Ken Morris 31 éve dolgozik a General Motorsnál. Tavaly novemberben nevezték ki az elektromos és önvezető autók részlegének alelnökének. Nála kévés ember lelkesedik jobban az elektromos autók iránt a cégnél. Az elmúlt hónapokban különböző interjúiban visszatérő elemnek számított az, hogy arról beszél, hogy hamarosan fordulópont jöhet az elektromos autózásban. Múlt héten pedig azt nyilatkozta a GM-ről, hogy hamarosan teljesen átállnak az elektromos meghajtásra „előbb, mint azt az emberek gondolnák”.
Februárban még így nyilatkozott:
„Előrejelzések szerint 2030-ban az utakon lévő járművek mindössze 15 százaléka lesz elektromos. Én úgy gondolom, illetve mi úgy gondoljuk, hogy ez a szám sokkalta nagyobb lesz akkor, ha az emberek megtapasztalják milyen is az elektromos autózás.”
Ez azt jelenti, hogy várnunk kell még egy teljes évtizedet? Nem egészen, Morris szerint a fordulat nemsokára, a 2020-as évek közepén következik be.
„Azt remélem és azt érzem, hogy a 2020-as évek közepén lesz a fordulópont amikor az emberek nagyobb ütemben fogják ezeket vásárolni, mint azt bárki gondolná, egyszerűen a járművek vezetési élménye miatt. Mikor pedig az emberek rájönnek, hogy az autókat a telefonjukhoz hasonlóan tölthetik éjszaka, soha nem kell aggódniuk miatta és a benzinkúton sem kell megállni, akkor sokan fognak igent mondani egy ilyesfajta életstílusra.”
Lehetséges, hogy Ken Morris csak azóta ilyen lelkes híve az elektrifikációnak, mióta bekerült a General Motors elektromos autós részlegének vezetőségébe? Egy 2019. augusztusi nyilatkozata válaszul szolgálhat.
„A GM-nél az átmenet sebessége mennyiségi szempontból kevesebb, mint gondolnák. Az IHS felmérése szerint még 10 év múlva is 90 százalék lesz a hagyományos autók részesedése. Azonban sose tudni, mi fog történni akkor, ha igazán jó elektromos járművek kerülnek forgalomba és kiépül az infrastruktúra.”
Az alacsony olajár bedönti a GM elektrifikációs terveit? Morris szerint, ha tudnak megfizethető áron elektromos autót gyártani, akkor nem.
„Ha ugyanakkora haszonnal tudsz eladni egy olyan autót, ami nem éget el üzemanyagot, mint egy olyat, ami eléget, akkor nem kell sokat matekozni ahhoz, hogy rájöjjünk, melyik is éri meg? Azonban egyelőre még nem tartunk ott. Manapság egyre közeledünk, a vásárlók hajlandóak egykis többletet fizetni az elektromos autókért, de annyit nem, hogy azokon nagy haszon lehessen. Azért vagyunk mi, hogy ezeket a dolgokat közelebb hozzuk egymáshoz.”
Morris kijelentette, hogy a világjárvány ellenére sem lassul le a GM elektromos hajtásra való átallása. A problémát szerinte az okozza, hogy mindenki otthonról dolgozik, mind a mérnökök, mind a dizájnerek, ezért lassabban haladnak bizonyos folyamatok. El is maradt az Elektromos Hummer bemutatója. Azonban miután visszatérnek a munkahelyükre és minden visszaáll a rendes kerékvágásba, még keményebben fognak dolgozni és még több erőforrást fordítanak rá.