Egyre több olyan levelet kapunk, melyben az újdonsült e-autós a segítségünket kéri a köztéri töltőkkel kapcsolatban. A legtöbb levél tartalma szinte ugyan az: kell-e regisztrálni a töltés indításához, kell-e valami applikáció a töltés indításához és leállításához, fizetősek-e ezek a publikus töltők? Most megpróbáljuk összeszedni egy cikkben a ma Magyarországon található összes (majdnem) töltőhálózat üzemeltető követelményeit és elvárásait a töltőkkel kapcsolatban. A cikket folyamatosan bővíteni fogjuk és a szokásos „Kisokos” menüpontunkban is helyet kap.
Talán az első és legfontosabb kérdésre máris megadhatjuk a választ. Fizetősek a magyarországi publikus töltők? A legtöbb töltő ingyenes! 2018 augusztus 1-től kell a MOL-nál fizetni a villámtötő használatáért. Ezen kívül akad még egy-két töltő amiért fizetni kell, de ezek az összegek is minimálisak. Ma Magyarországon több száz e-autó töltőt találhatunk az ország számos pontján:
A legelső applikáció amit az újdonsült e-autósnak be kell szereznie az a PlugShare. Ez az alkalmazás elérhető iOS és Android készülékekre is, telepítése és regisztrációja egyszerű. Ezen applikáció segítségével hosszabb utat is tervezhetünk akár, ugyanis van egy érdekes sajátossága, hogy megmutatja a kívánt útszakaszon hol találhatunk töltőket. Esetleg azt is beállíthatjuk, hogy a megadott útszakaszról hol kell letérnünk, hogy töltőt találjunk. Érdemes telepíteni, megkönnyíti az ember életét. Ezen kívül pedig minden egyes töltőnél mutatja, hogy épp fizetőse-e a töltő, hibás-e vagy hogy valaki használja-e. Bár, hogy ezt az utolsót lássuk, előnyös bejelentkezni, check-in-elni míg töltjük az autónkat. Ezzel segíthetjük az e-autós társunkat, hogy bizony ez a töltő már foglalt. Ha van rá mód akkor keressen másikat, vagy kivárja míg végzünk. Egyszerű, praktikus és hasznos alkalmazás. Minden e-autósnak kötelező, ugyanis közösségi alapon ide kerülnek fel elsőként az új üzembe helyezett töltők. Ezen kívül még érdemes tisztában lenni az „elektromos autózási és töltési etikett-el” is. Ha pedig még csak most ismerkedsz a töltőkkel akkor kötelező elolvasni az alábbi cikkünket is: „Amit az elektromos autók töltőiről tudni kell!”
Térjünk vissza a töltőkhöz és ezek használatához. Mint fentebb írtam, a ma Magyarországon található publikus töltők 99%-a ingyenes. Azaz nem kell fizetni a töltésért. A legtöbbjéhez pedig nem is kell semmi előzetes regisztráció vagy applikáció, hogy el tudjuk indítani a töltést. Egyedüliként az ELMÜ köti regisztrációhoz a töltés indítását. Azonban ettől sem kell megijedni, ugyanis ide kattintva eljutunk az E-mobilitás weblapjukra, ahol egy rövid regisztrációt követően meg is kapjuk a szükséges bejelentkezési adatokat amivel be is léphetünk az ELMÜ saját telefonos alkalmazásába.
Az ELMÜ-s töltők használata jelenleg még ingyenes, és mobilos applikációval indítható. A töltőoszlopain nagybetűkkel fel van tüntetve, hogy ELMÜ. Az oszlopok 2×22 kWh-s teljesítményre képesek, azonban mindenképp szükséges a saját töltőkábel megléte (Type2), hogy tölteni tudjuk az e-autónkat. A legtöbb ilyen töltő Budapesten található, de az ország más pontjain is akad pár darab. Az applikáció nagy előnye, hogy jelzi ha foglalt a töltő vagy szabad!
