Sokszor esett szó arról, hogy az elektromos mobilitás egyik jelenlegi nagy problémája az energia tárolásának nem megoldott ügye, vagyis az akkumulátor. Napjaink elterjedt lítium-ionos technológiája folyamatosan fejlődik, valamint a bekerülési költség is ereszkedik lefelé, ám még mindig nincs meg az a bizonyos nagy bumm. Na de talán erre is megoldást kínál az új 4680-as akkucella?
Még tavaly áprilisban beszélt Elon Musk először arról, hogy valami durva készül a Tesla boszorkánykonyhájában:
“Az új akkucsomag, ami akár már jövőre gyártásba kerülhet, kifejezetten 1 millió mérföldes használatra lesz tervezve.”
Azért ez komolynak hangzik és nem feltétlenül beszélhet Musk a levegőbe, hiszen a cég “régebbi tervezésű” akkumulátorai már most is csupán 10% körül öregszenek 160.000 mérföld után. Ezt az alábbi ábrán lehet megtekinteni:
Jelen állás szerint az átlagos Tesla akkumulátor 300.000 km (186.000 mérföld) környékén veszíti el kapacitása 10%-át, ami nagyon jó arány, de azért még messze van a Musk-által ígért értékektől. Idén nyáron aztán jött egy nyilatkozat Zeng Yuqun Twitter csatornájára, aki a CATL igazgatója. Elmondása szerint a vállalat készen áll a híres-neves 1 millió mérföldes élettartamú cellák gyártására. A projekten Jeff Dahn és csapata dolgozik Kanadában, felhasználva a már korábban a Maxwelltől megvásárolt technológiát is. Jeff akkor sikeresen tesztelte a kérdéses cellákat, azt a következtetést levonva, hogy ezekkel akár össze is jöhet az 1 millió mérföld leautózása. Információáramlás tehát nagyon nem volt, de az érdeklődést sikerült folyamatosan fenntartani.
Jeff Dahn azonban ismét bejelentkezett a napokban és emelte is a tétet! Publikációjában frissítette a korábbi megállapítására vonatkozó számokat. Az alábbi képet érdemes alaposan megnézni!
A tudós nem kevesebbet állít, mint hogy az új technológiával akár 3,5 millió km is kiautózható egy akkupakkból! A lenti kép tanulsága alapján különböző merültségi szintek is megvizsgálásra kerültek, azok töltésével. A kép felirata alapján elmondható, hogy az akkumulátor jobban teljesített, ha nem lett lemerítve, majd feltöltve 100 százalékra. (25 és 50 százalékos töltöttségen hozta a teszt a legjobb eredményeket). Ez a tesztperiódus pedig igaz az elektromos autók használata során legtöbbször előálló feltételekre is.
A teljes prezentáció a technikai részletekkel alább megtekinthető: