A Nissan Leaf elhasználódott akkupakkjait eddig is sok területen hasznosították újra, de a Nissan megtalálta a legmenőbb újrafelhasználási módot.
Ha az elektromos autózást tekintjük kulcsnak a közlekedés környezetbaráttá tételéhez, rendkívül fontos, hogy ne csak a mozgáshoz szükséges energiát, de az előállítás körülményeit, és az alkatrészek utóéletét is minél tisztábban oldjuk meg. A Nissan ennek megfelelően eddig is továbbértékesítette a régi akkumulátorokat, melyeket stadionok energiaháztartásában, utcai világításokban, és sok más helyen is használtak. A Nissan azonban most megtalálta a tökéletes megoldást a házon belüli újrahasznosításra. Olyan robotokba építik be az akksikat, melyek újabb elektromos autók összeszerelésén munkálkodnak.
Az autógyártó tegnap jelentette be, hogy használt akkupakkokat szerelnek be a gyárban használt autonóm szállítórobotokba, melyek az autók összeszereléséhez használt alkatrészeket szállítják az üzemen belül. A Nissan eddig is olyan akkumulátorokkal szerelte fel ezeket a szállítójárműveket, mint amiket a Leaf is használ, de ráeszméltek, hogy azok az akkumulátorok, melyek az elektromos autókat már nem tudják megfelelő mennyiségű energiával ellátni, az üzemi járművekhez még bőven elegendő teljesítmény leadására képesek. „Az első generációs Leaf 24 kilowattórás akkumulátorral volt felszerelve. Ez a lítium-ion akkupakk 48 modulból állt össze. Nagyjából nyolc évvel ezelőtt a Nissan mérnökei kitalálták, hogyan vehetnek ki ebből a 48-ból hármat, és építhetik be az üzemi járművekbe. Tavaly ezt az ötletet továbbgondolva az új modulok helyett újrahasznosított modulokat használnak a járművek ellátásához.”
A vállalat azt is elmondta, miért jó, hogy ilyen akkumulátorokat használnak: „A lítium-ion akkumulátorral szerelt üzemi járművek – függetlenül attól, hogy új, vagy újrahasznosított modult használnak – gyorsabban tölthetők. Továbbá nem kell a dolgozóknak kivenni az akkumulátort ahhoz, hogy töltsék azokat. Egyszerűen az üzemi jármű az útja során rövid időre megáll a töltőállomáson, és ezen pihenők során fokozatosan feltöltődik. Ezzel az automatizált folyamattal rengeteget időt spórol a vállalat.”
Ez nem is az összes előnye a lítium-ion akkumulátoroknak az eddig használt savas ólomakkumulátorokkal szemben. A japán autógyártó eddig évente, kétévente cserélte ezeket az akksikat, de most még az újrahasznosított akkumulátoroktól is 7-8 év üzemidőt várnak.
A Nissan egy videót is közzétett az új projektről:
Az akkumulátorok újrahasznosíthatósága magát az autót is értékesebbé teszi, ami a tulajdonosok számára, és a használtautó piacon is nagyobb értéket jelent. Masahi Matsumoto, aki az autonóm üzemi járművek fejlesztését vezeti a Nissan gyártástechnológiai kutató és fejlesztő központjában, hozzáfűzte: „Ebből az ügyfeleink is profitálnak. Ha a használt akkumulátorok értéke növekszik, az meglátszik a felvásárlási árakon is. Minél több területen tudjuk újrahasznosítani ezeket az akkupakkokat, annál jobban fog emelkedni a LEAF modellek ára a használtautó piacon.”
A Nissan sok kritikát kapott azért, mert nem használ aktív hőmérséklet-szabályzást a Leaf akkupakjaiban, ami miatt azok gyorsabban tönkremehetnek, így csökkentve a modellek értékét a használtpiacon. Az ilyen dolgok segíthetnek megtartani a modell értékét.