Elképesztő töltési karakterisztikát hoz a Hyundai IONIQ 5

0

A magam részéről erősen vásárlás gyanús autó a Hyundai IONIQ 5. Mióta az elektromos autókkal foglalkozom, ebben az autóban látom először azt a halmazt, amit keresnék egy ilyen járműben, ha váltanék belsőégésű autóról. Az E-GMP padlólemez adta előnyök közül sokat fel lehetne itt sorolni, azonban az egyik legfontosabb tulajdonságról számolnék most be, ez pedig az autó tölthetősége.

Mert bizony lehet akármilyen jól kinéző, drága, vagy éppen nagy elektromos autónk, ha ki kell mozdulni az otthoni feltöltéssel biztosítható hatótáv komfortzónájából, rögtön problémákkal szembesülhetünk. Leginkább az utazásunk során töltésre elhasznált idő tekintetében. Az E-GMP padlólemez elsőként hozza el a hétköznapi autók kategóriájába (a Porsche Taycan, vagy a Lucid Air nem ebben a ligában játszik) a 800V-os rendszerfeszültséget, ami komoly csökkenést hoz majd a töltési időkben. Minden E-GMP padlólemezes autóban alapáron megkapjuk ezt a funkciót, ami 350 kW DC villámtöltési és 11 kW AC fedélzeti töltőben ölt alakot a vásárlónak.

Az IONIQ 5 bejelentése óta várom, hogy láthassam az autó töltési karakterisztikáját, ami megmutatja, hogy milyen teljesítménnyel tudja az autó felvenni az energiát a töltőoszlopról. Úgy tűnik, eddig kellett csak várni, hiszen egy német fórumon (goingelectric.de) megjelentek az első információk. Nézzük meg együtt, hogy mire számíthatunk.

Az alábbi képen a DC villámtöltési képességet vizsgálhatjuk meg a teljesítmény és az akkupakk töltöttsége (SoC – State-of-Charge) relációjában. Mivel a bal oldali, eredeti fotó koreai nyelven van, így mellé teszem az insideevs csapatának munkáját is, angol nyelven kiegészítve:

Láthatjuk, hogy 10 százalékos töltöttséggel indítva a villámtöltést egyből nagy teljesítménnyel megy a töltés, míg a töltöttség növekedésével folyamatosan csökken a teljesítmény. A végeredmény az, hogy egy erre a teljesítményre alkalmas töltővel (800V) 18 perc alatt tölthető az autó akkupakkja 10-rő 80 százalékra. Vagyis 100 km (WLTP) hatótávot csupán 4,5 perc alatt az autóba tölthetünk. A következő képen még részletesebben láthatók a töltési teljesítmények, amiből látszik, hogy a legfontosabb, 20 és 80 százalékos SoC állapotban átlagosan 150 kW teljesítménnyel tölt az autó.

A teszteket vélhetően a nettó 72,6 kWh-s akkupakkal szerelt változattal végezték el, ez a bruttó kapacitásnak a 94 százaléka. A következő képen a töltés C értéke figyelhető meg:

A töltési teljesítmény figyelembevételével elmondható, hogy ha alkalmas töltőn vagyunk, akkor az IONIQ 5 percenként 25 km-re elegendő energiát tud magába szippantani, vagyis 100 km-re elegendő energiát közel 4,5 perc alatt kapunk:

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!