Volkswagen: A tél nem okoz gondot az elektromos autóink számára

0

Az előmelegítés, a fűtött ülések és kormánykerék, a fűtött szélvédő és az összkerékhajtás miatt az ID.4 télen is kiválóan veszi az akadályokat. Ez pedig két fő dolognak köszönhető: az első az, hogy a tél minden hajtástípusra kihat, míg a második, hogy az elektromos járművek a technikai felszereltség és egy kis előkészület kombinációjával elég jól megbirkóznak a hideg időjárással.

„A hideg hőmérséklet befolyásolhatja az összes jármű hatékonyságát, de nem arról van szó, hogy a modern EV-akkumulátorok hidegben kifejezetten rosszul működnek. Inkább az, hogy a fűtés több energiát igényel. Egy fosszilis tüzelőanyaggal üzemelő járműben általában az elégetett üzemanyag egyharmada távozik hulladékhő formájában, ennek egy része azonban felhasználható a belső tér melegítésére. Egy elektromos járműben, ahol a motor akár 95 százalékos hatékonysággal is működhet, nem áll rendelkezésre az előbb említett fölösleg a klímaberendezés számára. Ezeknek a fűtőberendezéseknek az áramellátása így mérsékelten csökkenti az e-autók hatótávolságát, különösen fagypont alatti hőmérsékleten.”

A belső égésű motorral hajtott járműveknél olyan problémák merülnek fel, mint a hideg alkatrészek és a tél folyamán nagyon megnövekedett üzemanyag-fogyasztás. EV-kben az energiafogyasztás ezzel szemben azért nő, mert a fűtés viszonylag sok energiát emészt fel.

A Volkswagen azt javasolja, hogy az előmelegítés segítségével csökkentsék a fűtési energiafogyasztást (a Volkswagen Car-Net mobilalkalmazás segítségével) a felhasználok, így az utunkat a számunkra (és az autó számára is) ideális hőmérsékleten kezdhetjük meg. Ha pedig töltés után indulunk, még a hatótávunk sem bánja, hiszen az ahhoz szükséges energiát a töltőpont szolgáltatja.

Ezután érdemes a lehető legnagyobb mértékben használni az első ülések és a kormánykerék fűtését (mindkettő alapfelszereltség az ID.4-ben), mert ezek hatékonyabban képesek meleget biztosítani, mint a hagyományos fűtés.

„Ezeken a tulajdonságokon túlmenően az ID.4 elektromos fűtéssel is rendelkezik a Climatronic automatikus klímaberendezés részeként, amelyet úgy terveztek, hogy gyorsabban érje el a kívánt hőmérsékletet, mint a belsőégésű járművek hagyományos fűtőberendezései, amelyek időnként – az indulást követően akár percekig – hideg levegőt fújhatnak, hiszen meg kell várnunk, még a motor felmelegszik.”

A hagyományos fűtés tovább optimalizálható, ha az autó hőszivattyúval van felszerelve, amely 2-3 kW-tal kevesebb energiát fogyaszt, mint az elektromos fűtés. Szerencsére Európában rendelhető hőszivattyúval az ID.4, ami a téli felhasználás élményét jelentősen megnöveli.

Rozsa Arpad
“Orvostanhallgatóként az egészség védelme mindennapjaim szerves részét képezi. A nyomaték és a hangtalan közlekedés mellett így kifejezetten fontosnak tartom, hogy ne szennyezzük azt a környezetet, melyben mindennapjainkat éljük.”