De ránk igazán az. Egy világméreteket öltő fertőző betegség legkomolyabb következménye természetesen az emberi életet veszélyeztető természete. Szakmabeliként furcsa is lenne tőlem, ha elvitatva a több, mint 4000 áldozatot, a gazdasági problémákra próbálnám helyezni a jelentősebb hangsúlyt. Az azonban kezd egyértelművé válni, hogy régen tapasztalt hatása van a COVID-19 vírusnak világunk gazdaságára. Az öbölháború óta nem történt olyan, ami most újra bekövetkezett az amerikai tőzsdén, zuhannak az üzemanyagárak és minden bizonnyal lőttek az idei év turizmusának is.
A vírus váratlanul nagy mértekben befolyásolja a globális ellátási láncokkal rendelkező feltörekvő technológiákat. Ide tartoznak az elektromos autók is.
A járművek eladása Kínában, a világ legnagyobb EV piacán, februárban óriásit zuhant. A China Passenger Car Association előzetes adatai szerint a személygépkocsik kiskereskedelmi értékesítése 80 százalékkal esett vissza.
A Reuters információi szerint a BYD e-autó értékesítése 79,5 százalékkal volt kevesebb az előző év azonos időszakához képest. Az állami tulajdonban lévő BAIC Csoport elektromos egységének, a BAIC BlueParknak a februári eladásai 65,1 százalékkal csökkentek, még a Volkswagen elektromos szegmensen belüli partnere, a JAC értékesítései 63,4 százalékkal estek vissza.
Az olcsóbb olajárak és a kevésbé drága gáz általánosan az elektromos járművek iránti érdeklődés visszaeséséhez vezet. Az elemzők egyértelműen az alacsonyabb árú fosszilis üzemanyagokat tartják ezért felelősnek, ugyanis a héten a Tesla részvényei is estek. A járvány a Tesla új sanghaji autógyárának és üzleteinek ideiglenes bezárását is kikényszerítette az egész országban.
A vírus terjedése egybeesett a 2020-as év tavaszi auto-show szezonjával, ahol az e-autók következő generációiról hullott volna le a lepel. A Fiat például nem tudta bemutatni a múlt héten Milánóban az új 500e-t, éppen azelőtt, hogy az egész ország nemzeti vészhelyzetet hirdetett, és március 10-én lezárta határait. Más autógyártók, mint például a BMW, az i4 koncepció bemutatására az on-line tér adta lehetőséget választották.
A legtöbb eseményt Európa- és világszerte törölték. A General Motors a napokban bejelentette, hogy visszavonja a jövő hónapra tervezett teljesen elektromos Cadillac Lyriq tervezett bemutatását. A GM szóvivője e-mailben írta:
„Az óvatosságot szem előtt tartva az a nehéz döntés született, hogy lemondjuk az április másodikára tervezett Los Angeles-i Cadillac Lryiq bemutatót. Átgondoljuk a jövőbeli terveket, és hamarosan tájékoztatjuk az érdeklődőket a fejleményekről.”
A legjelentősebb hatás az EV-alkatrészek beszállítói láncában érzékelhető. Sok autógyártó már küzd az elektromos akkumulátorok hiánya okozta problémával, a kialakult helyzet pedig ezt csak tovább fokozza. Kína a globális piacvezető a kobalt finomításában, amely jelenleg az EV akkumulátorok alapvető alkotóeleme. A kobalt-feldolgozó létesítményekre gyakorolt tartós hatás befolyásolhatja az elektromos járművek költségeit és gyártási sebességüket is. A lítium nagy része is Kínából származik, a koronavírus hatására pedig a Teslát és a Volkswagent is kiszolgáló kínai Ganfeng Lithium kínai lítiumgyártó emelte az árakat, nagyjaból 10 százalékkal.
Offtopic
Úgy gondolom, a kialakult helyzetben mindenkinek meg kell ragadnia a számára adódó lehetőséget annak érdekében, hogy az országon belüli járványterjedést megakadályozzuk. Minden médiumnak megvan a saját, személyes felelőssége a tájékoztatásban. Az elektromosan autózók közössége tapasztalataim szerint kifejezetten intelligens közösség, így erre hagyatkozva mindenkit szeretnénk ösztönözni a személyes óvintézkedések betartására, így a személyes higiéniára, a külföldi (és a belföldi) utazások minimalizálására, a tömeg elkerülésére. Akinek kérdései, aggályai vannak, az keresse fel a https://koronavirus.gov.hu oldalt!