„Citroën goes Ëlectric for all” – a szlogen 2020-ban 6 elektromos modell bevezetését jelenti a márka életében. Az új C4 és az új ë-C4 – 100% ëlectric bemutatkozása azt jelenti, hogy a Citroën folytatja az elektromos autózás világának meghódítását, és új fejezetet nyit a kompakt ötajtós modellek történetében. A Citroën és a kompakt autók immár 92 éves sikertörténete még 1928-ban, a legelső C4 nevű modell megszületésével kezdődött. A hosszú történet egyik főszereplője a GS, amelyet 1971-ben az év európai autójának választottak, és amely az idén ünnepli 50. születésnapját. De a teljes lista – amely összesen mintegy 12.500.000 eladott autót jelent – is bővelkedik olyan modellekben, melyeket egyedi karakterük, komfortjuk és menetteljesítményük miatt mindig is nagyra értékelt a világ: C4 (1928), Ami 6/Ami 8, GS/GSA, ZX, Xsara, C4 (2004), C4 (2010), C4 Cactus.
Az új C4 és az új ë-C4 – 100% Ëlectric: különbözik az átlagtól. Elsősorban azért, mert sikerül ötvöznie
- a kompakt ötajtósok eleganciáját, finom vonalait és dinamizmusát, a lágy, kifinomult vonalakat és a jellegzetes grafikai elemeket
- a SUV-ok erőteljességével, karakterességével, amely a nagy kerekeken, a nagyvonalú, erőteljes megoldásokon és a karosszéria 360°-os védelmén keresztül mutatkozik meg.
Az első és a hátsó túlnyúlások rövidek, a kerekek nagy átmérőjűek (690 mm), a hasmagasság (156 mm) pedig nagyobb, mint a konkurens modelleké – mindez sajátosan magas építésű, határozott, „ugrásra kész” autóvá teszi az új C4-et és új ë-C4 – 100% Ëlectric-et, és újraírja a kompakt ötajtós kategória játékszabályait. A hosszú (2670 mm) tengelytáv révén az autó méreteit tekintve a szegmens közepén helyezkedik el: 4360 mm hosszú, 1800 mm széles és 1525 cm magas. A magas felépítés miatt azonban a szemmagasság (1,22 m) átlag feletti, ami jobb kilátást enged a vezetőnek.
Az autó orra a V alakú fénycsíkkal a Citroën új esztétikai trendjét követi, amelyet a CXPerience Concept, az Ami One Concept és a 19_19 Concept tanulmányautókból már ismerhetünk. A szériamodellek között 2020 elején az új C3 vezette be ezt az új arcot, amelynek jellegzetessége az egymás felett elhelyezett fényszórók és az autó teljes szélességében végigvezetett krómozott márkaembléma. A sajátos, egyedi új dizájn szerint a „chevron” egészen a felül elhelyezkedő nappali fényig, illetve az alatta lévő fényszórókig húzódik, ami szinte ráirányítja a szemet a technológiára. A „Citroën LED Vision” elnevezésű 100%-ban LED-es világítórendszer LED-es nappali fényből, 3 LED-modult tartalmazó fényszórókból, valamint színes betétekkel díszített, grafikus formájú LED-es ködfényszórókból áll, és kifejezetten innovatívvá teszi az autó elejét.
A magas és teljesen vízszintes, konkáv vonalú motorháztető a C5 Aircross SUV megoldására emlékeztet, erőt, robusztusságot sugall, határozottá, energikussá teszi az új C4 és az új ë-C4 – 100% ëlectric testét. A lökhárító alsó részén mattfekete alsó védőelemet találunk, amely a kisebb sérülésektől védi az elemet. A légbeömlők nyílásain visszaköszönnek az Ami One Conceptből és a 19_19 Conceptből már ismert márkajel-minták, a márka részletek iránti fogékonyságának apró jelei.
A forma az áramvonalasságra fókuszál, a tágas méretekre utaló profilt néhány, egyszerre finom és erőteljes vonal teszi jellegzetessé, erőssé, robusztussá, karakteressé. A nagy átmérőjű (690 mm) kerekeket a középső felszereltségi szinttől felfelé elérhető 18 collos keréktárcsák még látványosabbá teszik. A kerekek a karosszéria négy sarkán kaptak helyet, így látványosan „lezárják” a sziluettet. Az első és hátsó lökhárító-védőre ráfutó matt fekete kerékjárati ívek, a színes betétekkel díszített Airbump® elemek nemcsak dinamikussá teszik a formát, de kiemelik az autó erős, védelmező karakterét is. A krómozott ablakkeretek és az új, elegáns és modern visszapillantó tükrök pedig prémium megoldásokat sejtetnek.
Az ívelt hátsó szélvédőbe futó sajátos tetővonal szintén az aerodinamikai megoldások része, az ezt kiegészítő légterelő ezt csak erősíti, illetve vizuálisan és fizikailag is leülteti az autót. A világítótestekig futó, finoman lejtő tető a 3 oldalablakkal a legendás Citroën GS-t idézi.
Az autó hátsó része dinamikusságot, robusztusságot sugall. A nagy (380 l) csomagtér ajtaja tágasra nyílik, megkönnyítve a pakolást. Az ívelt, függőleges hátsó szélvédő és a légterelő révén a hátsó rész a 2004-es C4 Coupé megoldásából is merít.
Az új C4 és az új ë-C4 – 100% ëlectric hátsó világítótesteit ragyogó fekete keret veszi körül, és itt is megjelennek a V alakú LED-es fénycsíkok is, amelyeket az Ami One Conceptből és a 19_19 Conceptből ismerhetünk, és amelyek harmonikussá teszik az autót azáltal, hogy szinte rímelnek az orr-rész megoldására.
A matt fekete lökhárító védi és tartósabbá teszi az autót. Ragyogó fekete díszítőelemei kiemelik az egyes belsőégésű motorral szerelt verziókon elérhető krómozott kipufogóvéget, de az elektromos változat is kapott ilyen díszítéseket, melyek erőteljesebbé, dinamikussá varázsolják az autó külsejét. A hátsó sárvédőn található két légterelőszerű oldalelemet stílusos vonal vezeti egészen a csomagtérfedélig, a C5 Aircross formavilágát idézve, és szintén hozzájárulva ahhoz az érzéshez, hogy az autó „ül” az aszfalton.
Az utastérben első pillantásra feltűnik a minőség és a modernitás. A Citroën Advanced Comfort program szellemében kidolgozott megoldások között említsük meg a letisztult, modern műszerfalat, a lágy vonalvezetésű ajtóborítást, a számtalan tárolóhelyet, a puha anyagokat és az utazásra csábító üléseket. A vízszintes felső részben végződő műszerfal széles, a tér megnyugtató érzését kelti, ráadásul intelligens koncepciója lehetőséget ad számos tárolóhely kialakítására is: ilyen a műszerfalból kihúzható tálca, a Smart Pad Support Citroën™ vagy a középkonzol kivehető
tárolója. A műszerfal vonala háborítatlanul halad egészen az ajtóborításig, ezáltal azt a kellemesen biztonságos érzést kelti, hogy az autó védelmezőn körbeveszi az utasokat. A magas és széles középkonzol a magasabb kategóriák felé közelíti a kompakt ötajtós modellt.
Az utasok igazán komfortos és derűs környezetben vannak: a műszerfalon új díszítés jelenik meg, amely a márka emblémáját idézi, újak a díszítések az Advanced Comfort üléseken is, az új beltéri csomagokban pedig harmonizálnak egymással az ülések és az ajtókárpit motívumai. A gyakran megérintett felületeken használt anyagok kifinomultak, puhák: puha tapintású („slush”) a műszerfal felső része, puha bevonatú az ajtókárpit, lágy borítású a könyöktámasz. A szellőzőnyílásokon, a kormányon, a műszerfalon, a klímaberendezés és a középső kijelző körül, a középkonzolon és a tárolótálcán szaténfényű króm- vagy ragyogó fekete díszítéseket találunk. Ezek nem csupán kifinomulttá teszik az utasteret, de praktikusan segítenek megtalálni az egyes funkciók vezérlőit is.
