A Hyundai Motor Group bemutatta új elektromos, globális moduláris padlólemezét, a kifejezetten akkumulátoros elektromos járművekhez (BEV) kifejlesztett E-GMP platformot. Az ‘E-GMP Digital Discovery’ elnevezésű, online eseményen bemutatott platform a Hyundai Motor Group új generációs akkumulátoros elektromos modellkínálatának lesz az alapvető technológiája.
Az eseményt a cégcsoport hivatalos YouTube csatornáján, valamint a Channel Hyundai globális online tartalom platformon keresztül közvetítették.
Az E-GMP platformra 2021-től kezdődően kifejezetten elektromos hajtással épülő új akkumulátoros elektromos modellek sora épül majd, az új Hyundai IONIQ 5 típustól kezdve a Kia első, kifejezetten elektromos járműként fejlesztett, 2021-ben bemutatkozó típusán át számos további modellig.
A kifejezetten akkumulátoros elektromos járművekhez fejlesztett E-GMP platform számos előnyt kínál a cégcsoport jelenlegi padlólemezeivel szemben, amelyeket elsősorban belső égésű motorok befogadására fejlesztettek. A platform olyan előnyöket kínál, mint a fokozottan rugalmas fejleszthetőség, a kiemelkedő menetteljesítmények, a megnövelt hatótávolság, a fokozott biztonsági jellemzők, valamint a tágasabb utas- és csomagtér.
„A Hyundai és a Kia jelenlegi, elsőkerék-hajtású akkumulátoros járművei szegmenseik legtakarékosabb képviselői közé tartoznak.” – mondta Albert Biermann, a Hyundai Motor Group kutatás-fejlesztési részlegének elnök-igazgatója. „A hátsókerék-hajtású E-GMP platform révén technológiai vezető szerepünket olyan szegmensekben is kamatoztatni tudjuk, ahol az ügyfelek kimagasló menetdinamikát és kivételesen magas hatásfokot várnak el.”
„Az E-GMP hosszú évek kutatási és fejlesztési munkájának a gyümölcse, benne legmodernebb technológiáink egyesülnek. Ez az innovatív új platform lehetővé teszi, hogy BEV modellkínálatunk még fejlettebbé, még erőteljesebbé váljék.” – mondta Fayez Abdul Rahman, a Hyundai Motor Group jármű architektúra fejlesztési központjának alelnöke.
Végletekig rugalmas fejleszthetőség a modularitásnak és a szabványosításnak köszönhetően
Az E-GMP moduláris, szabványosított felépítésének köszönhetően csökkenti a szerkezeti komplexitást. Segítségével gyorsan és rugalmasan fejleszthetők termékek, méghozzá a legváltozatosabb szegmensek számára, a szedánoktól a szabadidőjárműveken át a sportos szabadidőjárművekig. Ráadásul a rugalmas fejlesztések révén a teljesítményre vonatkozó, különböző ügyfélelvárások is kielégíthetők. Ezek egyike, egy nagyteljesítményű modell például kevesebb mint 3,5 másodperc alatt fog 0-ról 100 km/órára gyorsulni, végsebessége eléri a 260 km/órát.
Az E-GMP révén a cégcsoport rendkívül hatékonyan erősítheti EV piaci pozícióját, mivel a platform lehetővé teszi, hogy a vállalat moduláris, szabványosított technológiák alkalmazásával viszonylag rövid időn belül jelentősen bővítse elektromos jármű kínálatát.
Középpontban a menetteljesítmény, a biztonság és a helykihasználás
Az E-GMP fejlesztésekor kiemelt jelentőséget kaptak a kanyarvételi képességek, valamint a nagysebességű menetstabilitás. Ez az első és hátsó tengely közötti, optimális tömegelosztásnak, a mélyre beépített akkumulátorcsomagból adódó, mély tömegközéppontnak, valamint a belső égésű motor helyére beépített villanymotoroknak köszönhető.
A nagy fordulatszámra képes villanymotor fokozott menetdinamikával vértezi fel az E-GMP padlóra épülő járműveket. Az általában közép- és felsőkategóriás járműveknél alkalmazott, ötlengőkaros hátsó felfüggesztés, valamint a világon elsőként sorozatban gyártott integrált hajtótengely (IDA), amely a kerékcsapágyat a hajtótengellyel kombinálva juttatja a hajtóerőt, miközben jobb rugózási komfortot és fokozott menetstabilitást kínál.
