Az előző év augusztusában megérkezett a BMW egyik legkedveltebb típusának megújult modellje, melynek részletes specifikációiról mi is beszámoltunk. Az 5-ös sorozat plug-in hibrid hajtással szerelt változata akkor némi kozmetikázás és fejlesztés után nagyjából 65 km-es elektromos hatótávval és kb. 2 literes átlagfogyasztással került gyártósorba. Meggyőző adatok, a szokásos bajor minőség és látszólag maximális kihasználhatóság, de mik a tapasztalatok a hétköznapokban?
A válaszokért Tordai Viktorral, a Sandviken Tools Kft.ügyvezető igazgatójával beszélgettem, néhány hete ugyanis ő is zöld rendszámra váltott. Nézzük is meg, milyen volt az első 1000 km az új 530e-vel.
Miért választottál hibridet, és miért BMW?
Imádom a BMW-t, ezt sosem titkoltam. Szerintem fantasztikus az a minőség, amit ők tudnak. A hibrid hajtás mellett azért döntöttem, mert a számtalan – zöld rendszámmal járó – előny mellett a Connected Drive applikáció az elektromos autók esetében sokkal jobban kihasználható. Egy jó ideje BMW-m van, jó viszonyítási alapom volt, és egyértelműek az előnyök a plug-in javára.
Miért nem tisztán elektromos? Vannak kételyeid?
Egyszerű. A márkának ilyen kategóriában nincs teljesen elektromosan hajtott modellje.
A márka régi híveként milyen volt az első benyomás, mik a tapasztalataid az újdonságokról?
Az egész belső nagyon magas minőséget sugall. Itt is rengeteg praktikus újdonságot fedeztem fel az előző autómhoz képest, melyek segítenek a vezetésre összpontosítani. Például tükrözni tudom a mobilomat a kijelzőre, így egyáltalán nem kell vezetés közben a telefonomhoz nyúlnom, szinte bármit tudok a kormányról vagy a kijelzőről kezelni. A vezetés-támogató rendszerek is nagyon tetszenek, a holttérfigyelő például amellett, hogy jelez, ha úgy akarsz sávot váltani, hogy vannak a holttérben, bele is korrigál, de nem eszetlenül.
Mesélj az első 100 km-ről!
Tudni kell, hogy mikor először beindítják az autót a szalonban, az első menetnél ellenőrzik az autó legtöbb funkcióját, így nagyjából 5-10 km alatt bekapcsolják mind az elektromotort, mind pedig a belső égésűt. Na most, mikor átvettem a kocsit, az első 100-on egyáltalán nem kapcsoltam be a motort, csak az elektromos hajtást használtam. Így sikerült összehozni egy 0,3 literes átlagfogyasztást.
Mi változott 1000 km-ig?
Az első 100 után már nem figyeltem annyira arra, hogy ne kapcsoljon be a belsőégésű motor, nem is reális így használni, ahhoz kevés ez a hatótáv. Nyilván a fél liter alatti fogyasztást nem lehetett sokáig tartani, de ezer kilométeren szerintem a 3,9 literes átlag sem rossz, főleg egy 5-ös BMW-től.
Azóta egyébként tudtam menni jobb ezrest is, pár napja 2,7 literes átlagfogyasztással zártam egy 1000 km-es etapot.
Mi volt a leghosszabb egyszerre megtett távod? Hogy bírta az aksi?
Budapestre mentem, az volt talán a leghosszabb. Békéscsabáról indultam, ez kb. 200-220 km háztól házig. Az akku Kondoros után (kb. 30-35 km) merült le, itt kapcsolt be a motor, de ez országút, a tempó sem az, amire ennek az autónak az elektromotorja ki van találva. Mikor Pestre értem, feltettem ott a kocsit egy töltőre, és amíg tárgyaltam, fel is töltött az aksi. Hazafele hasonló hatótávot tudott.
Jó is, hogy említetted a töltést, milyen gyakran töltöd az akkut?
Minden nap. Nem megyek vele minden nap annyit, hogy teljesen lemerítsem, de otthon mindig rádugom a töltőre. Vigyázni kell a kalkulált hatótávval. Ha városban megyek, akkor egész megbízható, de ha mondjuk a várost elkerülő úton, 100-as körüli tempóval megyek be dolgozni, van, hogy kétszer annyi hatótáv fogy, mint amennyi km-t valójában mentem. Ezért is inkább minden nap tele akkuval indulok el.
Végül, egy összkép?
Nagyon elégedett vagyok. Nekem még furcsa az elektromos motor hangtalansága, egyszer bementem egy szűk, sikátoros helyre, akkor hallottam először, hogy van valamennyi hangja akkor is, ha nem jár a belsőégésű motor. Összességében, hozza azt, amit megszoktam a bajoroktól, a technikai újdonságok pedig fantasztikusak.