Jelentős segítséget kínál Kína a helyi e-autós piac fellendítéséhez

0

Az elektromos járművek eladása Kínában jelentősen visszaesett, miután a kormány tavaly csökkentette a támogatásokat. A koronavírus pedig most még nagyobb bajba sodorta a teljes járműpiacot, beleértve az e-autókat is. Az elektromos autók eladásainak ilyen mértékű visszaesése arra kényszerítette Pekinget, hogy újra fontolja meg az ösztönző kedvezmények bevezetését, gondolva itt elsősorban a helyi, állami forrásokra. 

A China Passenger Car Association adatai szerint az EV-eladás Kínában februárban 11 000 értékesített darabra esett vissza, ami kb. 77 százalékos csökkenést jelent az előző év hasonló időszakához képest. A múlt hónap statisztikája az elektromos autó-eladások nyolcadik havi csökkenését jelzi előre.

A BYD és a BJEV összesen csak 2803 és 1002 darab e-autót értékesített az előző hónapban, ami körülbelül 80, illetve 66 százalékos visszaesés, ha a tavalyi évhez viszonyítunk. A NIO eladásai is csökkentek, februárban 56 százalékkal. A Tesla egyelőre ebben is kivétel, ők tartják magukat. A múlt hónapban 3900 autót sikerült eladniuk Kínában, ami nem mutat visszaesést, sőt, a kínai személygépkocsi-szövetség adatai (és a Reuters jelentése) szerint a Tesla februári értékesítése meghaladta a januári 2620 kiszállított darabszámot. A lendület fenntartása érdekében a cég továbbfejlesztette házhozszállítási szolgáltatását „érintés nélküli tesztvezetéssel”.

A kínai kormány már újratárgyalta az elektromos autók támogatásának jövő év utáni meghosszabbítását. Jelentős esély van azonban arra, hogy a koronavírus hatása új fejezetet nyisson ezekben a tárgyalásokban.

2019 júliusában a kínai kormány lecsökkentette a támogatásokat 50 000 jüanról (valamivel több, mint 2 millió forint) 25 000 jüanra (kb. 1 millió forint) azon autók esetében, melyek hatótávja meghaladja a 400 kilométert. A kormány az eddigiek szerint várhatóan 2020 végéig fokozatosan megszüntette volna a támogatásokat. A körülmények azonban megváltoztak.

A múlt hónapban Hszi Csin-ping (Xi Jinping) kínai elnök arra kérte a helyi önkormányzatokat, hogy sürgősen tegyenek lépéseket az elektromos áram eladásainak ösztönzése érdekében. A Kína déli részén fekvő Guangdong tartomány fővárosa, Guangzhou már reagált is, az elektromos autót vásárlók számára egységesen ösztönzésképpen 10 000 jüan támogatást adnak a következő 10 hónapban, a lehetőséget pedig ettől a hónaptól kezdve lehet igényelni.

Ezen kívül februárban a Guangzhou-val szomszédos település, Foshan önkormányzata bejelentette, hogy 2000 jüan támogatást fog biztosítani az új e-autók vásárlására, és további 1000 jüant minden egyéb EV-adásvételre. A Közép-Kínában található Hunan tartomány is beállt a sorba azzal a tervvel, hogy újból bevezeti a támogatásokat azok számára, akik első elektromos autójukat vásárolják.

Az elemzők úgy vélik, hogy a gazdagabb régiók, különösen azok, melyek szorosan kapcsolódnak az autóiparhoz (ilyen például Zhejiang tartomány és Sanghaj), hamarosan további kedvezményeket vezetnek majd be, ösztönözve ezzel a lakosságot az e-autók vásárlásra. A jelentős támogatásoknak köszönhetően pedig van rá reális esély, hogy újra a régi ütemhez hasonlóan fogyjanak az EV-k Kínában, a világ egyik legnagyobb elektromos járműpiacán. Tekintve pedig, hogy a járvány első hulláma lecsengőben van a távol-keleten, a termelés is lassan visszatér a régi kerékvágásba, a kínálatot pedig ki kell egészíteni a kereslettel, csak így működhet jól az e-autók mikrogazdasága. 

Rozsa Arpad
“Orvostanhallgatóként az egészség védelme mindennapjaim szerves részét képezi. A nyomaték és a hangtalan közlekedés mellett így kifejezetten fontosnak tartom, hogy ne szennyezzük azt a környezetet, melyben mindennapjainkat éljük.”