Megjelent a hőszivattyú a Model Y-ban

0

A Model Y, a Tesla új modellje már beépített hőszivattyúval rendelkezik, hogy növelje az autó fűtési rendszerének hatékonyságát és elősegítse, hogy hideg éghajlati körülmények között is stabilan tudja hozni az elvárt hatótávot, mely sok elektromos autónak okoz problémát.

A Tesla a napokban kézbesítette az első Model Y-t, jóval az ígért határidő előtt. Egyidejűleg kiadták hozzá a használati útmutatót és az internetre feltöltött videókkal is segítenek a leendő tulajdonosoknak, hogy fel tudjanak készülni az új autójukra.

A használati útmutatóban találni pár érdekes újdonságot, ezek közül az egyik a hőszivattyú, melyre a hideg éghajlatokon élő sofőrök már régóta vágytak.

A légkondicionáló berendezések kezelésénél, az útmutatóban leírtak nagyjából megegyeznek azzal, amit a Model 3-nál is olvashattunk csupán egy kis bejegyzéssel kiegészítve:

„A Model Y hőszivattyút használ hatékonyságának maximalizálása érdekében.”

Ennek a gyakorlati haszna egyszerűen az, hogy az autó kevesebb hatótávot veszít hideg időben. Minden autó veszít hatótávot a téli hónapokban a gumi, a hó, az eső miatt esetleg magasabb a gördülési ellenállás vagy a hidegebb levegő miatt a légellenállás nagyobb. Az elektromos autók esetében azonban az akkumulátorok felfűtése okoz komoly energiaveszteséget.

Továbbá jelentős mennyiségű energiát emészt fel hideg idő esetén a kabin hagyományos fűtőszálakkal való felfűtése is, ezért a Tesla, mint a gyártók nagy része azt ajánlja, hogy mindenki inkább az ülés fűtést használja, mivel az sokkal hatékonyabb. Azonban mikor igazán hideg van, ez a megoldás nem a legkomfortosabb az utasok számára.

Míg a hagyományos autókban a motor által megtermelt jelentős, „felesleges” hőt is fel tudják használni, addig az elektromos autók többségénél ezt jobbára fűtőtekercsekkel oldják meg. E nagy mennyiségű energiafelhasználásnak köszönhetően az autó hatótávolsága jelentősen romlik.

Erre a problémára jelent megoldást a hőszivattyú, melynek lényege, hogy az alacsonyabb hőmérsékletű környezetből hőt vonjon ki és azt magasabb hőmérsékletű helyre szállítsa.

A rendszer energihatékonyságának köszönhetően a folyamat minimális hőveszteséggel jár, miközben az üzemeltetése minimális elektromos-energiát igényel csak. Az autó hatékonysága így hideg időben sem romlik jobban, mint a hagyományos autóknak.

Így 1 egység villamos-energia felhasználásával nagyjából 3 egységnyi hőenergia nyerhető vissza a kabinban. Nyilvánvalóan ez így sem hatékonyabb mint „100%”, mivel az ellentmondana a termodinamika törvényeinek, de mindenféleképpen hatékonyabb az eddig használt módszereknél azáltal, hogy oda mozgatja a hőt, ahol tényleg szükség van rá.

Néhány modellnél, mint a Renault Zoe vagy a Mini Cooper SE már alkalmazták ezt a hőszivattyús megoldást. Azonban a legtöbb autónál, beleértve a Teslákat is, eddig a kevésbé hatékony, ellenállás-tekercses fűtést használták.

A hőszivattyús megoldás különösen örvendetes egy olyan autó esetében, mint a Model Y, melyet nem kizárólag városi használatra szántak, így a téli hónapokban is sokkal kiszámíthatóbbá válik majd a hasszútávú közlekedés.

Ide kattintva csatlakozz a legnagyobb és legaktívabb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról.