A kiszállítások Kaliforniában kb. 37 százalékkal, az egész országot nézve pedig nagyjából 30 százalékkal estek vissza a regisztrációs adatok alapján, ám ez nem meglepő a világjárvány közepette, és valójában nem is annyira rossz, mint amilyennek sokan gondolják.
A koronavírus miatt a Teslának márciusban és áprilisban mindössze egy hónapra kellett bezárnia a fremonti gyárát. Itt készül a legtöbb e-autó az összes üzem közül, ezért a leállás várhatóan jelentős hatással lesz a Tesla értékesítéseire, végső soron pedig a második negyedév pénzügyi eredményeire.
A Wall Street Journal most jelentette be a Tesla regisztrált adatait Kaliforniában, a Tesla legnagyobb piacán az Egyesült Államokban, mely áprilisban és májusban 37 százalékos visszaesést mutat:
„A Dominion Enterprises kutatóintézet adatai szerint a regisztrációk együttesen 37 százalékot estek, ha az áprilisi és májusi adatokat nézzük, ezzel is mutatva azt, hogy az USA-ban a koronavírus terjedését lassítani hivatott lakóhelyelhagyási intézkedések jelentősen befolyásolták a Szilícium-völgy e-autógyártójának keresletét is. Kezdetben a cég érzékenyebbnek tűnt az ilyen jellegű problémákra, mint a riválisok, azonban a meglepő első negyedéves profit után már senkiben nem maradt kétely szívósságukat illetően.”
A regisztrációs adatok szerint a Tesla áprilisban 6260 járművet szállított ki Kaliforniában. A kivitelezés gördülékenységét valószínűleg nagyban elősegítette az első negyedév jelentős leltárkészlettel történő zárása.
Májusban a visszaesés jelentősebb volt, 70 százalékos csökkenéssel Kaliforniában mindössze 1477 elektromos autót sikerült értékesíteni Musk-éknak.
Viszonyításképpen, az Egyesült Államok teljes autópiaca 52 százalékkal esett vissza ugyanebben az időszakban. A Dominion Enterprisesnak nincs minden államról külön-külön részletes kimutatása, de a 24 államból, ahol hozzáféréssel rendelkeznek a regisztrációs adatokhoz, 33 százalékos csökkenést jelentettek a Tesla járművekkel kapcsolatban áprilisában és májusában.
Még ha durvának is tűnik, ez akkor is jobb, mint amire számíthattak.
Az enyhülések következtében valószínűnek tartjuk, hogy a Tesla több, mint 25 000 járművet értékesít majd az Egyesült Államokban a második negyedévben. Hasonló számokkal Kínában, a Gigafactory Shanghai tempójának köszönhetően, azt hiszem, valószínű, hogy a Tesla több, mint 60 000 autót ad el a következő gazdasági ciklusban.
Valószínűleg így is sok pénzt fognak veszíteni, ez nem vitás. A fizetéscsökkentéseken és az áprilisi időszakban bekövetkezett nehézségeken túl a Teslának csökkentenie kellett az árakat, hogy fenntartsák a keresletet. Tovább tetézi a bajt, hogy a Model Y minősége nem lett kifogástalan, ami számos pontosításhoz, megtagadott szállításhoz és visszatérítéshez vezetett, és még fog is vezetni a közeljövőben.
Összességében tehát, elképzelhető, hogy a Tesla körüli történések a mostanában megszokott töretlen sikerek után kissé lassabb, nehézkesebb időszakba csapnak át, de az mindenképpen kiemelendő, hogy a helyzet sokkal, de sokkal rosszabb is lehetne. Talpra fognak állni, bármi is történjen a következő hetekben, hónapokban, azonban az 1000 dolláros részvényáraktól egy időre lehet, hogy búcsút kell vennünk.
Ide kattintva csatlakozz a Magyar Tesla Club fórumunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról!