Bocsánat! A cím egy kicsit clickbait-re sikeredett, de a lényeg benne van.
A történet még tavaly év elején kezdődött mikor eldöntöttük, hogy csak elektromos autót vásárolunk. Igaz előtte a bajor gyártó egyik nagytestű dízel SUV-jával szemezgettünk. Azonban hamar tudatosult bennünk, hogy nem ez a jövő és nem érné meg ez a fajta autó. Nekünk legalábbis, ugyanis napi 60-80 kilométert teszünk meg csak a városban.
Párommal sok e-autót megnéztünk és kipróbáltunk ez idő alatt, de végül a Mercedes B-osztály teljesen elektromos változata mellett tettük le a voksunkat. Anno még egy pár napig is tesztelhettük a csillagos márka teljesen elektromos változatát amiben még a csövek és a vezetékek is Tesla gyártmányúak. A veszprémi Mercedes-Benz Jász-Plasztik Autócentrumnál volt olyan modellváltozat ami minden igényünket kielégített, ezért itt vásároltuk meg az e-autót. Júliusban be is adtuk a pályázatunkat az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. felé, akik körülbelül 2 héten belül ki is adták a támogatói okiratot. Augusztus 8-án pedig már át is vehettük a kiszemelt elektromos autónkat, amit egyedüli autóként használunk.
Közel 10 hónap alatt több mint 21.000 kilométert tettünk meg az elektromossal! Írok egy összefoglaló cikket, vagy majd készítek egy videót magáról a B-osztályról és hogy milyen kompromisszumokat kell kötni, ha tisztán elektromos autója van valakinek. Már ha kell kompromisszumot kötni! Majd kiderül!
Egészen május 18-ig probléma- és balesetmentesen élvezhettük egymás társaságát a B-osztállyal. Ezen a napon fel kellett mennünk Pestre, és mikor jöttünk haza az M7-esen csak lépésben lehetett haladni. Körülbelül a tárnoki pihenő magasságában a mögöttem érkező Suzuki Swift sajnos nem tudott időben megállni, és belénk jött hátulról.
Hála Istennek senkinek nem lett baja, párom ijedt meg egy kicsit. Persze leszámítva a két autót, de ezek pedig csak tárgyak, amik javíthatóak. A mögöttem érkező autós elismerte a vétségét, így nem kellett semmi hivatalos szervet hívni. Azonban az autópályán senki, azaz senki nem állt meg! Senki nem kérdezte meg, hogy jól vagyunk-e, illetve, hogy kell-e segítség! Ez egy kicsit csalódásként ért, jobban odafigyelhetnénk egymásra!
Az autónk hátsó lökhárítója illetve a radarok sérültek. A Suzukinak az eleje gyűrődött, de üzemképes állapotban tovább tudott közlekedni. A tárnoki pihenőnél kitöltöttük a kék-sárga betétlapot és mindenki ment a dolgára. Sajnáltam, hogy a mögöttem érkező autóst így kellett megismerni.
Még aznap bejelentettem a biztosítónak, illetve a JPAuto-nak is szóltam, hogy számíthatnak ránk. Az autóhoz passzoló lökhárítót illetve a szükséges anyagokat megrendelték. A Mercedes augusztusi határidőt ígért, azonban június 25-én már vihettem az autót javításra.
Mivel egyedüli autóként használjuk az elektromost, a napi munkába járást és az egyéb dolgokat autó hiányában nem tudtuk megoldani. Ekkor a Mercedes-Benz Jász-Plasztik Autócentrum volt annyira kedves, hogy rendelkezésünkre bocsátott egy autót. 25-én hétfőn reggel mikor levittem a B-osztályt egyből mennem kellett is tovább, a kiszemelt járgányt még nem hozták vissza a tesztvezetésről amit Fekete Tamás értékesítő Úr nekem szánt. Ezért egy Mercedes-Benz GLE társaságát élvezhettem a közel 125 kilométeres utamon. Újra belsőégésű autóval közlekedhettem!
3000 ccm dízel SUV. Mercedes kényelemmel és megbízhatósággal. Az út megnyílik előtte, akárcsak Mózes előtt a Vörös-tenger. Egyedül a meghajtással voltak problémáim, már mikor megnyomtam a START gombot, akkor egyből gondoltam, hogy szentségtörést követtem el amit gyorsan meg kell gyónnom. A közel egy év alatt próbáltam kerülni a belsőégésű motoros autók vezetését ami eddig a napig sikerült is.
