A világ elektromos autós szeme mostanában gyakran esik Európára, hiszen folyamatosan jönnek az újabbnál újabb ultragyors töltőhálózatok a kontinensre. Eddig 3 konzorcium volt, most egy 4. is belépett a képbe.
Ennek kapcsán úgy gondoltuk, összefoglaljuk az eddig megjelent töltőhálózatokat, mert elképzelhető, hogy nem mindenkinek tiszta az eddig kialakult kép. Kezdjük is a sort a legújabb jelentkezővel.
E-VIA FLEX-E
A hálózat decemberben mutatkozott be és egyelőre nem is mutattak fel olyan impozáns terveket, mint a másik 3 nagy kihívó. De ez nem is feltétlenül baj, az autósoknak a kutak száma számít elsősorban, vagyis legyen minél több! A projektet az ENEL csoport vezeti aminek a tagjai: Renault, Nissan, EDF, Enedis, Verbund és IBIL vállalatok.
A Renault maga így kommentálta a hálózatot:
„A projekt 2018 végén kezdődik 14 nagy teljesítményű töltőállomással Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban. Ebből nyolc olaszországi, négy spanyolországi és kettő franciaországi helyszíneken. A városon kívüli hálózat nagy teljesítményű töltőállomásokat (HPC) tartalmaz, amelyek kapacitása 150kW és 350kW közötti lesz, elhelyezkedésük az autópályák és gyorsforgalmi utak mentén várható.”
Ultra-E
A másik nagy hálózat az Ultra-E, ami mögött az Allego, Audi, BMW, Magna, Renault Hubject és még pár vállalat áll. Itt már kicsit összetettebb a háttere a hálózatnak. 2017 júliusában jelentette be az Európa Tanács, hogy a NEXT-E elektromos jármű projektje 18,84 millió euró társfinanszírozásban részesül az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) program keretében. Ennek révén 222 darab, több szabványt is támogató gyors (50 kW) és 30 darab ultragyors (150-350 kW) töltőállomást telepítenek a maghálózat és a TEN-T közlekedési folyosók mentén. Ezen felül, a projekt a már máshol bevált tapasztalatok átadásával segíti azokat az országokat, ahol még gyerekcipőben jár az e-jármű használat, mint például Románia és Magyarország. Az interoperabilitás és a teljes lefedettség érdekében a projekt több, már folyamatban lévő CEF társfinanszírozással megvalósuló programmal együtt valósul meg, mint például az ULTRA-E, az EAST-E és a FAST-E. Részletesebben ebben a cikkünkben olvashattok a teljes hálózat létrejöttének történetéről. Első töltőjüket már átadták a németországi Kleinostheimben, Frankfurt mellett.
Mega-E
Terveik szerint 322 db ultra-gyors töltőt kívánnak üzembe helyezni és 27 okos „töltő HUB”-ot. Mindezeket elosztva Európa 20 országában. Fő partnerük a finnországi Fortum, akik segítenek majd a töltőhálózatot is kiépíteni. Kezdésnek pedig az alábbi országokban kívánnak megjelenni: Belgium, Dánia, Esztónia, Finnország, Franciaország, Németország, Litvánia, Luxemburg, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Svédország és az Egyesült Királyság.
Érdekesség, hogy a Fortumnak itthon is van érdekeltsége, a Nemzeti Közművek Zrt. Mobiliti nevű programja révén. Náluk mi is jártunk már és beszélgettünk velük a magyarországi terveikről!
Ionity
Jelenleg még csak kezdeti fázisban van a projekt 20 telepített töltővel, de a tervek szerint további 380 darab töltőállomással fog bővülni Európa 2020-ra. A konzorcium jelenlegi 20 darab töltőjük Németország és Norvégia között épült meg, egymástól nagyjából 120 km távolságra. Év végére további 30 darab a cél, szintén autópályák mellé.
A projekt megvalósításában a BMW Csoport, Daimler AG, Volkswagen Csoport és a Ford vesz részt, de várják más autógyártók jelentkezését is. Sőt, annyira tetszetős az Ionity hálózat, hogy a Shell olajipari vállalat is úgy döntött, ebből ők sem akarnak kimaradni! A Shell csatlakozásáról ITT írtunk nektek. Az autógyártók által előre meghatározott ütemterv szerint 2018-ban újabb 50 darab töltőállomással bővítenék a kínálatot, az évtized végére pedig elérnék a célul kitűzött 400 darabot. Ez lenne az “első ütem”, majd tovább bővítenék a hálózatot.
A töltőket bármelyik autógyártó ügyfele használhatja, olyan autók esetében amely támogatja a CCS töltési szabványt. Az autógyártók 350kW-s teljesítménnyel terveznek minden egyes töltőnél!