A másik legnagyobb töltőhálózattal rendelkező üzemeltető pedig az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. Jelenleg 66+1 töltővel várja az üresedő e-autókat az egész ország területén. A Kisokos menüpontunkban létre hoztunk az e-Mobi-nak is egy állandó menüpontot, ahol megtalálható az összes jelenlegi üzemképes töltőpont, ez a lista pedig folyamatosan bővül. Továbbá olyan érdekes adatokat is megtalálhattok itt, hogy eddig mennyi energiát használtak fel az e-autósok az autók töltésére. Érdemes mindenképp megnézni !
Az e-Mobi Kft-nek is van saját térképe, ahol figyelemmel lehet kísérni, hogy az országban még hova terveznek e-autó töltőt. Töltőoszlopaikat egyszerű felismerni, ugyanis a jellegzetes e-Mobi logón kívül az e-töltőpont is olvasható az oszlop oldalán. Továbbá a parkoló is fel van festve! A töltés jelenleg még ingyenes, nem kell hozzá semmi regisztráció vagy applikáció. Csak egy Type2-es kábelt kell csatlakoztatni a doboz oldalában található foglalatba majd az autóba és indul is a töltés. Ennyi az egész! Mindegyik töltőjük 2×22 kWh AC. Jelenleg!
Ezen töltőkön kívül találkozhatunk még az E.ON, MVM Partner Zrt. és a Nemzeti Közművek Zrt. által telepített gyors-töltőkkel is az országban. Ezek a töltők is ingyenesek és még applikáció nélkül indíthatóak. Többségük 2×22 kWh-s teljesítményűek, a töltés pedig automatikusan indul a saját Type2 kábel csatlakoztatása után. Továbbá megtalálható több kisebb gyártó, cég saját márkás vagy akár külföldről importált töltője. Itt a töltő üzemeltetője dönti el, hogy mivel indítható a töltés vagy hogy kell-e érte fizetni. Ezeket nehéz lenne itt most felsorolni, de a PlugShare alkalmazásban mindenhol le vannak írva a követelmények és a kitételek.
Villámhelyzet Magyarországon:
Jelenleg csak egy nagy vihar alatt találkozhatunk villámparádéval az országban, de hamarosan ez változni fog! A hazai villámtöltők többsége még ingyenes és regisztráció mentes, dugunk és töltünk. Akadnak olyanok ahol a parkolásért viszont fizetni kell. A MOL augusztus 1-én bevezette a fizetős töltést a négy darab kútján: Istenhegyi u., Kerepesi u., Könyves Kálmán körút, Hunyadi u. A lassabb AC töltés ára 1.990 Ft-ba kerül, míg a gyorsabb DC töltés ára 2.990 Ft. Vannak olyan villámtöltők (Siemens, bizonyos DBT) ahol a Type2 kábel fix a töltőn. Ekkor nincs szükség a sajátra, azonban vannak olyanok is (evopro) ahol a fix CHAdeMO és CCS kábel mellett szükségünk lesz a saját Type2 kábelünkre, hogy akár az AC töltővel tudjuk tölteni az autónkat.
A lenti két képen jól látható a CHAdeMO és a CCS töltők helyzete az országban. A PlugShare applikációval ezekre is könnyen rá tudunk szűrni.
Mindig azt mondom, hogy jó ha a saját Type2 és az autóhoz mellékelt 230-as EVSE is bent van a csomagtartóban. Ki tudja, hogy mikor melyikre lesz szükségünk.
Nagyjából ennyi, könnyen hozzá lehet szokni illetve könnyű kiismerni a hazai töltőhálózat minden csinját-binját. Erősen ajánlott a hosszabb utazás előtt egy kalkulációt készíteni és inkább mindig előbb álljunk meg tölteni. Hagyjunk a tisztán elektromos autónkban némi vésztartalékot, hogy még el tudjunk jutni a következő töltőig, ha az általunk elsőre kiszemelt töltővel valami gond lenne.