A kormánykerék robusztus alapja kellő helyet biztosít a vezetést segítő rendszerek vezérlőinek a bal oldalon, a szórakoztató elektronika vezérlésének pedig a jobb oldalon. Az új, ragyogó fekete váltókar szintén a kormány mögött kapott helyet, és a kormánnyal együtt mozdulva könnyű váltást tesz lehetővé, a kormánykerék állásától függetlenül.
A különböző kijelzők és interface-ek elhelyezése és kidolgozása szintén a technológia és a modernitás fontosságát sugallja. Közvetlenül a vezetővel szemben helyezkedik el a keret nélküli numerikus HD kijelző, melynek grafikája a Citroënre jellemző módon eredeti és könnyen olvasható. A műszert megnyugtató fehér fény veszi körül és emeli ki, funkcióit pedig a nagyon könnyen leolvasható head-up display egészíti ki, amelynek köszönhetően a vezető minden pillanatban az útra tud koncentrálni, miközben könnyedén, intuitíven észlelheti a vezetéssel kapcsolatos legfontosabb információkat. A műszerfal közepén, a szellőzőnyílások közelében található a rendkívül finom kidolgozású, keret nélküli 10 hüvelykes érintőképernyő, amely az autó vezérlésének központi szerve. Ragyogó fekete dekort kapott, kezelőgombja pedig krómozott és a márka emblémájával díszített. A kétzónás automata klímaberendezés vezérlői szintén kifinomult tervezői munka eredményei: a tekerőgombok itt is chevronnal díszített krómozott elemek, a nyomógombok pedig ragyogó feketék.
Az új ë-C4 – 100% ëlectric a modern, csúcstechnológiára épülő elektromos autózás jelképe, amely a kényelem és a sokoldalúság szolgálatában áll: ez az ë-Comfort világa. A C5 Aircross Hybrid SUV, az Ami, az ë-Jumpy és az ë- SpaceTourer után az új ë-C4 is tökéletesen nyugodt utazási élményt nyújt a mindennapokban: védve az út és a külvilág zajaitól, teljes csendben, szinte védőburokban utazunk, minden külső zavaró hatást kiszűrve. Az elektromos autózás minden akadályt elhárít, az utasok derűs buborékban ülnek. A haladás zajtalan, az autó zökkenőmentesen indul és gyorsít, kényelmes és egyszerű vezetni, finom a felfüggesztés, puhák az Advanced Comfort ülések, semmiféle vibrálást nem érezni, a kijelzők és a vezérlők használata könnyű és ergonomikus – minden a fedélzeten utazók kényelmét szolgálja.
Az ë-Comfort a 100%-ban elektromos autózás garanciája, azaz:
- Nincs CO2-kibocsátás, így megfelel az ügyfelek környezetvédelemmel kapcsolatos elvárásainak.
- Nincs zaj és kellemetlen szag, így városban is tökéletes az érzékszervek nyugalma.
- Nincs vibrálás, hirtelen meglódulás, sebességváltás, így zökkenőmentes és sima az utazás.
- Azonnal rendelkezésre áll a nyomaték, így élvezetes a vezetés.
- A távolról is beprogramozható szolgáltatások révén nyugodttá válnak a mindennapok.
Az új ë-C4 – 100% ëlectric motorja CO2-kibocsátás nélkül működik, hatótávja a WLTP rendszer szerint 350 kmi. Azon felül, hogy a 100%-ban elektromos autózás kellemes élmény, nem jár CO2-kibocsátással és alacsonyabb használati költségeket jelent, az új ë-C4 – 100% Ëlectric-kel behajthatunk a korlátozott autóforgalmú belvárosi zónákba is, amelyekből egyre gyakrabban tiltják ki a belsőégésű motorral szerelt autókat.
Az új ë-C4 – 100% ëlectric elektromos motorja kiemelkedően dinamikus és energikus: teljesítménye 136 LE, 260 Nm- es nyomatéka azonnal rendelkezésre áll a sima, zökkenőmentes gyorsításokhoz. Sport üzemmódban 9,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h sebességre, végsebessége pedig 150 km/h. Az elektromos motor 400 voltos lítium-ion akkumulátorának kapacitása 50 kWh.
