Az Európában már ma 40%-ban környezetbarát hibrid modelleket értékesítő Toyota (és 97%-ban hibridet eladó Lexus) korábban azt tűzte ki célul, hogy 2020-ra világszintű értékesítésének minimum 50%-át tegyék ki a hibridek. A megfogalmazásakor ambiciózusnak tűnő célt azonban várhatóan már sokkal korábban eléri a vállalat, ezért még ennél is előremutatóbb célkitűzéseket fogalmazott meg magának. Ezek szerint legkésőbb 2025-re a hibrid technológia mellett az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás technológia, és a tisztán elektromos hajtást forradalmasító szilárdtest akkumulátorok fejlesztésében is élen járó Toyota és Lexus modellkínálatának minden tagjánál elérhetővé válik a részben vagy teljesen elektromos meghajtás, azaz a világ vezető autógyártója nem kínál majd egyetlen olyan modellt sem, ami ne lenne elérhető alternatív hajtással. Ha ez nem volna elég, a Toyota csoport 2030-ra évente több, mint 5,5 millió, részben vagy teljesen elektromos üzemű járművet, ezen belül 1 millió emissziómentes gépkocsit kíván értékesíteni.
A Lexust is jegyző Toyota közzétette az elektromos meghajtású járművek 2020-2030 közötti népszerűsítésére vonatkozó elképzeléseit, amiről már mi is beszámoltunk december közepén. A Toyota elektromosjármű-stratégiájának középpontjában a hibrid elektromos járművek (HEV), a hálózatról tölthető hibrid elektromos járművek (PHEV), az akkumulátoros elektromos járművek (BEV), valamint az üzemanyagcellás elektromos járművek (FCEV) fejlesztésének és piaci bevezetésének számottevő mértékű felgyorsítása áll.
A Toyota célja, hogy fenntartható közösségek és örömteli mobilitási megoldások megteremtése révén mind jobb autókat építsen, illetve mind jobb társadalmat építsen fel. A környezetvédelmi kihívások (a globális felmelegedés, a légszennyezés, valamint a természeti erőforrások és energiaforrások apadása) megfelelő kezelésére a világ vezető autógyártója elsődleges feladataként tekint. A „környezet” a vállalat termékfejlesztési tevékenységeinek egyik sarkalatos pontja, a „biztonság”, valamint az „érzelmek” mellett. Az elektromos meghajtású járművek takarékos üzemük és az alternatív energiaforrások népszerűsítése miatt nélkülözhetetlen elemei a környezetünket fenyegető problémák megoldásának. A Toyota 2015 októberében hirdette meg 2050-es környezetvédelmi kihívását, amelynek célja a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni az automobilok gyártásához és használatához kapcsolható negatív hatásokat, valamint hozzájárulni egy fenntartható társadalom megteremtéséhez. Ami a még jobb autókat illeti, a Toyota célja, hogy az új modelljeire vonatkozó globális átlagos CO2-kibocsátást a 2010-es értékek egy tizedére csökkentse! A mostani bejelentés ennek a feladatnak a megvalósítását célzó, közép és hosszú távú kezdeményezés egyik fő oszlopa.
Elektromos hajtásláncok a Toyota és Lexus márkák teljes modellpalettájában:
A Toyota 2030-ra éves szinten több mint 5,5 millió részben vagy teljesen elektromos meghajtású járművet, köztük több mint egymillió emissziómentes járművet (BEV – akkumulátoros elektromos hajtású autó, FCEV – hidrogén üzemanyagcellás elektromos autó) kíván értékesíteni. Ezen túlmenően nagyságrendileg 2025-re a Toyota és a Lexus márkák modellkínálatának minden egyes tagja megvásárolható lesz részben vagy teljesen elektromos hajtáslánccal, míg egyes modellek eleve kizárólag ilyen emissziómentes hajtással lesznek elérhetők (Itt érdemes megjegyezni, hogy a Lexus Európában már ma sem kínál olyan modellt, amely ne volna elérhető környezetbarát hibrid hajtással, egyes modelljei pedig már most csak így rendelhetőek). Ennek megvalósítása érdekében a Toyota növelni fogja a kifejezetten HEV (hibrid elektromos autó), PHEV (plug-in hibrid elektromos autó), BEV (akkumulátoros elektromos autó) vagy FCEV (hidrogén üzemanyagcellás elektromos autó) hajtásra tervezett modellek számát, illetve valamennyi modelljére kiterjeszti a HEV, PHEV és/vagy BEV hajtáslánc-opciót. Ennek eredményeként egyetlen olyan új fejlesztésű modell sem kerül forgalomba, amely ne volna elérhető részben vagy teljesen elektromos kivitelben.
