Szépen felfutott a napi darabszám a tisztán elektromos Volkswagenek fellegvárában, a németországi Zwickauban. Az egykori NDK területén fekvő üzem, ahol kezdetben – a két világháború között – Horch márkájú kocsikat gyártottak, az NDK idején Trabantokat, 2019 óta pedig a Volkswagen első sorozatgyártásra fejlesztett elektromos autóját. A zwickaui üzem lesz Európa legnagyobb és leghatékonyabb elektromosautó-gyára, átalakítására 1,2 milliárd eurót (390 milliárd forint) fordítanak, és mind a nyolcezer munkatársat átképzik.
A Trabantok után sok évtizeddel ma már ott tartunk, hogy a szászországi üzem a megújult Volkswagen legfőbb és legfontosabb üzeme lett Európában. Az utolsó, belsőégésű motorral szerelt autó 2020 júliusában hagyta el a gyártósort, ami egy 2 literes erőforrást tartalmazó Golf R Estate volt.
Az első, tisztán elektromos és itt gyártott modell az ID.3 volt, aminek gyártását 2019 november 4-én kezdték meg, akkor a Volkswagen Csoport igazgatója, Herbert Diess azt mondta, hogy “a Volkswagen jövője” készül itt. Az ID.3 az első MEB alaplapra épített modell a szász üzemből. A Golf Estate esetében is használt gyártósor átalakításával az elektromos autók gyártási kapacitása most növekedhet, így nem meglepő, hogy az ID.4 is Zwickauban készül.
A Volkswagen adatai szerint Zwickau a világ egyik leginkább automatizált autógyára lesz, a kocsikat 1700 robot és 500-nál is több automata szállító egység mozgósításával szerelik össze. Az üzemet “menet közben”, fokozatosan állítják át elektromos autók gyártására, így már 2019-ben előirányozták azt a változtatást, aminek értelmében az ID.3 melletti modell, a Golf Variant helyére 2020-tól, majd 2021-től további elektromos modellek kerülnek, mint az ID.4, ID.5 és a CUPRA Born is.
A VW már a kezdetek óta azt hangsúlyozza, hogy mire az üzem eléri a maximális kapacitását, évi 300 000 feletti darabszámmal számolhatnak. Ez pedig már karnyújtásnyira van, hiszen a márka mostani Twitter posztban arról beszélnek, hogy már napi 800 autót képesek előállítani, ami kis számolással heti 5600 darabról, éves szinten pedig közel 300 000 darabról tanúskodik.
Glückwunsch @SEATofficial zum 3. Geburtstag von @CUPRA! Schaut, auf der Linie wird der #CupraBorn im 2. Halbjahr in #Zwickau in Serie laufen… 😎Macht sich bestimmt gut zwischen den derzeit schon mehr als 800 #VWID3 & #VWID4 aus #Sachsen. #BEV #emobility #ElectricVehicles pic.twitter.com/J2LIwZCiLW
— vwsachsen_de (@vwsachsen_de) February 24, 2021
A folyamatok további optimalizálásnak egyik kulcsa pedig az a présgép, amit szintén Twitter posztban mutattak be:
Es geht mächtig voran: Derzeit laufen im #VW-Werk #Zwickau die Probedurchläufe der neuen Presse von @SchulerGroup. Mitte April wird sie eingeweiht. Dann können alle Karosserieteile für die #Elektroautos hier produziert werden. Folge: Wegfall Transporte = weniger CO2 #VWID3 #VWID4 pic.twitter.com/WEZwZSrAuQ
— vwsachsen_de (@vwsachsen_de) February 23, 2021