A meglévő gyárak átalakítása vagy teljesen újak építése költséges. Úgy tűnik azonban, hogy a termelés leállítása még költségesebbnek bizonyul. A Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess nemrégiben elmondta, hogy a koronavírus okozta világjárvánnyal kapcsolatos leállás hetente körülbelül 2 milliárd eurós veszteséget jelent a társaságnak.
A gépjárműgyártás (és ezzel együtt részben az értékesítés is) gyakorlatilag leállt Európában és Észak-Amerikában, ezeken a területen tombol ugyanis most a legjobban a járvány. Kínában az ipar termelése kezd lassan visszatérni a megszokott kerékvágásba (bár még mindig csak fele annak, mint amilyen a vírus előtti időszakban volt).
Az átmeneti szünet veszteségeinek elképzeléséhez következzen némi segítség. A németországi Zwickauban található VW-gyár teljes átalakítása belső égésű motorokkal hajtott modellek gyártásáról elektromos platformok és modellek gyártására becslések szerint 1,2 milliárd euróba került a cégnek. Gondoljunk csak bele, ha ez egy olyan gyár átszervezési költsége, amely évente 330000 autót képes legyártani (ezek közül hat a MEB-padlólemezre szerelt modell), akkor vajon ez a néhány hetes leállásból származó többmilliárdos veszteség hány újabb létesítmény felépítésére lehetett volna elegendő? Egy hét termelés nélküli vesztesége (2 milliárd eurós kiesés) alapvetően megegyezik a Berlinben épülő Tesla Gigafactory 4 költségeivel.
„A Volkswagen csoport olyan helyzetben van, hogy ez a pár hetes alacsony értékesítés nem fogja bedönteni a társaságot, de huzamosabb idő esetén megfelelő strukturális intézkedésekre van szükség.” – mondta Diess.
Feltételezzük, hogy más autógyártók is hasonló helyzetben vannak, bár azok a vállalkozások, amelyek nem állnak ennyire stabil anyagi lábakon, könnyen csődöt jelenthetnek. További összefonódások és még erőteljesebb konszolidáció várható a közeljövőben.
További hírek erről a tavasz későbbi időszakában várhatók, de nagyban befolyásolja a tisztán látást a járvány jövőbeli viselkedése. Remélhetőleg a kialakult helyzet nem érinti komolyan az elektromos autók szegmensét, némi visszaesés azonban elkerülhetetlen. Kíváncsian várjuk majd a gyártók reakcióját, ugyanis az EU új szabályait teljesíteni kell valahogy, ha el akarják kerülni a durva büntetéseket, de erre így jóval kevesebb idejük lesz majd.