Mi történne, ha a kereskedők bónuszt kapnának az eladott elektromos autók után?

0

Képzeljük el, hogy bemegyünk egy autókereskedésbe és ott az eladó egyből az EV részlegre vezet minket. Mikor pedig esetleg a belső égésű motorokkal felszerelt autók iránt érdeklődünk, az eladó mindenáron le akar minket beszélni róla. Érvelünk az árral, de az eladó győzköd, hogy összességében, hosszútávon egy elektromos autó fenntartása sokkal olcsóbb.

De miért nyomnák ennyire az eladók az e-autókat? Azért, mert jelentős bónuszokat kapnának a kisebb Co2 kibocsátású autó után. Ez fog bekövetkezni 2020-ban a PSA csoport, a Nissan és más márkák kereskedéseiben Európában.

Két héttel ezelőtt az Európai Unió új emissziós normákat határozott meg ami arra kötelezi az autógyártókat, hogy a Co2 kibocsátásukat mérsékeljék 95 g/km-re. Ezt a most bevezetésre kerülő normát 2008-ban állapították meg de csak jövőre kerül bevezetésre, és várhatólag sokkolja majd az autó ipart. Minden a normán felül kibocsájtott gramm Co2 100 dollár körüli büntetést von maga után.

Az új törvény az autógyárak hozzáállását kívánja megváltoztatni, mivel eddig szándékosan háttérbe helyezték az elektromos autókat mondván, azok kevesebb hasznot hoztak. Carlos Tavares a PSA csoport vezérigazgatója régebben így nyilatkozott a Financial Times-nak: „Minden alkalommal mikor elektromos autót adok el kevesebb pénzt keresek, mint bármi mással. Szeretném egy bizonyos szinten limitálni az EV eladásokat.”

De 2020-tól merőben más eladási-bónusz rendszert használnak majd. Azok az eladók kapnak bónuszt, akik kis emissziós autókat adnak el. A Nissan is hasonlóan jár el, régebben a Leaf eladások nem számítódtak be a bónusz megkapásához szükséges eredményekbe. Azonban 2020-tól a Leaf és más elektromos modellek is bekerülnek a bonus plan-be.

Az emissziós normákban a következő évekre további szigorítások várhatóak. A PSA csoport várakozásai szerint a dízel autók eladása 2020-ban leesik 10%-ra az EV és a Hybrid modellek pedig elérik a 7%-ot.

Történetesen a leggyengébb láncszem az elektromos autó eladásokban a kereskedés. A kereskedők általában nem informálják a vevőket arról, hogy miért is jobb egy elektromos modell. Sok sztorit hallani, hogy valaki bemegy a kereskedésbe venni egy e-autót, de ott lebeszélik róla. Talán az uniós szigorításoknak köszönhetően ez a tendencia változni fog.