Az Y modell július közepe óta 3000 dollárral olcsóbban megvásárolható, így tehát Muskék legújabb alkotása 50 000 dollár alá került, ami ebben a kategóriában valóban olcsónak számít. Meglepő módon az árcsökkentés mindenféle bejelentés nélkül, váratlanul történt.
Jogosan tehetjük fel a kérdést, hogy a hirtelen árcsökkentés segélykiáltás-e vagy tudatosan átgondolt marketing stratégia a cég életében.
Lehet-e ez annak a jele, hogy az elektromos autók már a közeljövőben elérhetőek lesznek a hétköznapi ember számára is, vagy ez csak egy megkésett reakció a koronavírus okozta krízishelyzetre? Vagy talán egyik sem?
Sokak számára nehezen elképzelhető, de még a legendás Tesla sem tud megmenekülni a világjárvány következményeitől. Az emberek jellemzően nem luxus sportkocsikra költik a megtakarításaikat egy válság kellős közepén, még a legtehetősebbek többsége sem.
A jelenlegi adatok szerint, idén az autóipar termelési kapacitása akár 22%-al csökkenhet a 2019-es időszakhoz képest. Ugyanakkor a Tesla eddig még minden várakozást felülmúlt, és 2020 második negyedévében 90 650 darab autót szállított le. Ez azt jelenti, hogy náluk az értékesítések csak 4,8% -kal estek vissza az előző év ugyan ehhez az időszakához viszonyítva, ami mindenképpen elismerésre méltó.
Azonban a Tesla legjelentősebb amerikai gyárában a világjárvány miatt hetekig leállították az autógyártást, ami vélhetően pénzügyi nehézségeket okoz a cégnek. Ne felejtsük el, hogy 2019 volt a Tesla történelmének első jövedelmező éve, a vállalkozás eddig évről-évre veszteséges volt.
Muskék az elmúlt évek során többször is a csőd szélére kerültek, folyamatosan forgótőke szűkében vannak, és kölcsönökből finanszírozzák az e-sportkocsigyártást. Mind a mai napig égetik a dollármilliókat, és szinte elsüllyednek a hosszú lejáratú kötelezettségekben.
Ezek a tények arra is utalhatnak, hogy a céget súlyosan érinti a jelenlegi válság, és több forgótőkére van szükségük. Tehát igen, az árcsökkentés lehet akár segélykiáltás is, hiszen, ha a modell ára kedvezőbb, többen fogják azt megvásárolni, ergo több készpénz áramlik a céghez.
Másrészről Elon Musk megdöbbentő teljesítményt nyújtott a cég története során. Hozzájárulásának köszönhetően elmondhatjuk, az elektromos járművek bekerültek az innovációk úgynevezett növekedési fázisába. A növekedési szakasz röviden annyit jelent, hogy a piacon mostmár versenytársak is jelen vannak, a termékválaszték bővül, és a volumennövekedés miatt az árak kedvezőbbé válnak. Ennek következtében lassan elkezdődhet az e-járművek tömeggyártása.
De a történetünk itt még nem ér véget. Elon Muskék legfőbb küldetése az, hogy felgyorsítsák az átmenetet a fenntartható energiára, hogy az elektromos járművek teljesen leválthassák benzines társaikat. Sokfajta járműtípust terveznek, ami magába foglalja a megfizethető családi autó kategóriáját is! Ahhoz viszont, hogy létrejöhessen ez a megfizethető kategória, először nagy teljesítményű sportautókkal kellett kísérletezniük, azért, hogy a bevétel befektethető legyen további fejlesztésekre, és részben ezáltal az e-autógyártás szépen lassan olcsóbbá válhasson…Tehát ha a teljes képet nézzük, az árcsökkentés teljesen beleillik a Tesla terveibe.
A váratlan bejelentés tökéletesen illik Elon Musk stílusához is. Ugyan a Tesla hirdetési költségvetése nulla, tehát egy dollárt sem költenek reklámra, Elon Musk personal brandingje több mint elegendő marketing…A cég vezetője tudja, hogyan kell felhívnia magára a figyelmet, hiszen mémeket készít, Twitteren válaszolgat a követőinek olyan kérdéseire is, hogy vajon a Tesla logóját egy macska orra inspirálta-e, ráadásul Musk egyszer még a Southparkban is szerepelt! Vagy emlékezzetek csak arra a jelenetre, amikor bemutatta az új Cybertrack modellt, és betörte a kocsi „betörhetetlen” ablakait, az incidens után pedig egyből 250 ezer darabot értékesített a modellből…Musk tudja, hogyan kell profittá varázsolni a váratlan bejelentéseket.
Szóval igen, ez a hirtelen árcsökkentés lehetett akár tudatos marketing stratégia is. Lehet csupán azért csökkentették a modell árát, hogy az internet emberei felkapják a fejüket és ismét szóba kerüljön a Tesla.