Jeff Dahn és a Tesla csapata előrelépést ért el az akkumulátorcellák energiasűrűségében

0

A Tesla kanadai akkumulátor-kutató csoportja kiadott egy új tanulmányt mely áttörést jelenthet az akkumulátorcellák energiasűrűségében. Az új technológiának vannak még komoly hiányosságai, de egészen új, potenciális megoldásokra világít rá.

Jeff Dahn és csapata már jó ideje Kanadában végez kutatásokat akkumulátorokkal kapcsolatban, az elmúlt 4 évben pedig már a Teslával együttműködve. Elsősorban a lítium-ion akkumulátorcellák fejlesztésére összpontosítottak, de más lehetséges megoldásokat is vizsgálnak.

Sokan úgy vélik, hogy az akkumulátorok következő generációja a szilárdtestes cellák lesznek, ám Dahn és a Tesla egészen más utat javasol.

Az általuk javasolt megoldás: anódmentes lítium-fém cellák, kettős sójú LiDFOB / LiBF4 folyadékkal. Ez a technológia több szempontból is kedvező, egyrészt így nagyobb energiasűrűséget tudnak elérni, másrészt pedig ez a megoldás nem igényel új, költséges gyártási módszereket.

Tehát lényegében olcsóbban tudnának energiatakarékosabb akkumulátorokat gyártani. A tavaly közzétett eredményekből azonban az is kiderült, hogy a cellák élettartama azonban egyelőre még nem elégséges.  Korábban az új technológiával készült akkumulátorcellák csupán 90 töltési ciklus felvételére voltak alkalmasak.

Most azonban a rangos Nature folyóiratban megjelent cikkükből kiderült, hogy azonosították az élettartamot befolyásoló problémákat és új megoldásokat is bevezettek. Így elektrolit-folyadék optimalizálásának köszönhetően a lítium-fém anódmentes cellák élettartama 90 ciklusról 200 ciklusra növekedett. Ami hatalmas javulásnak számít kevesebb mint egy év alatt.

A 200 ciklus azonban még mindig nem elegendő a forgalomba hozatalhoz, ám ez a javulás jól mutatja azt, hogy a tudósok sikeresen feltárták a problémát és sikerült is javítaniuk azt, még ha nem is teljes mértékben. Ha pedig továbbra is ebben az ütemben haladnak majd a fejlesztések akkor a technológia hamarosan felhasználhatóvá válhat a Tesla járműveiben.

A cikkben írtak az új akkumulátortechnológia előnyeiről is. Ugyanakkora akkumulátor mérettel sokkal nagyobb hatótávot tudnának elérni vagy ugyan azt a teljesítményt egy sokkal kisebb csomaggal tudnák biztosítani mindezt úgy, hogy a gyártási költségek is ugyanabban a tartományban maradnának.

Az energiasűrűség ilyen mértékű javulását látva érthető, hogy miért látja Dahn és csapata ebben a technológiában az akkumulátorok új generációját.