Az önkormányzat a ténylegesen ősztől forgalomba álló alacsonypadlós, légkondicionált, USB-töltőpontokkal felszerelt, 64 ember utast befogadó járműveket 1,7 milliárd forint uniós pályázati támogatásból vásárolta. A projektnek része volt egy a buszok töltésére, kiszolgálására alkalmas garázs építése is a helyi tömegközlekedésért felelős Tüke Busz Zrt. telephelyén.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára a Pécs főterén tartott átadási ceremónián hangsúlyozta: 2022-től kizárólag elektromos buszok helyezhetők üzembe a 25 ezernél több lakosú magyarországi településeken. Erre 36 milliárd forint jut a következő évtizedben, a fejlesztéssel elérhető, hogy a buszok fele környezetbarát, a városok pedig környezetbarátabbak legyenek.
A magyar emberek szívesen választják a környezetkímélőbb megoldásokat, legyen szó szigorúbb szabályokról, újabb fejlesztésekről, és támogatják az erre irányuló kormányzati lépéseket – mondta az államtitkár. Felhívta a figyelmet ugyanakkor arra, hogy bár a kormány mindent megtesz a tisztább, zöldebb Magyarországért, figyelemmel kell lenni a nemzetgazdasági érdekekre.
A természet védelme fontos, de nem olcsó. „Meggyőződésünk, hogy a költségeket nem a magyar embereknek, a magyar családoknak kell viselniük” – jelentette ki, hozzátéve, a szabályokat úgy kell megalkotni, hogy ne emelkedjen miattuk sem az élelmiszerek ára, sem pedig a rezsi költsége. Hangsúlyozta: ezt az álláspontot képviselik a hazai jogszabályok megalkotásakor és Brüsszelben is. Szavai szerint a klímaváltozás okozta károkat elsősorban a „klímarombolóknak” kell megfizetniük, a magyar gazdaságot pedig fel kell készíteni a technológiai átállásra és arra, hogy e változás nyertesévé válhasson. „A jövő magyar, high-tech és zöld” – mondta.
Péterffy Attila (Mindenki Pécsért Egyesület), Pécs polgármestere a buszok beszerzését komoly vívmánynak nevezte a modern, zöld Pécs kialakítása tekintetében. Kiemelte: a járművek csendesek, nincs kibocsátásuk, hozzájárulnak ahhoz, hogy a város levegője tisztább legyen. A baranyai megyeszékhelyen 180 busz szolgálja a közösségi közlekedést, a 10 új jármű csökkenti a Tüke Busz Zrt. költségeit, egyúttal jelentős presztízsnövekedést jelent a városnak – ismertette. Megjegyezte, ez talán „még a legnotóriusabb autóhasználókat is” meggyőzi, hogy álljanak át a közösségi közlekedésre.
Jelezte, hogy a városvezetés tervezi a közműcégek dízelüzemű járműveinek elektromosra cserélését. A polgármester szerint Pécs kiváló helyszíne lehet a „zöld busz”-programnak. Az önkormányzat szeretné, ha a városban is folyna elektromos hajtású csuklós autóbusz tartós tesztüzeme.
Páva Zsolt, Pécs korábbi Fidesz.KDNP-s polgármestere arra hívta fel a figyelmet, hogy Magyarország és azon belül Pécs is gyors technológiai változásnak lehet tanúja, amely a tömegközlekedést is elérte. Utalt arra, a korábbi kormánypárti városvezetés 2012/2013-ban kezdte meg a helyi autóbuszpark cseréjét, de már akkor szükségszerűnek tartották elektromos buszok beszerzését.
Hoppál Péter fideszes országgyűlési képviselő azt hangsúlyozta: a buszok átadása demonstrálja, hogy milyen sokat tesz a klímavédelemért Magyarország és Pécs. Emlékeztetett rá, hogy a „buszkérdés” 10 évvel ezelőtt még napi kérdés volt a városban, ahol akkoriban kigyulladt járművek és több ezres járatkimaradás bosszantotta az utazóközönséget.
Bár a város nehéz anyagi helyzetben volt, egy buszcsereprogrammal olyan buszok kerültek ide, amelyek ki tudták szolgálni az 50 ezres utazóközönséget – mondta a politikus. Krenner László, a BYD Europe B.V. közép-kelet-európai értékesítési vezetője arról szólt, hogy a beruházással jelenleg Pécsé a legnagyobb elektromosautóbusz-flotta Magyarországon. Kiemelte, hogy BYD márkájú, 12 méter hosszú járművek Komáromban, magyar munkaerő bevonásával készültek és a legmagasabb világszínvonalat képviselik.