A Tesla szabadalmat kért elektrolit-oldatokra egy új lítium-fém anódmentes akkumulátorcellához. Lehetséges, hogy ezzel kapcsolatban mutatnak majd be valamit szeptember 15-én?
A Tesla akkumulátor-kutató partnere, Jeff Dahn és csapata a Dalhousie Egyetemen végzett teszteket az új cellán, és lenyűgöző eredményeket kaptak. A megoldással több, mint egymillió kilométeres élettartamot tudnak biztosítani az e-autóknak. A csapat a Tesla felkérésére dolgozik az akkumulátorcellák energiasűrűségének és élettartamának javításán, a költségek csökkentése mellett.
Tavaly a team arról számolt be, hogy az „anódmentes lítium-fém cella” szabadalma lehet a következő nagy áttörés az akkumulátortechnikában, a szilárdtestű akkumulátorok után.
Még mindig dolgoznak az új cellákon, de Dahn új szabadalmi projektje a Tesla kanadai kutatócsoportjával már megkapta a hivatalos címét is, ami a következőképpen hangzik:
„Elektrolitok lítium-difluoro (oxalato)-boráttal és lítium-tetrafluor-borát-sókkal lítium-fém és anódmentes akkumulátorcellákhoz”
Az autógyártó a lítium-fém elemekkel kapcsolatos jelenlegi problémákról a szabadalmi bejelentésben ír:
„Az újratölthető akkumulátorok szerves részét képezik az elektromos járműveknek és az energiatároló rendszereknek (például tartalék energiaellátáshoz áramkimaradás esetén, egy mikrohálózat részeként stb.). Az ilyen újratölthető elemrendszerekhez tartoznak a lítium-fém és anódmentes lítium-elemek is. A lítium-fém és anódmentes lítium akkumulátoroknak vannak bizonyos előnyeik a hagyományos lítium-ion akkumulátorokkal szemben, mivel ezeknek nagyobb az energiasűrűsége (kisebb helyen fér el ugyan az a tárolható kapacitás), továbbá az anódmentes cellák olcsóbbak és könnyebben összeszerelhetők. Vannak azonban olyan tényezők, melyek eddig megakadályozták a technológia széles körű alkalmazását. A rendszer bizonyos tulajdonságainak javítása lehetővé tenné a szélesebb körű használatot, ilyen például azoknak az elektrolitkészítményeknek a kifejlesztése, amelyek lehetővé teszik a lítium-fém és anódmentes lítium-akkumulátorok kereskedelmileg elfogadható ciklikus teljesítményét, ezen paraméterek ugyanis kritikus jelentőségűek az ilyen elem-rendszerek alkalmazásában. A mostani nyilvánosságra hozatalig az iparágban általános egyetértés volt abban, hogy önmagában a lítium-difluor (oxalato)-borát („LiDFOB”) só elektrolit jelentősen növeli a lítium-fém és anódmentes lítiumcellák kapacitásmegtartását.”
Röviden: nagy előnyöket kínál az energia sűrűségének növelésére és a költségek csökkentésére, de a hosszú élettartam tekintetében további korrekciókra van még szükség.
Dahn csapata pedig pontosan azt állítja, hogy új elektrolitjuk éppen ezt fogja javítani:
„Elkészítettük az elektrolitoldatokat, melyek tartalmaznak mind lítium-difluor (oxalato)-borátot, mind lítium-tetrafluor-borátot és oldószerkomponenst is lítium-fémben vagy anódmentes újratölthető elemcellában történő alkalmazásra. Ugyancsak rendelkezésünkre állnak újratölthető akkumulátorrendszerek, amelyek tartalmaznak lítium-fém vagy anódmentes elemcellákat és elektrolitoldatokat, beleértve mind lítium-difluor (oxalato -borátot, mind a lítium-tetrafluor-borátot és az oldószerkomponenst. Az itt leírt rendszerek előnyös kapacitás-megtartást mutatnak.”
A szabadalmi bejelentésben tesztelési eredményeket is közzé tettek, melyek azt mutatják, hogy javult az akkumulátor kapacitás-megtartása, de úgy tűnik a tanulmányból, hogy csak az első 50 ciklus eredményeit dokumentálták. Az elemeket ennél sokkal több töltési cikluson át kell tesztelni ahhoz, hogy az igazán kérdéses élettartamról érdemben nyilatkozni lehessen.
Fontos megjegyezni, hogy a Tesla – a legtöbb nagy tech-vállalathoz hasonlóan – olykor olyan technológiákat is szabadalmaztat, melyek soha nem kerülnek alkalmazásra, sorozatgyártásba.
Az e-autógyártó akkumulátorokkal kapcsolatos terveiről várhatóan szeptember 22-én tudhatunk majd meg bővebb információkat, ekkorra van ugyanis kitűzve a Battery Day dátuma.
Ide kattintva csatlakozz a Magyar Tesla Club fórumunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról!