A kínai autópiac szép lassan kezd visszatérni a normális kerékvágásba, miután az ország átvészelte a koronavírus-járvány első hullámát. Februárban az eladások teljesen bezuhantak, márciusban már „csak” 51 százalékos volt a visszaesés, körülbelül 60000 autó került értékesítésre, ami érezhető fejlődés az azt megelőző hónap 65 százalékos zuhanásához képest.
A következő hónapokban várhatóan fokozatosan helyreáll a piac, 2020 második felében pedig már várhatóan pozitívabb hónapokat láthatunk, és talán az év végére már teljeséggel normalizálódik is a helyzet.
Márciusban már a plug-in hibrid és az elektromos járművek piaci részesedése meghaladta a 2019-es szintet, tehát valószínű, hogy az év hátralévő részében további növekedés várható. További jó hír pedig, hogy az elektromos autók mezőnyében a tisztán elektromos modellek részesedése továbbra is igen magas, múlt hónapban 84 százalék volt, ami már megközelíti a tavaly decemberi rekordnak számító 86 százalékot.
Az eladott elektromos járművek top20-as listájában szereplő négy plug-in hibrid közül csak kettőnek, a Li Xiang One és a BYD Tang PHEV rendelkezik jelentős tisztán elektromos hatótávval. A jövőben a gyártók mindinkább arra törekednének, hogy a plug-in hibrideket is legalább 30 kWh kapacitású akkumulátorral lássák el, és kapjanak villámtöltési lehetőséget.
A márciusi bestsellereket tekintve látszik, hogy a Tesla Model 3 nem kis előnnyel vezet, de azt is figyelembe kell venni, hogy a lista első 5 helyezettje is rekord mennyiségben értékesített saját viszonylatban.
A márciusi eladások egy kicsit közelebbről:
- Tesla Model 3
Magabiztosan vezeti az eladásokat már zsinórban a 3. hónapja. Márciusban 11 280 darabot regisztráltak belőle. Ez azonban még mindig nem számít abszolút rekordnak az elektromos autók körében. Az abszolút rekordot az országban a BAIC tatja, akinek tavaly decemberben 21 963 villanyautót sikerült értékesíteni.
- BYD Qin Pro EV
A második helyen magabiztosan áll a BYD Qin Pro EV 5271 regisztrált példánnyal, ami egyéni rekordot jelent a cég számára.
- BAIC EU-Series
A BAIC modellje tavaly a legsikeresebb elektromos autónak számított Kínában és meg most is ott van a legnépszerűbbek közt. 4450 eladással egyéni csúcsot állított fel.
- GAC Aion S
A GAC Aion ugyan nem fért már be a top3-ba 2957 regisztrált példánnyal. Az autó versenyképességét tekintve azonban a top5-ös mezőny stabil résztvevője lehet.
- SAIC MG eZS EV
A SAIC a 2531 regisztrált példánnyal Kínában „csak” az ötödik, azonban külföldön messze ez a legkeresettebb kínai elektromos autó. Izraelben, Indiában, Chilében és Thaiföldön például piacvezetőnek számít.
A Tesla Model 3 színrelépése után közvetlenül sikerült is bebetonoznia magát az első helyre, a tavalyi év nagy nyertesei pedig a dobogó 2-3. helyére csúsztak le.