Az új ë-C4 – 100% Ëlectric-ben Brake (fékezés) funkció is működik, amely anélkül lassítja az autót, hogy a fékpedálra lépnénk, így segít növelni a hatótávot. A rendszer ugyanis visszanyeri a lassításkor és fékezéskor felszabaduló energiát (ellentétben a belsőégésű motorokkal), ezzel tölti az akkumulátort, így nő a hatótáv.
A középkonzolon elhelyezett üzemmódválasztóval különböző működési módok között válogathatunk. Az Eco, a Normal és a Sport üzemmód eltérően vezérli a hűtő- és fűtőberendezést és az effektív teljesítményt. A vezető maga választhat a sportosabb és a környezetkímélőbb stílus között.
A teljes nyugalom végett az akkumulátorra – az eredeti kapacitás 70%-áig – 8 év vagy 160 ezer km garancia jár.
Az akkumulátor újratöltésének időtartama javult:
- 4-es módozat, nyilvános töltőállomáson: 100 kW-os gyorstöltő segítségével az akkumulátor 10 km/perc
sebességgel tölthető, ami kiemelkedő a szegmensben. 30 perc alatt 80%-os töltöttség érhető el.
- 3-as módozat: otthon, 32 amperes Wall Box segítségével az akkumulátor egyfázisú kábellel 7 óra 30 perc, az opcióként megvásárolható 11 kW-os, háromfázisú kábellel pedig 5 óra alatt tölthető fel.
- 2-es módozat: eseti igényekre, otthon, az akkumulátor 16 amperes Green’up™ Legrand töltővel 15 óra, szabványos hálózati kábellel pedig 24 óra alatt tölthető fel.
Hogy megkönnyítse az ügyfelek életét, és segítsen abban, hogy az elektromos autót a mindennapokban is gyorsan lehessen tölteni, a Citroën vállalja, hogy megszervezi a Wall Box otthoni felszerelését (országonként eltérhet).
A töltés egyszerűségét szolgálja az is, hogy előre, távolról beprogramozható, időzíthető. Ezzel adott esetben az elektromos áram költségén is csökkenthetünk (éjszakai áram). Az időzítést az autó érintőképernyőjén vagy a My Citroën alkalmazásból oldhatjuk meg. A töltés maga is egyszerű: a töltőnyílás könnyen elérhető, a kábeleket pedig a csomagtér padlója alatt tárolhatjuk. A töltőnyílás körül különböző színek jelzik a töltés aktuális állását, amelyről egyébként távolról, a My Citroën alkalmazásból is kérhetünk információt.
MŰSZAKI ADATOK
- Hossz: 4 360 mm
- Szélesség: 1 800 mm / kihajtott visszapillantó tükrökkel: 2 032 mm / behajtott visszapillantó tükrökkel: 1 834 mm
- Magasság: 1 525 mm
- Tengelytáv: 2 670 mm
- Kerékátmérő: 690 mm
- Fordulókör: 10,9 m
- Hasmagasság: 156 mm
- Csomagtér mérete: 380 L
- Csomagtérküszöb magassága: 715 mm
- ë-C4 – 100% ëlectric:
- Teljesítmény: 136 ch (100 kW)
- Akkumulátor: lítiumion, 400 V, 50 kWh
- Nyomaték: 260 Nm
- Hatótáv: 350 kmi – WLTP ciklus szerint
- Végsebesség: 150 km/h
- Gyorsulás 0-100 km/h: 9,7 s (Sport módban)
- Töltési idő:
- 100 kW-os nyilvános töltőponton: 80%-ra 30 perc alatt, azaz 10 km/min
- 32 A Wall Boxon: 5 óra (opcióként kapható 11 kW-os háromfázisú kábellel), illetve 7 és fél óra (egyfázisú kábellel)
- Hálózati csatlakozón: 15 óra (megerősített csatlakozó), illetve több mint 24 óra (standard csatlakozó)