A padlólemez ultra nagy szakítószilárdságú biztonsági struktúrája fokozott védelmet biztosít az akkumulátoroknak. A szerkezetet melegen sajtolt acél komponensek ölelik körül, és teszik még szilárdabbá. Az ütközés energiáját hatékonyan nyeli el a szerkezet, köszönhetően a karosszériában és a padlólemezben kialakított, energiaelnyelő szakaszoknak, a hatékony energiaelvezető útvonalaknak, valamint annak, hogy az akkumulátorcsomag középső része szilárdan rögzül a vázszerkezethez.
Ráadásul a műszerfal elé beépített energiaelnyelő elem szerkezetének megerősítése révén az ütközés energiája a lehető legcsekélyebb mértékben terheli az elektromos hajtási rendszert és az akkumulátort. Az A-oszlop különleges szerkezetének köszönhetően szintén hatékonyan oszlatja el az energiát, megelőzve az utascella alakváltozását.
Az E-GMP platform hosszú tengelytávjának, rövid első és hátsó túlnyúlásának, valamint keskeny vezetői moduljának köszönhetően rendkívül tágas férőhelyet kínál. A padló alá szerelt akkumulátorcsomagnak köszönhetően az E-GMP tökéletesen sík utastérpadlót kínál. Így egyrészt nagyobb a lábtér, másrészt a legkülönfélébb módokon variálhatók az első és hátsó ülések.
Az akkumulátorcsomag – amely az első és hátsó tengely között helyezkedik el – a Hyundai Motor Group által valaha szerkesztett, legnagyobb energiasűrűségű rendszer lesz. Ez részben a rendszer továbbfejlesztett hűtésének köszönhető: az új, különálló hűtőblokk-szerkezet révén maga az akkumulátorcsomag sokkal kompaktabb lehetett. A jelenlegi villanyautó akkumulátor technológiákhoz viszonyítva mintegy 10%-kal jobb energiasűrűségű új akkumulátorcsomagok könnyebbek, mélyebbre építhetők be a karosszériába, és több férőhelyet szabadítanak fel.
Gazdaságos, nagyteljesítményű elektromos rendszer
Az E-GMP kompakt, új elektromos hajtási (PE) rendszere egy nagyteljesítményű motorból, egy elektromos erőátviteli rendszerből, valamint egy inverterből áll. Ezt a három komponenst egyetlen kompakt modul foglalja magába. Ennek köszönhetően a motor maximális fordulatszáma akár 70 százalékkal nőtt a jelenlegi villanymotorokhoz képest, ami jelentős teljesítményt eredményez. A nagy fordulatszámra képes villanymotor kisebb, mint más villanymotorok, mégis hasonló teljesítményre képes, ugyanakkor a helykihasználás és a tömeg terén is előnyöket hoz.
Ráadásul a szabványos akkumulátorrendszer az adott piaci szegmens elvárásainak megfelelő teljesítményre, hatótávolságra vagy egyéb ügyfélelvárásokhoz hangolható.
A villanymotort a szilícium-karbid félvezetőket alkalmazó inverter teljesítmény-szabályozó egység vezérli. A villanymotor akár 2-3%-kkal képes javítani a rendszer hatásfokát, azaz azonos akkumulátor-töltés mellett mintegy 5 százalékkal messzebb juthatunk el.
Az E-GMP hátsókerék-hajtást alkalmaz. Az ügyfelek választhatnak majd a hátsó- és összkerékhajtású konfigurációk között; az utóbbi modellek plusz villanymotort kaphatnak. Az összkerékhajtási rendszert az elektromos erőátvitelt szétkapcsoló berendezéssel szerelik fel, amely az első kerekek és a kiegészítő villanymotor közötti csatlakozást szabályozza. A rendszer így kapcsol át kettő és összkerék-hajtás között, minden menethelyzetben optimális menetdinamikát és ideális energiafogyasztást biztosítva.
Az E-GMP platformra épülő összes modell ugyanazt a szabványosított akkumulátormodult alkalmazza majd. A modul szabványos tasakos cellákból áll, és minden modellbe a szükséges mennyiségben építhető be.
Többféle feszültségű (800V és 400V) töltés, kétirányú töltőrendszer
A legtöbb jelenlegi villanyautót, illetve a gyorstöltő infrastruktúrát arra készítették fel, hogy 50kW~150kW teljesítménnyel töltsék a járművek 400V feszültségű rendszerét. A 800 voltos infrastruktúra fejlesztése azonban idővel még gyorsabb (akár 350 kW) töltést is lehetővé tesz.
