Érdekfeszítően izgalmas előadásokat hallhattak azok az érdeklődők, akik részt vettek a GREEN BRANDS Akadémia ötödik rendezvényén november 7-én, az Universal Leasing bemutatótermében Budapesten a Lechner Ödön Fasor 1 alatt. Az előadók a jövő közlekedési lehetőségeiről, főleg a közösségi autó- és robogómegosztásról és az önvezető technológia fejlődéséről osztották meg gondolataikat és tapasztalataikat a közönséggel.
Sáreczky Richárd, a MOL Limitless Mobility Kft. ügyvezető igazgatója az ország legnagyobb olajvállalata szemszögéből vizsgálta a gépjármű-megosztási és egyéb mobilitási folyamatokat.
Tény, hogy a MOL sem vonhatja ki magát a világot átható mobilitási folyamatok alól, ami olyan jelenségekben érhető tetten, mint a fosszilis üzemanyagok kivonulása egyes piacokról, az alternatív tankolási és mobilitási formák térhódítása, az elektromos, digitalizált közlekedési eszközök, például az önvezető autók megjelenése és viharos fejlődése. A vállalat 2030-ig szóló stratégiájában reagál ezekre a kihívásokra, például a mobilitásszolgáltatásokhoz kapcsolódó üzletágak létrehozásával. A célja pedig röviden: bármerre halad is a világ, ő maradjon a fogyasztók első számú választása.
A MOL Limo ennek a stratégiának az egyik leágazása. Új piacról van szó, ezért – hangsúlyozta Sáreczky Richárd – nagyon fontos a fogyasztók edukálása. Gondolkodásmódbeli váltásra van szükség, hiszen a tulajdonhoz hagyományosan ragaszkodó magyar kultúrában kell elfogadtatni, hogy a tulajdonlás helyett a használatra kerül a hangsúly. És a MOL Limo ugyan magánautót még nem nagyon váltott ki, de a 2. autó megvásárlásáról többen már azért mondtak le, mert létezik a szolgáltatás.
Mit tett eddig a MOL Limo, hogy élhetőbb legyen a város? Telepítettek 18 MW naperőmű-kapacitást, elektromos töltőállomásokat hoztak létre, az ügyfeleik több mint 7 millió kilométert tettek meg a járműveikkel személyi sérülés nélkül, folyamatosan fejlesztette és fejleszti a flottáját, növelve az elektromos autók arányát (a cél 600 db. elektromos kocsi), szolgáltatási területüket 60-ról 80 km 2 -re bővítették. A szabályozók irányából arra számítanak, hogy hamarosan kötelezni fogják őket flottájuk elektromos autókra cserélésére.
Szükség is van fejlesztésekre, hiszen az előrejelzések szerint az emberek 2030-ig 25 százalékkal több kilométert fognak megtenni elektromos és önvezető autókkal, mint napjainkban.
A MOL eddig az autósokat szolgálta ki, az új mobilitási szolgáltatások célközönsége viszont a mobiltelefont használó fiatal generáció. Hozzájuk máshogyan kell szólni, őket az általuk használt csatornákon keresztül lehet megszólítani. Ezért kiemelt figyelmet fordítanak az online kommunikációra, a Facebook használatára.
A következő előadó, kapcsolódva a járműmegosztás témájához, a Blinkee.city Kft. ügyvezető igazgatója, Varsányi Tamás volt. A robogó-megosztási kezdeményezés három éve Lengyelországból indult, ma pedig már több mint 30 város van a Blinkee rendszerében, ahol 400 000 regisztrált felhasználó 4000 járművet használ. A világon összesen 62 országban működnek robogómegosztó rendszerek, összesen 1,8 millió felhasználóval és 25 ezer járművel. A piacvezető, 85 százalékkal, Európa, azon belül is Spanyolország és Franciaország, amelyek a teljes flotta 55 százalékát tudhatják magukénak. A prognózisok szerint a „kétkerekű megosztó piac” mérete 2025-re elérheti a 600 millió dollárt. A növekedés rendkívül dinamikus, éves szinten 3 számjegyű – hangsúlyozta Varsányi Tamás.
Magyarországon másfél éve jelent meg a robogómegosztás egy családi vállalkozás keretében. A szolgáltatás a városok négy alapproblémájára kínál megoldást: a túlzsúfoltságra, a légszennyezésre, a zajszennyezésre és a parkolási gondokra. A robogóflotta 100 százalékban elektromos járművekből áll, ebből következően a járművek csendesek, és parkolni ingyenesen lehet velük. Az edukáció náluk is hangsúlyos kérdés, az ügyfélszolgálati munka 40 százalékát teszi ki. A Blinkee-nek Magyarországon 150 robogója és 30 000 regisztrált felhasználója van, akik összesen több mint 1 millió kilométert tettek meg a járművekkel. Egy felhasználó átlagosan 4-5 km-t „utazik” ezen az eszközön. A felhasználók túlnyomó többsége jellemzően 35 év alatti. A Blinkee 20 robogóval Pécsett is jelen van már, ahol a felhasználók 48 százaléka 18-23 év közötti fiatal. A jövőben a járműmegosztó rendszerek hazai kínálatának bővülésével, az okos és zöld megoldások előtérbe kerülésével számolnak, s azzal, hogy az elektromos közlekedés egyre népszerűbb lesz a környezettudatos polgárok körében. Szeretnének megjelenni a mikromobilitás piacán, és Pécs után más hazai városokban is.
Palkó Zsolt, a Universal Leasing Tesla üzletágának marketing vezetője elöljáróban Nikolas Tesla zsenijét méltatta, akinek Elon Musk, a Tesla autómárka megalkotója méltó utóda. Neki nem gondolatai, hanem víziói vannak. Amit ő kitalált, az szakít az autóipari hagyománnyal, teljesen más filozófián alapszik. A Tesla merő számítástechnika: kevés alkatrész, sok számítógép és sok program. Az elektromos autók piaca Norvégiában a legnagyobb, Magyarország, a maga 2018-ban értékesített 1300 új elektromos autójával, köszönhetően a karakteres támogatásnak, Dánia szintjén állt. Az európai piacot ezzel együtt 2019-ben természetesen még mindig a benzines (59,5%) és a dízel (31,1%) autók uralják, az alternatív meghajtású gépkocsik részaránya 9,2%, ezen belül az elektromos autóké 2,4%. Van tehát tere a növekedésnek. Palkó Zsolt kitért a Tesla gépkocsik üzemeltetéséből fakadó konkrét anyagi előnyökre is: öt év alatt, évi 30 000 kilométer futásteljesítménnyel számolva, egy Tesla Model 3 üzemeltetése 3,3 millió forinttal kerül kevesebbe, mint egy belsőégésű motorral hajtott autóé!
A Tesla egyébként a globális felmelegedés elleni küzdelem nagy harcosa – zárta mondandóját Palkó Zsolt.
Horváth András, elektromos autós vlogger az önvezető autók, különösen a Tesla önvezető autók terén szerzett tapasztalatait osztotta meg a hallgatósággal. Számára nem kétséges, mondta, hogy az önvezetésben a Tesla a legjobb. Az önvezetésnek öt szintje van az egyszerű sávtartástól a kormány nélküli autóig. A Tesla zsenialitása abban áll, hogy a flottából korlátlan mennyiségű adatot tud begyűjteni, amelyet aztán természetes és mesterséges intelligenciával dolgoz fel, hogy ily módon tökéletesítse ezt a technológiát. Az biztos, hangsúlyozta, hogy a tökéletes technológia hamarabb lesz készen, mint ahogyan a szabályozás, például a morális kérdések megválaszolásában, követni tudja a fejlődést. Az önvezető technológia ma egy 6-7 éves gyerek szintjén van, de évről-évre gyorsan fejlődik. Elon Musk például úgy véli, hogy 2025-re megvalósul a teljes körű önvezetés!
Érkezzenek bár az előadók egy magyar multitól, egy családi vállalkozástól, egy ikonikus love brandtől vagy a közösségi médiából, egy dologban mindannyian egyetértettek: a közlekedés forradalmi változáson megy át, s a jövő az elektromos és az önvezető járműveké lesz.