A Volkswagen jóvoltából Magyarországon elsőként a kupék és a szabadidő-autók tulajdonságait ötvöző crossover-tanulmány, az ID. CROZZ volt megtekinthető a 2019. március 22-24. között rendezett AMTS-en, a Hungexpo területén. A kompakt ID. NEO és az egyterű ID. BUZZ mellett az ID. CROZZ az ID. elektromos modellcsalád harmadik tagja, mely a jelenlegi kínálatból leginkább a Tiguan Allspacehez hasonlítható, még akkor is ha 4625 milliméteres hosszúságával 77 milliméterrel rövidebb annál, de az elektromos járművek következő generációs felépítésének köszönhetően azonban ugyanolyan tágas belső teret kínál.
A futóművek és a hajtáslánc elemei a jármű elejére és végére kerültek, így az ülések kialakításánál a tervezők a maximális rugalmasságra törekedhettek, ami sokoldalú variálhatóságot biztosít. Így akár a kerékpárunkat is elhelyezhetjük hátul, amit a felhajtható hátsó ülések, az elektromosan nyíló, széles ajtók, valamint a B-oszlop hiánya tesz lehetővé.
Az utastérben a tágas belső mellett a high-tech környezet is lenyűgöző. A tanulmány minden kijelzője és kezelőeleme digitális, az ID. CROZZ lényegében olyan, mint egy kerekeken közlekedő okostelefon. A legfontosabb információkat kiterjesztett valóság vetíti ki a vezető látóterébe, és már az átlátszó panorámatetőn található új fejlesztésű fényredőny mozgatása is gesztusvezérléssel történik. Az innovatív, LED-technikájú fénycsíkokat használó redőny a külső és belső hangulatvilágítás teljesen új formáját nyújtja. A szintén újdonságnak számító CleanAir rendszer pedig a külső körülményektől függetlenül mindig kitűnő minőségű levegőről gondoskodik az utastérben. Az infotainment egységen keresztül előre beállított klíma üzemmódokat is bekapcsolhatunk, így a légmozgás, a hőmérséklet és a páratartalom pontosan olyan lehet, mint egy kellemes klímájáról ismert helyen. Vagyis Budapest belvárosában a Kékestető friss levegőjét lélegezzük be az autóban.
Az ID. CROZZ felkészült az elektromosautó-forradalom utáni újabb radikális változásra, az önvezető autók korszakára, amely a jelenlegi tervek szerint 2025-től veszi kezdetét. Elegendő ugyanis három másodpercig megnyomni a kormánykerék Volkswagen-emblémáját, máris aktíválódik az autonóm „ID. Pilot” üzemmód és az autó magától indul útjára. A C-alakot formázó, LED-technikájú nappali menetfény és a változó vezérlésű LED-fényszórók ilyenkor egyetlen elektromosan „mozgó” szemként egyesülnek, és kommunikálnak a környezettel. Jelzik, hogy az autó merre tart, ha pedig a szenzorok gyalogosokat fedeznek fel az út mentén, akkor azokra „pillantva” igyekszik kontaktust teremteni.
Az ID. CROZZa padlólemezében elhelyezett, 83 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátortelepnek köszönhető – a gyári mérések alapján – akár 500 kilométert is képes megtenni egyhuzamban, ha lemerülünk, gyorstöltővel 30 perc alatt 80 százalékos töltöttséget is elérhetünk.
A prototípus meghajtásáról két elektromos motor gondoskodik: a hátsó tengelynél egy 150 kW (204 LE), elöl pedig egy 75 kW (102 LE) teljesítményű erőforrás dolgozik. A 225 kw (306 LE) rendszerteljesítményű ID. CROZZ alapesetben hátsókerék-hajtású, de szükség esetén egy elektronikus „kardántengely” a másodperc tört része alatt elosztja a nyomatékot az első és a hátsó kerekek között. A jármű terepen, vagy havas, csúszós útfelületen természetesen állandó összkerékhajtással is képes haladni. Az akkumulátortelep és a két elektromotor ideális elhelyezése alacsony súlypontot és optimális súlyelosztást (48/52) eredményez. Az elektronikusan szabályozott lengéscsillapítással és az új fejlesztésű felfüggesztéssel együtt mindez a Golf GTI-hez mérhető stabilitást és kezelhetőséget biztosít.