A 125 kilométeres út alatt a fogyasztást is sikerült közel 10 literről 8.2 literre csökkenteni, amin meg is lepődtem. Azt gondoltam, hogy egy ekkora monstrumnak több anyagra lesz szüksége, de pozitívan csalódtam.
Közben telefonált Tamás, hogy visszahozták az autót amit először adni akartak. Nagyszerű, hazafelé úgyis útba esik a szalon, let’s go, cseréljünk!
A szalon előtt már kint állt a járgány, ami egy Mercedes-AMG GLC 43 4Matic, benzines – 3000 ccm és 367 LE, megspékelve minden földi jóval és extrával.
Hogy miért a GLC-re esett a választás? Tomi egy igazán jó értékesítő, így tudta, hogy SUV pártiak vagyunk, tisztában van azzal is, hogy nagyon várjuk már az első tisztán elektromos Mercedes SUV-t ami az EQC lesz. Az EQC koncepció pont a jelenlegi GLC és GLE között helyezkedik el a maga 4730mm-es hosszával, 1950mm-es szélességével és 1560mm-es magasságával. Figyelemmel kísérjük, hogy merrefelé is jár az elektromos SUV fejlesztése illetve a tesztelése, ide kattintva minden hír elolvasható a modellről. Ezeken kívül pedig van egy közel 20 perces videónk is az autóról, amiben nagyon sok mindenről szó esik, érdemes kattintani és megnézni. Amit tudni lehet, hogy minimum 70 kWh-s akkuval, 300 kW-os teljesítménnyel (~400 LE), összkerék meghajtással és nagyjából 500 kilométeres hatótávval érkezik az elektromos EQC.
Azaz hasonlóra lehet számítani, csak nem benzines motorral hanem tisztán elektromos meghajtással. Meg persze frissített külsővel és belsővel. A Mercedes-Benz nagyot lépett mikor a jelenlegi A osztályt tele pakolta olyan újdonságokkal amikre senki nem számított. Az EQC-be is több mint valószínű, hogy bekerül a widescreen kijelzővel ellátott MBUX nevű új fejlesztésű infotainment rendszer, amely már a mesterséges intelligenciát és a kiterjedt hangvezérlést sem nélkülözi. A mai trendeknek megfelelően a gombok és kapcsolók nagy része is eltűnhet, így a felület sokkal letisztultabb, egységesebb lehet.
A jelenlegi GLC belső tere is igazán letisztult, tágas és igényes. Minőségi anyagokkal, hűen a csillaghoz! A rengeteg extrának köszönhetően nem igazán akar az ember kiszállni belőle. Igaz a szlogen, „A külseje megfog. A belseje meggyőz.”
Az együtt töltött idő alatt rengeteg dologra rájöttünk. Első körben talán arra, hogy mennyire biztonságos érzetet ad a Mercedes közepes méretű SUV-ja. A légrugónak köszönhetően az úthibákat aligha lehet észrevenni. Az összkerék hajtás pedig megingathatatlanná teszi ezt az autót, a vezetői segédrendszerek, (DISTRONIC PLUS radaros követési távolság tartó rendszer, Aktív holttér figyelő asszisztens, Aktív sávtartó asszisztens, PRE-SAFE® PLUS, Kormány asszisztens, BAS PLUS fékasszisztens keresztirányú forgalom asszisztens) pedig tovább fokozzák a biztonságos vezetési élményt. A kényelemre nem volt semmi panasz, kellően nagy a GLC beltere. Az ülések az AMG és az ülésmemória csomagnak köszönhetően messze a legkényelmesebb és a legjobb tartást biztosítják, a menthető pozícióknak köszönhetően pedig elkerülhető a további viták, hogy „már megint nem tudom ugyan úgy beállítani az ülést és a kormányt ahogy én vezettem”.
A Burmester hangrendszer álom szépen szól, az autó belsejét frissen tartó illatosító ami tetszőleges intenzitásban állítható pedig nagyon meglepett. Bár nem igazán használtam a klímát, inkább élveztem a tetőablak előnyét ami még 130 km/h-s tempónál sem zavaró.
Továbbá a GLC AMG ráébresztett arra is, hogy jó-jó a benzines belsőégésű motor, de csak egy ideig! Már vártam a pillanatot, hogy szóljanak a veszprémi JPAutó-tól, hogy elkészült az elektromos B osztály. Ugyanis az első nap még élmény volt SPORT+ módba tenni az autót és élvezni nyitott tetőablakon át a V6 4,9 másodperces gyorsulását és a kipufogó durrogását, üvöltését. Legalábbis nekem, de haveroknak azért néha jó megmutatni. Azonban a második nap már ez nem nyújtott akkora élményt. Tomi úgy adta oda az autót, hogy cirka 15 literes fogyasztásra számíthatok – ugyanis az előző tesztpilóta ekkora fogyasztással adta vissza a „benzintemetőt”. Rákészültem, gondoltam legyen, úgyis már egy ideje nem vezettem belsőégésű autót. Kemény leszek és kibírom!
