Norvégiában nyílik az első európai LFP katódgyár

0

Azt hiszem teljesen jogosan mondhatjuk, hogy az LFP, vagyis a lítium-vas-foszfát kémiájú akkucellák igen nagy sikernek fognak örvendeni. Számos előnye van, melyek közül az autógyártóknak a költség a nagy kedvenc, mivel az LFP kémiájú cellát jóval olcsóbban lehet előállítani, mint a jobb menettulajdonságokat biztosító társait.

Jelenleg az LFP kémiás cellák gyártása szinte teljes egészében Kínában található, pedig nem csak az ottani autómárkák használják ezeket az akkucellákat. A legnagyobb mértékben a Tesla szippantja most fel a rendelkezésre álló készleteket. Azonban az európai márkák is felismerték, hogy érdemes foglalkozni az LFP technológiával. Csak éppen a környéken nincsen gyár, ahonnan be lehetne szerezni, mindezzel tanulmányok is foglalkoztak.

Hogy az Egyesült Államokban mi lesz az LFP kémiás cellagyártás felfutásának menete, az jó kérdés, de szerencsére Európában már elkezdett körvonalazódni az első szerveződés. Az első itten LFP cellákért úgy néz ki, szintén északra kell majd kamionokat küldeni, akárcsak az első európai gigagyárnak is nevezett svéd Northvolt esetében. Ám a Northvolt a felsőkategóriás cellák gyártását tűzték ki célul.

Az újabb északi akkumulátorgyártó ezúttal a már létező Freyr (norvég illetőség) lehet, aki biztosítaandó a gyártás feltételeit, összeállt a tajvani Aleees katódgyártóval. Összefogásuk révén vegyesvállatot alapítanak, amiről a Freyr sajtóközleményt is adott ki. Ebből az tudható meg, hogy a két vállalat egy közös tulajdonú vegyesvállalatot fog létesíteni, elsősorban a Freyr norvégiai gyárát ( Mo i Rana  mellett) elsősegítendő az LFP cellákhoz szükséges katód gyártásával. Elmondásuk szerint ez lesz az első olyan üzem Kínán kívül, ahol éves szinten is több GWh-nyi LFP akku legyártásához elég kapacitást tudnak majd előállítani. Ez az első időkben is 10 000 tonna feletti kész terméket jelent, amivel így a Freyr-nek nem szükséges külső forrásokat találnia a gyártása megtámogatásához.

A közös vállalat másodlagos célja az, hogy gyorsan „legalább 30 000 tonnára” növeljék a termelést az Aleees-el közösen. Ezt a célt 2025-ig kell elérni, mindössze egy évvel a gyártás megkezdése után. A közlemény nem tesz említést arról, hogy a Freyr a teljes mennyiséget megvásárolja-e, vagy külső ügyfeleknek is szállítanak-e. Az üzem helye még nem ismert.

Freyr és Alees a „teljes skandináv ellátási lánc” megalkotását is tervezi egy, még meg nem nevezett vegyesvállalat számára, amely kezdetben Skandináviából szerzi majd be a vas- és foszfáttermékeket. A Freyr kijelentette, azon dolgoznak, hogy lítium-finomító kapacitást hozzanak Norvégiába, ezzel biztosítandó a kiváló minőségű nyersanyagok folyamatos ellátását.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!