A General Motors most ismertette a 2020-ban bejelentett három új, Ultium Drive villanymotorjának műszaki részleteit. A két állandó mágneses motor és az aszinkron elvű villanymotor hajtja majd a GM következő generációs elektromos autóit.
A magam részéről mindig egyfajta különleges érdeklődéssel figyelem a General Motors megmozdulásait, már ami a tisztán elektromos meghajtást illeti. Mondom ezt azért, mert az 1990-es évek elején ők voltak azok, akik viszonylag nagy számban értékesítettek elektromos autókat. Mikor más gyártók maximum pár darabos prototípusokkal kísérleteztek.
Ez volt a legendás EV1, melynek sorsa kissé szomorú. Bár a GM egy kaliforniai szabályozás miatt alkotta meg 1996-ban az EV1-et, àm a váratlan sikert látva megijedt a kőolaj-uralta piacra gyakorolható hatásoktól az autógyártó. Éppen ezért 1999-ben, 3 évvel a projekt indulása után inkább az összeset begyűjtötték, bezúzták és eltemették a sivatagban, hogy az emlékét is eltöröljék.
Az EV1 kapcsán rengeteg tapasztalata gyűlhetett össze a GM-nek, amikről mindig is tartottam, hogy ezeket anno eltették a fiók mélyére. Talán arra az időre mikor az elektromos autózás lesz az alap. Ez az idő pedig most érkezett el, ezért szerintem a jelenlegi GM bejelentések mögött van némi örökség is az EV1-es időkből. Talán a tavaly bemutatott 3 új elektromos motor (Ultium Drive) kifejlesztésekor is felhasználtak némi tudásanyagot, melyről most további információkat osztott meg a gyártó.
„Húsz éves elektromos hajtásfejlesztés és több mint 100 éves nagy volumenű járműfejlesztési tapasztalatai segíti a GM-t abban, hogy gyorsan átálljon a hagyományos járművekről az elektromos járművekre”, hangsúlyozza Mark Reuss, a GM elnöke.
A GM fejlesztői hatalmas jelentőséget tulajdonítottak a motorok összetettségének és költségeinek csökkentésére. A vállalat például eltekintett a többfokozatú sebességváltótól. Továbbá, a GM jelenlegi elektromos járműveivel ellentétben, az invertereket és más teljesítményelektronikákat közvetlenül az Ultium hajtásegységeibe integrálják. Alapvetően „egyes teljesítményelektronikai eszközök akár 50 százalékkal kisebb tömeggel és térfogattal rendelkeznek, mindezt 25 százalékkal több energiával” – folytatja a GM. A motorvezérléshez házon belüli szoftvert is kifejlesztettek.
A háromból kettő motort úgy alkottak meg, hogy azokat állandó hajtásként lehessen beépíteni, míg a harmadik egy aszinkron motor. Vagyis szükség esetén lekapcsolható. Utóbbinak így kiegészítő meghajtás szerepe van. Teljesítmények szempontjából az alábbi a helyzet:
Állandó mágneses motorok:
- 180 kW (245 LE): elsőkerék-meghajtásra tervezve
- 255 kW (347 LE): első és hátsókerék-meghajtáshoz tervezve
Aszinkron motor
- 62 kW (84 LE): kiegészítő meghajtás
A motorokat természetesen vezérelni is kell, melynek szoftveréhez a GM gépi tanulásos és mesterséges intelligencia-megoldásokat is felhasználtak és egyszerre akár három fő motort is képes vezérelni. A legnagyobb teljesítményű motor a Hummer tisztán elektromos változatában mutatkozik majd be, rögtön három darabbal, biztosítandó a több, mint 1000 lóerős teljesítményt.
Tisztán elektromos autók tekintetében a vállalat 2025-ig mind a tíz új modellt piacra tervezi dobni Észak-Amerikában. A csoport minden tagja új modellt fog kiadni, így lesz köztük három teljesen elektromos Chevrolet, két különböző elektromos GMC Hummer (pickup és SUV), három Cadillac és két Buick SUV.