Az új trenddel összhangban a Hyundai Motor Group stratégiai partneri kapcsolatot alakított ki Európa első számú nagyteljesítményű töltőhálózatával, az IONITY-vel, amelyben részvényesként tulajdonrészt is szerzett. Az IONITY az európai autópályák mentén összesen 308 nagyteljesítményű (HPC) töltőállomást üzemeltet, amelyek akár 350 kW teljesítményű töltésre képesek. A vállalat 2022-re már 400 HPC állomást kíván működtetni, jelenleg 51 új létesítményt alakítanak ki.
Az E-GMP alapértelmezésben támogatja a 800V-os töltést, de alkalmas a 400V-os töltésre is, méghozzá kiegészítő komponensek vagy adapterek nélkül. A többféle feszültségű töltőrendszer világelső, szabadalmaztatott technológiája a villanymotort és az invertert felhasználva alakítja át a 400V-ot 800V-ra, így gondoskodva a kiszámítható töltési kompatibilitásról.
Az E-GMP platformra épülő akkumulátoros elektromos jármű akár 500 kilométert meghaladó hatótávolságot érhet el teljesen feltöltött akkumulátorral (WLTP norma szerint). Ráadásul akkumulátora akár 18 perc alatt 80%-ra tölthető, 5 perc alatt pedig akár 100 kilométer megtételére elegendő elektromos energiát vehet fel.
Ráadásul míg a korábbi akkumulátoros elektromos járművek csupán fogadni tudták az energiát, az E-GMP jóval rugalmasabb töltőrendszerrel rendelkezik. Az E-GMP új fejlesztésű integrált töltésszabályozó egysége (ICCU) komoly előrelépés jelent azokkal a jelenlegi fedélzeti töltőrendszerekkel (OBC) szemben, amelyek jellemzően csak a külső áramforrásból a jármű felé irányuló töltést támogatják. Az ICCU ezzel szemben az új járműből-a-fogyasztóra (V2L) funkciót is támogatja, így további berendezések nélkül képes energiát kivinni a jármű akkumulátorából. Az E-GMP padlóra épülő akkumulátoros elektromos járművek így külső elektromos berendezések (110 / 220V) működtetésére is alkalmasak, a világ bármely pontján. A rendszer akár egy másik elektromos jármű töltésére is használható.
Az új V2L funkció legnagyobb kimenő teljesítménye 3,5 kW, és akár 24 órán át képes működtetni egy közepes méretű légkondicionálót és egy 55 colos televíziót.
Az E-GMP lesz a kulcsa az elektromos járművek globális térnyerésének
A Hyundai Motor Group jelentős erőfeszítésekkel készült fel a villamosítás korára. A Kia Motors Corporation 2011-ben mutatta be első sorozatgyártású akkumulátoros villanyautóját, a Koreában forgalmazott Ray EV mikroegyterűt, majd 2014-től világszerte forgalmazni kezdte a Soul EV crossovert. A cégcsoport 2015-re vezette be elektromos járművek (hibrid, plug-in hibrid, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás) sorozatgyártására szolgáló rendszerét.
Az E-GMP platform kulcsszerepet játszik a Hyundai Motor Group azon terveiben, hogy 2025-re világszerte összesen 23 akkumulátoros elektromos modellt (köztük tizenegy, kifejezetten elektromos típust) állítsanak forgalomba, és több mint egymillió akkumulátoros elektromos modellt értékesítsenek. Tisztán elektromos jövőképének részeként a Hyundai Motor Company 2020 augusztusában útjára indította az akkumulátoros elektromos modellekre szakosodott ‘IONIQ’ márkát, amely 2024-re három, kizárólag akkumulátoros elektromos kivitelben készülő modellt (IONIQ 5, 6 és 7) hoz forgalomba. Ezek a típusok különböző járműszegmensekben jelennek meg.
A villamosítás korára felkészülve a Kia is átalakul, a márka közép- és hosszú távú ‘Plan S’ stratégiáját követve. A Kia szeptemberben jelentette be, hogy 2025-ra összeladásainak 20 százalékát teszik majd ki az akkumulátoros elektromos járművek. A vállalat emellett a közelmúltban közzétette annak a hét, kifejezetten akkumulátoros elektromos hajtással megálmodott típusnak a korai képét, amelyeket 2027-ig bezárólag, egymás után dob piacra.