Zéró kibocsátású gépkocsik:
A Toyota felgyorsítja az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) elterjedését. Ennek érdekében a 2020-as évek elejére több mint 10 BEV típust hoz forgalomba, először Kínában, majd fokozatosan bevezetve a technológiát további piacokon is, Japántól Indián és az Egyesült Államokon át Európáig. Az FCEV modellkínálatot a 2020-as évek során a személygépkocsik és a haszonjárművek terén egyaránt kibővítik (jelenleg a Toyota az egyetlen autógyártó a világon, amely sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás személyautót, buszt és targoncát is kínál, miközben folynak a technológiával hajtott kamionok kapcsán tett fejlesztések és tesztek is).
Hibrid elektromos és hálózatról tölthető (plug-in) hibrid elektromos járművek:
A HEV modellkínálat is bővülni fog, köszönhetően a jelenlegi Priusban és további modellekben is megtalálható Toyota Hybrid System II továbbfejlesztésének, az egyes típusoknál bevezetésre kerülő nagyteljesítményű változatoknak, valamint a bizonyos modellekhez elérhető, egyszerűsített hibrid rendszerek fejlesztésének – mindezeket az eltérő ügyféligényeket szem előtt tartva vezeti be a Toyota. Emellett a 2020-as években PHEV kínálatát is bővíteni szándékozik a vállalat. Az akkumulátor az elektromos meghajtású járművek meghatározó technológiája, amely azonban az energiaűrűség, a tömeg/méret arány valamint a költségek terén jelentős korlátokat állít a BEV járművek terjedése elé. A Toyota ezért gőzerővel dolgozik az új generációs szilárdtest-akkumulátorok kifejlesztésén, amelyeket már a 2020-as évek első éveiben piaci forgalomba kíván hozni. Ezen túlmenően a Toyota és a Panasonic útjára indította az autóipari felhasználású prizmatikus akkumulátorcellák közös gyártására vonatkozó megvalósíthatósági tanulmányt. Az együttműködéstől a felek azt remélik, hogy a létező legkiválóbb autóipari prizmatikus akkumulátort állíthatják elő, és hosszú távon hozzájárulhatnak az elektromos járművek népszerűsítéséhez általában, illetve a Toyota kínálatában egyaránt. Ezen túlmenően a Toyota arra törekszik, hogy az elektromos járművek széles körű elfogadását és alkalmazását elősegítő közösségi infrastruktúrát hozzon lére. Ide tartozik az akkumulátorok újrahasznosítását és újrafeldolgozását egyszerűsítő rendszer kidolgozása, valamint a plug-in töltőpontok, illetve hidrogéntöltő állomások hálózatának megteremtése, a kormányzati szervek és partnervállalatok aktív részvételével és együttműködésével. A Toyota hosszú ideje élen jár a környezettudatos autógyártás terén. Ez öltött testet az ikonikus Prius modell 20 évvel ezelőtti bevezetésében, vagy a világ első hálózatról tölthető hibrid modelljének, a Prius PHV típusnak a 2012-es forgalomba hozatalában. A 2017-ben bevezetett, második generációs Prius PHV még nagyobb tisztán elektromos hatótávolsággal rendelkezik. Ezen túlmenően a Toyota 2014-ben piacra bocsátotta a világ első tömeggyártású üzemanyagcellás modelljét, a Mirai szedánt, amely rendkívül jó fogadtatásban részesült Japánban, az Egyesült Államokban és Európában egyaránt. Mindezen tevékenységeinek eredményeként a Toyota a mai napig több mint 11 millió részben vagy teljesen elektromos gépkocsit értékesített világszerte.
„Vezetőnek, elsőnek lenni valamiben egyben rendkívüli felelősség is, különösen igaz ez egy olyan iparágban, amelyben ott a potenciál, hogy drasztikus mértékben csökkentse az emberiség világszintű környezeti lábnyomát.” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.
„Amikor az autózás jövőjéről van szó, minden iparági szereplő és a társadalmi felelősségvállalás iránt elkötelezett vállalat és szervezet a világ autózását 20 évvel ezelőtt új mederbe terelő, a ma elektromos és hidrogén üzemanyagcellás autóinak utat nyitó környezetbarát hibrid és plug-in hibrid technológiát jegyző, az elektromos és hidrogén üzemanyagcellás technológia fejlesztésében élen járó Toyotára emeli a tekintetét. Amerre a már ma is az összes versenytárs autógyártó által együttesen értékesített részben vagy teljesen elektromos autó többszörösét eladó Toyota indul, arra indulnak a versenytársak, a teljes iparág is. Éppen ezért nem lehet túlbecsülni a mostani bejelentés jelentőségét, amely jóval túlmutat Toyota és Lexus márkákon, és eddig sosem látott mértékben járul hozzá ahhoz, hogy egy zöld, fenntartható és élhető jövőt teremthessünk…magunk és az eljövendő generációk számára.” – teszi hozzá a szakember.
Várod már, hogy a Toyota is kihozzon egy teljesen elektromos autót? Regisztrálj a fórumunkba és mondd el a véleményed!