Többségében városban használtuk az autót, oda pedig elég volt az ECO mód. Sajnos mikor átvettem Veszprémben akkor elfelejtettem lenullázni a számlálót, ezért Veszprém – Székesfehérvár távot is hozzá kell adni az összes megtett kilométeremhez. 380 + 50 kilométert tettem meg összesen hétfő délutántól, csütörtök délutánig. Szerda este már Tomi hívott, hogy elkészült az elektromos. Igen, végre! Már hiányzott! Egyéb teendőim miatt csak csütörtök este tudtam átvenni és leadni a GLC-t.
Összesen 430 kilométer 3 nap alatt! A fogyasztás pedig elég baráti lett! Pedig a fele városi a másik fele pedig országút volt, mindenhol betartva az aktuális sebességhatárokat. SPORT+ módban, 90-es tempónál hetedikben 2000-es fordulaton lehet közlekedni, azonban országúton COMFORT módban vezettem mindig, itt már nagyon baráti a fogyasztás ugyanis kilencedikben 1500-as fordulaton megy az autó cirka 8 literes fogyasztással.
A COMFORT mód pedig bőven elég a mindennapokra. A V6-os AMG modellt pedig 10.1 literes fogyasztással adtam vissza. Csütörtökön mikor megtettem 193 kilométert folyamatosan COMFORT (országúton) vagy ECO (városban) módban pedig 9,8-ra csökkentettem a fogyasztást. Ennél a modellnél 3 wow faktor létezik. Mikor meglátod és beülsz, majd átkapcsolsz SPORT+ módba és nyomsz egy kövér gázt, végezetül pedig mikor odaérsz a kútra és megtankolod. Mikor odaértem a kútra és megtankoltam, az autó hírtelen elnyelt 45 liter benzint. Ami közel 17.900 forintba fájt. A kutas hölgy pedig még pimaszul rá is kérdezett mikor meglátta az autót, hogy van-e multipont kártyám illetve szeretnék-e. Mondom nincs és nem is szeretnék mivel elektromos autóm van. Ez csak egy kivételes alkalom volt!
Összességében már nagyon várjuk a tisztán elektromos EQC-t, főleg ha fejlettebb és modernebb lesz. Amennyiben hasonló lesz mint a GLC (miért ne lenne hasonló), akkor egy nagyon jó tisztán elektromos SUV-t fog kiadni a Mercedes a kezei közül. Méltó kihívója akadhat a Tesla Model X-nek és a Jaguar I-Pace-nek. Nem is kell rá sokat várni, ugyanis szeptember elején mutatják majd be a végleges verziót. Amit nagyon várunk, és a gyártása pedig 2019 elején kezdődhet meg. Nagy előnye pedig, hogy minőségi anyagokból lesz összeszerelve és itthon szervizelhető.
Aggodalomra semmi ok, nem örökre váltottunk! Csütörtök délután újra boldogok voltunk mikor visszakaptuk és beülhettünk az elektromos B-osztályba és némán hallgattuk a csendes suhanást. A mosoly kiült az arcunkra, akárcsak mikor átvettük az autót közel egy éve. Nem ülnénk már vissza belsőégésű autóba! Még ha a JPAuto felajánlana egy, egy az egyben cserét erre a csoda AMG-re egy korlátlan benzinkártyával, akkor is vissza utasítanánk a bartert. Viszont, ha elektromos lenne akkor egyből igent mondanánk és még a benzinkártyát is vissza adnánk! 😉
Köszönjük a segítséget és a gyorsaságot a veszprémi Mercedes-Benz Jász-Plasztik Autócentrumnak és Fekete Tamás értékesítő Úrnak!
Érdekelnek a hírek, érdekességek a Mercedes-Benz és a Smart világából? Esetleg ilyen autót szeretnél venni, de még sok a kérdésed? Vagy már megvetted?
Segítenél másoknak? Tanácsokat adnál? Kérdeznél?
Jó helyen jársz, Magyarország Mercedes-Benz, Smart Elektromos és Plug-in hibrid autós Club Facebook csoportjában mindenre megkapod a választ! Ide kattintva csatlakozz most!