Amikor Elon Musk tavaly szeptemberben a Battery Day nevű eseményen bemutatta az új celláját, sokan elégedetten csettintettek. Az újdonság végül a 4680-as nevezéktant kapta, tekintve, hogy 46 mm a henger átmérője és 80 mm a magassága.
Korábban mások is próbálkoztak hasonló méretekkel, ám a probléma mindig ugyanaz volt: a hőmérséklet megemelkedés a cellán belül, köszönhetően a belső ellenállásnak. Nos, a Tesla viszont azért Tesla, mert végül megoldotta ezt a problémát. A végeredmény pedig egy olyan cella lett, melynek segítségével akár 16 százalékos hatótáv növekedés is elérhető, nagyjából 14 százalékkal olcsóbban előállítva. Az energiatároló képesség ötszörös lett. Ezzel csak egy probléma van, Elon Musk még akkor elárulta, hogy a 4680-as cella tömeges gyártása csak 2022-től tud beindulni.
Mint oly sok esetben már, a kínai fürkész tekintetek ismét megakadtak egy olyan ígéretes terméken, ami majd csak később lesz elérhető és előálltak a saját megoldásukkal. A kínai BAK Battery (vagy CBAK – China BAK Battery) neve nekem személy szerint nem ismerős, de gondolom ezzel nem vagyok egyedül. A cég úgy gondolta, hogy nem várnak Muskra és már most előálltak a saját megoldásukkal, ami szintén a fent taglalt 4680-as formátumot hozza. Annyira komoly a megjelenésük, hogy már legyártott mintákat is küldtek szét az autóipari szereplőknek. A sorozatgyártást viszont ők is csak jövőre tervezik, Chengzhou melletti gyárukban.
A kémiáról nem sokat tudni, azt viszont igen, hogy egy cella kapacitása 25 Ah. A BAK kínál hagyományos, 18650-es cellát is, annak csupán 3 Ah a kapacitása, szóval az előrelépés esetükben is jelentős. Meglepő módon a BAK már most is jelen van a nagyobb méretű cellák gyártásának területén, hiszen kínálatukban megtalálhatók a 32105 és a 32140-es cellák is.
A Tesla amúgy valamire nagyon ráérezhetett a mérettel és a technológiával, hiszen a Battery Day után több ázsiai gyártó is bejelentette, hogy ráfekszenek a saját 4680-as cellájuk gyártására. Talán Musk ezzel egy új iparági sztenderdet állított fel?