Elektromos kamiont állított szolgálatba az Audinak szállítást végző, győri logisztikai vállalkozás, az Innovatív-cégcsoport; Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a járművet bemutató, szerdai győri sajtótájékoztatóján európai és globális összevetésben is egyedülállónak nevezte a fejlesztést, hiszen sehol máshol nem fejlesztettek még, és nem állítottak ipari hasznosítási szolgálatba 40 tonna össztömegű, teljesen elektromos kamiont.
Jelenleg a cégcsoport tíz kamionnal szállít az Audi járműgyárai között Győrött. Az első kamiont már kiváltották elektromos kamionnal, és várhatóan 2022-re már mind a tíz kamion elektromos lesz. Egy elektromos kamion egy évben a saját össztömegével megegyező károsanyagkibocsátás-csökkentést jelent a hagyományossal összevetve, és ez a győri környezetvédelmi tervek végrehajtását is segíteni fogja – tette hozzá.
Ezzel Magyarország újabb lépést tett a klímaváltozás elleni harcban – mondta a miniszter.
Lipovics Tamás, az Innovatív Raktárlogisztika Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy közepes vállalkozásként csak akkor tudnak versenyképesek maradni, ha innovatív megoldásokat alkalmaznak. Ezért ruháztak be egy elektromos kamionra, amelyet járműgyár kiszolgálásra használnak fel a nap 24 órájában. A cég jelenleg 157 embert foglalkoztat Győrben hat telephelyén – tette hozzá.
A nyilvános céginformációs adatok szerint a cég tavaly 1,08 milliárd forint árbevételt ért el, 620,9 millió forinttal többet, mint 2018-ban. Nyeresége 61,9 millió forinttal 182,5 millió forintra nőtt.
Bántó Ruben, a debreceni székhelyű – az elektromos kamion alvázát gyártó – Elektromega Kft. igazgatója elmondta, hogy a hazai fejlesztésű kamion tisztán elektromosmeghajtású, egy töltéssel képes Debrecenből a fővárosba eljutni. Speciális felhasználásra tervezték, így raktárlogisztikai kiszolgálásra ideális, és a kamiont rakodás közben is lehet tölteni.
Előnyei, hogy halk, környezetkímélő és a is működtetése gazdaságos. A teherautóban található villanymotor teljesítménye 6000 newtonméter, az akkumulátor 690 kilowatt. A járműnél nincs fékhasználat, csak vészfékezés esetén, ami azt jelenti, hogy a kamion állóhelyzetben visszatölti az elhasznált energiát. Magyar fejlesztés, mely mögött magyar szakemberek állnak.Vezetése nem tér el a hagyományosétól, könnyű, a sofőrök szeretik.