Barcelona végre fellélegezhet

0

Spanyolország két legnagyobb városában gyakran nagyon rossz a levegő minősége. A mérések szerint rendszeresen a WHO egészségügyi határértékeit meghaladó a NO2 és más káros anyagok koncentrációja (pl. CO2, szálló por).

A 6,3 milliós Madridban már eddig is létezett alacsony kibocsátású zóna (ZBE), igaz, csak a belvárosban. Ám a környezetre gyakorolt hatása így is jelentős, ugyanis egy év alatt 48%-kal csökkent a városi levegő NO2 szintje. A katalán fővárosban pedig egy ennél is bátrabb szabályozást léptettek életbe. A madridihoz képest a barcelonai zóna közel 20-szor nagyobb, kb. 95 km2, amely így magába foglalja az agglomerációt is. Ezzel Dél-Európa legnagyobb alacsony kibocsátású zónája jött létre.

A szabályozás megtiltja a behajtást az Euro 3-nál alacsonyabb besorolású benzines és dízel személygépkocsiknak (2000, illetve 2006 előttiek), valamint az 1994-nél korábban forgalomba állt teherautóknak és a 2003-as évjáratnál régebbi motorkerékpároknak is. A rendelkezésre álló adatok szerint körülbelül 50.000 autót érint a korlátozás. Aki a rendelet ellenére reggel 7:00 és este 8:00 óra között a zónából kitiltott autóval közlekedik, az 100 és 500 euró közötti büntetésre számíthat. Az első 3 hónapban azonban csak figyelmeztetik a sofőröket, a bírságokat csak áprilistól szabják majd ki.

A fenti intézkedéssel párhuzamosan a városvezetés a közösségi közlekedési díjakat is átalakította. A barcelonai bérlet ára havi 54-ről 40 euróra csökken. Az agglomerációból ingázókra is gondoltak, a 6 zónás bérlet is olcsóbb lesz, immár 154 euró helyett havi 114 euróba kerül csak. Ezzel pedig akár 80-90 km-es távolságból is megfizethető áron lehet bejárni a munkahelyre.

További érdekesség, hogy aki a kitiltás hatálya alá eső autóját hivatalosan bezúzatja, az a fenti 6 zónás bérletet 3 évig díjmentesen válthatja meg. Ehhez vállalnia kell, hogy 3 évig nem vásárol autót. 

Egy hasonló, a városi légszennyezettséget (és parkolási problémát) komplex módon kezelő programot Budapest is megérdemelne. A két város agglomerációját nem számolva a népesség számuk hasonló, így az összehasonlításuk nem minden alapot nélkülöző. 

Ti milyen intézkedéseket javasolnátok a fővárosba?

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!