Az iSeeCars.com felmérése alapján a Tesla Model 3 ára csökken a legkevesebbet. Ezt a felmérést újonnan vásárolt Model 3 autók adatainak felhasználásával végezték el, tehát a legkisebb értékcsökkenés az összes eladott új autó közül a Model 3 esetében figyelhető meg. A Tesla-effektus már egy ideje felismert jelenség az autóiparban, azonban úgy néz ki, a Model 3 egy újabb szintre emeli ezt azt.
A Tesla-effektus egy „Capital One” elemzőcég által megnevezett jelenség, aminek az alapvető oka, hogy a volt BMW, Audi és Mercedes-Benz tulajdonosok jelentős számban most Teslát akarnak. Tehát eladják a régi autójukat, hogy vegyenek egy Teslát, viszont a régi autóik iránti kereslet nem nőtt, a Tesla iránti kereslet viszont annál erőteljesebben fokozódott. A kereslet-kínálat törvénye tehát alapvetően az egyik fő magyarázat az erőteljes értékcsökkenésre a hagyományos autók piacán.
A Model 3 annyira népszerű, hogy 1 évvel a vásárlása után mindössze 5,2 százalékkalcsökken a piaci értéke. Ez egy rendkívül alacsony szám, tekintve, hogy a második helyen található Ford Ranger ára is 11,4 százalékot csökken. Tehát a Tesla Model 3 több mint kétszerértékállóbb. Ezzel szemben például a BMW 3-as szériája az egyik legjobb választás használtan, hiszen 38,2 százaléknyit esik az értéke mindössze egy év alatt.
Ezeket figyelembe véve a két autó a szegmens két végletét képviseli, mindkettő hasonló áron érhető el, és mindkettő a luxus középméretű szedán kategóriájába tartozik.
Ennek a jelenségnek több oka van, de az egyik fontos ok valószínűleg a Tesla Model 3 körül kialakult óriási kereslet: a vásárlók mohón próbálnak hozzájutni egy ilyen autóhoz, így a használt darabok is nagyon kis értékcsökkenéssel eladhatóak. Ezzel szemben a BMW ezt nem mondhatja el, a népszerű 3-as és 7-es széria is óriási értékcsökkenésen megy át mindössze egy év alatt. Az iSeeCars.com elemzése szerint ráadásul a helyzet még ennél is rosszabb lesz idővel, amit például a BMW 7-es szériájának értékcsökkenése is mutat, mivel ezek az autók mindössze 1 év alatt az eredeti áruk 43,4 százalékát elveszítik, így átlagosan 47447 dollár vesztességet generálva ezzel (korábbi) tulajdonosának.
Ez a vesztesség egy Model 3 esetén mindössze 2529 dollár. Ezt összevetve azzal, hogy a Model 3 fenntartási költsége is jóval alacsonyabb, biztosra vehető, hogy a jövőben még erőteljesebb lesz a különbség és tovább fog nőni a kereslet az autó iránt.
Az érem másik oldalán viszont a használt Model 3-at kereső vásárlók vannak, mivel hiába is reménykednek abban, hogy majd használtan olcsóbban hozzá fognak jutni az autóhoz, elhanyagolható különbség van egy új és egy 1 éves model ára között, mindemellett az akkumulátor kapacitása is romolhat, és elveszíthetik a maximális sebességű töltéslehetőségét is.
Ezzel szemben a BMW 7-es szériája a legjobb választás annak, aki használt autót szeretne vásárolni, mivel 47 447 dollárt spórolhat egy vásárló már egy egy éves autónál is. Viszont az eredeti tulajdonosok számára már nem ennyire rózsás a helyzet, mivel óriási összegeket buknak amikor el akarják majd adni az autót.
Ez a felmérés azért is érdekes, mert az AAA [az amerikai „autóklub” – a szerk.] cég felmérései alapján az elektromos autó tulajdonosoknak aggódniuk kell az értékcsökkenés miatt. Ezek alapján kijelenthető, hogy az élvonalbeli akkumulátortechnológia és az autópilóta csodákra képes, hiszen feltehetően ezek miatt nem csökken a Teslák ára úgy, mint más gyártók autóinak az ára.
Ide kattintva csatlakozz a legnagyobb és legaktívabb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról.