Íme a valóság az e-autók szennyezéséről

0

Az amerikai szénkitermelés márciusban 36 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. Jelenleg az alacsony olajárak mellett a szén a legdrágább fosszilis tüzelőanyag a bolygón, a Reuters szerint pedig a világ szénüzemeinek közel fele veszteséges lesz ebben az évben. Ez mind szomorú hír a szénlobbi számára, de egyben azt is jelenti, hogy az elektromos autók egyre tisztábbá válnak. Elsőre kicsit zavaros, de mindjárt kitisztulnak az összefüggések.

Az az állítás, mely szerint az EV-k több szennyezést okoznak Földünknek, mint az átlagos benzin- és dízelüzemű autók, sokszor elhangzott már. Ez azonban hamis, ugyanis az elektromos hajtással szerelt autók nagyobb hatékonyságuk miatt jóval zöldebbek, még a világ azon részein is (például az Egyesült Államokban), ahol viszonylag nagy százalékban használják a szenet villamos energia előállítására.

Ezen téves érvelések alapjául a 2008-as állapotok szolgáltak, amikor a szénerőművek termelték az elektromos áram 49 százalékát az USA-ban. 10 év elteltével, 2018-ra ez 28 százalékra esett vissza. Az új adatokat Michael Sivak, a Sivak Applied Research ügyvezető igazgatója és a University of Mitchigan Sustainable Worldwide Transport [a fenntartható világkereskedelemmel foglalkozó szakterület, az Államokban van igazán nagy hagyománya] kutatási területének korábbi igazgatója állította össze és tette közzé.

A Green Car Congress-re Sivak a következő statisztikákat készítette:

  • Azon amerikai államok száma, melyek a villamos energia minimum 75 százalékát szénből állítják elő, a 2008-as évi 9-ről 2018-ra 3-ra csökkent.
  • A szénből előállított villamos energia százalékos megoszlása a többi ágazat javára 2008 és 2018 között 49 államban csökkent.
  • A legjelentősebb visszaesés Massachusettsben volt: 25 százalékról 0-ra.
  • Connecticut és New York állam egyaránt 14 százalékról 1 százalékra csökkentek.
  • Delaware 70 százalékról 5-re zuhant.
  • Enyhe növekedés csak Alaszkában és Wyomingban figyelhető meg.

Sivak természetesen elismeri, hogy az akkumulátorral szerelt elektromos járművek

„csak annyira tiszták, mint amennyire az őket tápláló villamosenergia előállításához használt módszer az”.

Rámutat azonban a Union of Concerned Scientist eredményeire is, akik arra a megállapításra jutottak, hogy egy átlagos e-autó globális felmelegedésre gyakorolt szennyező hatása annyi, mint egy olyan belső égésű motor hajtotta járműé, mely 1 gallon üzemanyaggal 88 mérföld megtételére képes. A mértékegységek már önmagukban összezavarhatják az olvasót, de csekély jelentőségűek ezek most. Ami sokkal inkább fontos, hogy megvizsgáljuk, nagyságrendileg mennyi is ez az említett 88 mérföld, és a hagyományos autók hány százaléka képes erre a hatékonyságra. A napokban megjelent új amerikai szabályozások értelmében lazítanak a motorhatékonyságon. Ennek értelmében már nem szükséges a korábbi 39 mérföldes flottaátlag teljesítése, elegendő elérni a 33,2 mérföldes hatékonyságot gallononként. Magyarul, az az amerikai autógyártó, amelynek a modellflottája átlagosan 53,5 km-t meg tud tenni valamivel kevesebb, mint 4 liter üzemanyaggal, az már nem számít környezetszennyezőnek. Most kell visszatérnünk arra a 88 mérföldre, a kutatási eredmények szerint ugyanis egy 88 MPG [miles per gallon] hatékonyságú belsőégésű motorral szerelt autó szennyezésével egyenlő egy EV. [Hazai viszonyokra átültetve: 33,2 MPG kb. 7 l/100 km, 88 MPG pedig 2,7 l/100 km fogyasztásnak felel meg – a szerk.]

Vonjunk ebből némi konklúziót: közel háromszor annyit szennyez egy Amerikában környezetbarátnak titulált autó, mint egy elektromos. Hát mi ez akkor, ha nem zöld megoldás?

A UCS az év elején hasonló adatokat gyűjtött össze, és a következőket állapították meg:

„Egy átlagos EV használatával a globális felmelegedést okozó szennyezéshez olyan mértékben járulunk hozzá, mint egy belső égésű motoros jármű, amely 88 MPG üzemanyag-fogyasztási hatékonysággal rendelkezik.

Ez lényegesen jobb, mint a leghatékonyabb benzinmotoros autó (58 MPG) és sokkal tisztább, mint az Egyesült Államokban átlagosan eladott új benzinmotoros autók (31 MPG) vagy teherautók (21 MPG) többsége.

EV-kibocsátási becsléseink pedig csaknem 10 százalékkal alacsonyabb, mint a két évvel ezelőtti számok. Az Egyesült Államokban az emberek 94 százaléka olyan területen él, ahol egy e-autó kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményez, mint egy 50 MPG-os benzines autó használata.”

A 2018-as adatok felhasználásával a UCS elkészítette az alábbi térképet, melyen látható az ország különböző államaiban az elektromos autók MPG-ekvivalens értéke, tehát az az MPG-érték, amilyen hatékonyságú hagyományos autóval egyezik meg egy elektromos jármű környezetszennyezése.

Tehát még egyszer, de biztosan nem utoljára mondjuk ki: az elektromos járművek tisztábbak és zöldebbek, mint bármely más típusú autó az utakon, idővel pedig csak környezetbarátabb lesz ez a technológia.

Rozsa Arpad
“Orvostanhallgatóként az egészség védelme mindennapjaim szerves részét képezi. A nyomaték és a hangtalan közlekedés mellett így kifejezetten fontosnak tartom, hogy ne szennyezzük azt a környezetet, melyben mindennapjainkat éljük.”