő károsanyagtól mentesítik a környezetet – ismertette az államtitkár. Steiner Attila hozzátette, Magyarországon az összes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül pedig 98 százalékban a közúti közlekedés a felelős. A Zöld busz program keretében a helyi közösségi közlekedésben megindul a korszerűtlen buszpark cseréje. A cél az, hogy a 25 ezer lakosúnál nagyobb településeken nulla vagy alacsony károsanyag-kibocsátású buszok szállítsák az utasokat.
Völner Pál, a körzet fideszes országgyűlési képviselője kiemelte, hogy a programban való részvétel hozzájárul Esztergom és térsége tömegközlekedésének modernizálásához, illeszkedik a Budapest-Esztergom vasútvonal villamosításához, az új vasút-autóbusz közlekedési kapcsolatok kiépítéséhez. Hernádi Ádám (Fidesz-KDNP) polgármester elmondta, Esztergom a program első, nem megyeszékhely rangú városa. A település forgalma azonban utasszámban, járatsűrűségben megközelíti egy megyeszékhelyét, a fejlett iparnak, az oktatási intézményeknek és a turizmusnak köszönhetően.
Az Esztergomban forgalomba állított Mercedes-Benz eCitaro tesztbusz 80 utas befogadására alkalmas. A járművet egy 2,5 tonna súlyú lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid akkumulátorcsomaggal szerelték, kapacitása egyetlen feltöltéssel elég az egész napi folyamatos üzemhez, azaz akár 200 kilométer megtételéhez.
A négyhetes tesztprogram során az autóbusznak hetente kétszer 200 kilométert, háromszor 150 kilométert, egyszer pedig 100 kilométert kell minimálisan teljesítenie naponta. Az energiatárolókat éjszaka töltik a Volánbusz telephelyén, hagyományos plug-in töltőberendezésről.